OBS att tätningen även bör omfatta sidöverlapp.
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
busholle skrev:Jag har svaglutande tak med plåtlängder på runt 8m och jag ser inte något problem med det.
Hema skrev:Om man har så låg lutning och man väljer tvådelat, så borde man väl kunna lägga en liten fog med tätningsmassa överst på den undre plåten, före man lägger på den övre. På det viset så får man inte in vatten och skit, den vägen om vinden skulle ligga taskigt?
th skrev:Jag kör med Plannja 20-75 aluplåt som klarar ner till 14 grader utan tätning och ner till 5,7 grader med ändöverlapp
Eremiten 74 skrev:Hema skrev:Om man har så låg lutning och man väljer tvådelat, så borde man väl kunna lägga en liten fog med tätningsmassa överst på den undre plåten, före man lägger på den övre. På det viset så får man inte in vatten och skit, den vägen om vinden skulle ligga taskigt?
Frågan är hur länge en sådan fog håller ?
Eremiten 74 skrev:busholle skrev:Jag har svaglutande tak med plåtlängder på runt 8m och jag ser inte något problem med det.
Hur många år sedan var det du byggde detta tak ?
Eremiten 74 skrev:th skrev:Jag kör med Plannja 20-75 aluplåt som klarar ner till 14 grader utan tätning och ner till 5,7 grader med ändöverlapp
Intressant tabell ☺️ visste inte att några centimeter extra överlappning gjorde så mycket. Är väl samma för stålplåt antar jag ?
sman9k skrev:Jag ska lägga om ett tak 17x8.6m.
Såg nån som säljer max 12m långa plåtar TP20. De täcker 1m så det blir bara 17 plåtar.
Det bör ju gå snabbare att lägga 8.6m långa plåtar än dubbla antalet korta plåtar, bonus färre skarvar.
Funderingarna ligger i hur man hanterar så långa plåtar och funkar det med vanlig farmarskruv pgr rörelserna i så lång plåt.
Dock, säljer de 12 meters så måste det ju funka med kortare plåt.
Går det som planerat så har jag en 22-tons grävmaskin med truckgafflar på plats. Bör ha räckvidd nog att lyfta upp plåtarna.
Bäst lyfta upp och lägga en plåt i taget eller bara hålla upp hela packen?
Var handlar man plåt till vettigt pris? Vill gärna ha 0.6 eller kanske tjockare så det inte blir för ömtåligt.
Cat554 skrev:Om du legger to plater av halva längden, så skruvar du jo gjennom dom båda i skarven. Altså er det eksakt samma längd som arbetar ved temperaturendringer.