Jag är en nybörjare i sammanhanget, blev med vedfabrik på Åland förra sommaren och på det hela taget går det fint.
Problemet är att när jag kört ett tag på samma kedja, ca 5-6 kubik, så är det inte längre som att skära med varm kniv i smör, utan svärdet börjar går trögt och "fastnar" när jag kapar stockar tjockare än ca 10 cm.
Kedjan skär bra genom dryga halva stocken, sen biter inte kedjan ordentligt längre och jag skulle behöva ta i när jag drar ner svärdet för att kedjan ska skära, vilket jag så klart inte vill göra. Principen "Det som inte går med våld, går med mera våld" vill jag inte applicera i detta fall.
När jag får problem så är det längst in eller mitt på svärdet det strular. Ju längre ut på svärdet, dvs ju närmare mig, desto bättre skär kedjan. Så kedjan är inte slö och det blir stora spån.
Det är inte några grader på svärdskanterna. Kedjan får bra med olja och kedjan är spänd.
Jag hade en teori att det berodde på att svärdet slagit sig och blivit vint, men inga tecken på det, har även testat flera svärd och vänt på svärden.
Bifogar en film när svärdet går trögt/fastnar:
Nån därute som har några tips på vad det är som strular eller vad jag bör felsöka?
Varma hälsningar, Johan
How do crazy people travel through the forest?
They take the psycho path.