Motorsåg och handhållet

Ojämn kedjespänning Husqvarna 550 XPG

15 inlägg 3861 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Ojämn kedjespänning Husqvarna 550 XPG

Machina  
#710250 Hejsan!
Har problem med kedjespänningen på sågen, efter justering och man roterar kedjan så är den lagom-jättespännd-lös, detta inträffar under en sträcka på ca 20cm. Fortsätter man roterar kedjan blir det likadant: lagom-jättespännd-lös. När jag säger lös så handlar det om att kedjan hänger ner ca 5-8mm på undersidan av svärdet och där den är som mest spännd kan den knappt dras runt för hand. Det är med andra ord väldigt hackigt när jag drar runt kedjan.
Har bytt allt jag trodde det kunde vara, nytt ringdrev, nytt nållager, nytt svärd och ny kedja.
Vevaxel kan uteslutas dels för den inte roterar när man roterar kedjan för hand och dels för att en krökt vev skulle ge sådana djävulska vibrationer att sågen inte skulle vara användbar.
Oljepump fungerar också som den ska och olja svärd/kedja fint.
Kan problemet sitta i kopplingstrumman eller har det med kopplingskåpan att göra?
Upptäckte detta problem med gammalt utslitet svärd och ringdrev därav bytet av alla komponenter.
Tacksam för hjälp.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Ojämn kedjespänning Husqvarna 550 XPG

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#710251 Vad är det för grejer du bytt till?
Låter som det inte stämmer med delning.

Avatar Fallback

Re: Ojämn kedjespänning Husqvarna 550 XPG

masyngel  
#710268 Glappar kanske koppling trumman, har du kontrollerat nållagret mot utgående axel?

Användarvisningsbild

Re: Ojämn kedjespänning Husqvarna 550 XPG

Machina  
#710291 Så nedan kommer en spec på delarna som byttes.
Ringdrev: Oregon 325-7
Nållager: Kommer inte ihåg mått nu men exakt samma som orginalet i vilket fall som helst.
Svärd: Husqvarna X-Force 13" .325 1,3mm
Kedja: Husqvarna SP33G .325 56dl 1,3mm

Visst, kopplingstrumman kanske jag kan vicka ca 1mm på, likaså ringdrevet när det sitter på trumman men det är lite mindre, kanske 0,5mm glapp.

Testade för skoj skull att slänga på en helt ny kedja igen men resultatet blir detsamma. Ena stunden är kedjan perfekt spännd och rullar lätt, sedan blir det trögt och sist av allt blir det slappt.

Jag mätte med skjutmåttet och glappet kedjan har när den är som slappast är 4mm från svärd till kedjelänk, hela drivlänken är ju således ej synlig..

   TS
Avatar Fallback

Re: Ojämn kedjespänning Husqvarna 550 XPG

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#710294 Då kan du köra.

Avatar Fallback

Re: Ojämn kedjespänning Husqvarna 550 XPG

Brorsan  
#710295 Så där blir det nästan alltid för mig.
Drar jag nedåt i kedjan vid en trög/sträckt punkt samtidigt som jag drar kedjan fram och tillbaka
så blir den slapp där.
Kan nog bero på tröga delar i kedjan som går över ett hjul.
Jag tycker att det är normalt för en kedja, ny eller gammal.

Användarvisningsbild

Re: Ojämn kedjespänning Husqvarna 550 XPG

Machina  
#710297 Tackar för svar!
Jo jag tycker ju att allt ser bra och okej ut, har även hittat andra trådar på nätet där folk haft bekymmer med helt nya sågar med x-cut kedja som har "tight spots", dessa löstes genom byte till carlton kedjor..

Det jag egentligen fiskar efter är ju hurvida detta kan anses normalt eller ej samt om det finns fler som har råkat ut för samma fenomen.

I en perfekt värld är drev och topptrissa helt runda och symmetriska, kedjans drivlänkar exakt lika stora och sitter med samma avstånd längs hela kedjans längd men jag antar att med toleranser i tillverkningen kanske det är svårt att uppnå.

Blir det ofta såhär med nya kedjor och rättar det till sig när man kört ett tag så kedjan sträckt ut sig?

   TS
Avatar Fallback

Re: Ojämn kedjespänning Husqvarna 550 XPG

Tralsmo  
#710300 Ja har haft det symtomet nån gång men aldrig på nya grejor.
Ja har startat å kört sågen i tomme ett par gas å då har fenomenet försvunnet.

På min Huskvarna kedjeröjsåg har ja råkat ut för det ett antal gånger men då har det berot på dåliga drivlänkar på kedjan.

På Huskvarna kör jag bara x-cut å det är den bästa kedja ja provat, helt suverän.

I övrigt tycker ja att kedjespänningen funkar bättre på stihl än på Huskvarna.
Betydligt lättare att få bra spänning på stihl.

Användarvisningsbild

Re: Ojämn kedjespänning Husqvarna 550 XPG

Machina  
#710404 Hejsan igen,
Har haft lite framgång med detta nu. Slängde på en Oregon speedcut kedja istället för x-cut kedjorna jag hade och det blev betydligt bättre.
Husqvarna kedjorna kanske sträcker ut sig och blir lite mer symmetriska men nu fick det bli att prova annat i felsökningssyfte.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ojämn kedjespänning Husqvarna 550 XPG

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#710435 Fenomenet ditt er heilt normalt, einaste sagene eg ikkje kan huska og ha hatt det på er stihl 201 samt Husqvarna 572. Veldig vanlig på hva 550 og stihl 261 så kanskje det er vanligare med .325 deling?

Användarvisningsbild

Re: Ojämn kedjespänning Husqvarna 550 XPG

Machina  
#710438 Jag har i alla fall kunnat läsa mig till att sågar som har kopplingskorg med splines och ett löst ringdrev oftare har detta fenomen, sen om alla är så petiga som en annan och lägger märke till allt är ju en annan sak.
Det verkar i alla fall grunda sig i att många små glapp mellan komponenter helt enkelt gör att när kopplingen roterar med spännd kedja så fastnar ringdrevet i ett speciellt läge på splinesen, vilket i sin tur orsakar en inte helt symmetrisk gång.
Sen tycker jag personligen att det låter ganska rimligt att en kedja borde bli jämnare när man kört ett tag så den sträckt ut sig.
Fenomenet finns kvar på min såg även med den nya speedcut kedjan jag slängde på men är nu så minimalt att jag inte orkar reflektera mer över det 🤣

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ojämn kedjespänning Husqvarna 550 XPG

Janne S  
#710450 För ca 25 år sen hade jag liknande problem, så pass att noshjulen skar på svärden. Så småningom fick jag veta att mittenhålet i noshjulet inte varit stansat helt i centrum, vilket gav det fenomenet. Kanske det kan vara så nu med? Prova att byta svärdsleverantör så kan det bli bättre.

Användarvisningsbild

Re: Ojämn kedjespänning Husqvarna 550 XPG

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#710455 Man kör med det som funkar.

Användarvisningsbild

Re: Ojämn kedjespänning Husqvarna 550 XPG

Meijer  
#711932 Beror oftast på att ringdrevet är osymetriskt enligt min erfarenhet. Oregon brukar dock vara bra, iaf jämfört med "no-name". Testa genom att spänna fast svärdet utan kåpa, gör ett märke på drevet och dra runt kedjan, notera var spändast/slackast är. Vrid sedan drevet på kopplingstrumman och gör om testet, upptår spändast/slackast på samma ställe är det drevet. Stämmer inte spändast/slackast med varven på drevet så är det kedjan eller noshjulet.

Avatar Fallback

Re: Ojämn kedjespänning Husqvarna 550 XPG

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#711937 Eit problem eg har hatt i det siste, brukar picco super kjedet. Drivlenkene er litt korte så det skal ikkje så mykje til før kjedet hoppar av. Må følga litt med og ikkje kjøra med for laust kjede. Men når det fyrst har hoppa av så har ein det gåande. Skadar drivlenkene, så er det fram med flatfila og fila dei før ein tvingar det på sverdet og får det til og gå rundt. Etter dette har skjedd går kjedet aldri så fint rundt som før.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).