Föryngring

Erfarenheter av sådd av tall?

66 inlägg 26704 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Erfarenheter av sådd av tall?

Tony P  
#671192 Är det nån som har nån erfarenhet av sådd av tall när det blivit markberett med höglägning, dvs inte harvning. Det är markberett med grävmaskin. Undrar helt enkelt vart man ska lägga fröna. Kan man lägga dom uppe på högen? Läst att dom tar sig bättre ute i kantarna, kanske rent utav i kanterna nere i gropen? Ska sätta gran också, men vill försöka blanda in tall



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Erfarenheter av sådd av tall?

alias  
#671237 Hade valt att plantera granen i omvänd torva (djupt så finröttera kommer igenom den uppvända torvan) och testat att så tallfröna på de högre delarna av botten på gropen (helst i blekjord istället för rostjord om möjligt).

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Erfarenheter av sådd av tall?

uffejohan  
#671239 Jag delar alias uppfattning. Har sått nästan ett kilo tallfrö i våras på ett harvat hygge, året efter avverkningen. Först planterade jag gran, därefter sådde jag tallfröna mellan planteringspunkterna. Varierade såddfläckarna medvetet på så vis att en del fläckar såddes på kanterna av spåret med delvis humus/förna-inblandning, övrigt sådde jag i botten på harvspåret i blekjorden där det fanns sådan. Min erfarenhet efter att ha gått runt i planteringen i höst är att de frön som hamnat i blekjorden har rotat sej bäst och är i allmänhet större än övriga. En orsak kan vara högre fuktighet i botten, en annan kan vara gynnsammare sammansättning av jorden. Vad som än är orsaken så har jag dock iakttagit en viss skillnad.

Användarvisningsbild

Re: Erfarenheter av sådd av tall?

HannuRöj  
#671257
Tony P skrev:Är det nån som har nån erfarenhet av sådd av tall när det blivit markberett med höglägning, dvs inte harvning. Det är markberett med grävmaskin. Undrar helt enkelt vart man ska lägga fröna. Kan man lägga dom uppe på högen? Läst att dom tar sig bättre ute i kantarna, kanske rent utav i kanterna nere i gropen? Ska sätta gran också, men vill försöka blanda in tall

😀 Jag har.
Det var högläggningar alla.
Finns även en liten video;

Planterings- och föryngringssäsongen 2020

Avatar Fallback

Re: Erfarenheter av sådd av tall?

Trocadero  
#678836 Inspirerad av Skogspodden funderar jag på att komplettera planterade tallplantor med sådd av tallfrö. Vill ha ”tillräckligt många” plantor för att överleva älgbetning. Det är tallmark så blandskog är inte aktuellt. Bara ca 0,4 ha så jag tänkte så manuellt på ett enkelt sätt. Vill ”testa hur det funkar”. Funderar på att testa med PET flaska (hörde om det på skogspodden). Någon som testat detta? Erfarenheter? Vilken diameter på hålet?

Användarvisningsbild

Re: Erfarenheter av sådd av tall?

Knagge  
#709970 Nu har jag sått 1 kg tallfrö på 4 ha som var markberedd i höstas med harv .

Jag använde skogspoddens såddrör man sår 1 ha på 2-3 timmar .

Ta med en tratt som passar röret så ni inte spiller några frön .

Det svåraste är och hålla koll på raderna som börjar och slutar på alla vis i och med alla vägar diken och fröträd som står i vägen .

Jag använde märkfärg där alla rader börjar och slutar det gick åt en burk märkfärg på ca 2 ha .

Jag var ute i vintras och kollade när det var barfrost hur högt frosten gick i fårorna och på mina hyggen täckte de all rostjord så då var jag tvungen att så i blekjord och humus precis i kanten på fårorna .

Men skall man sammanfatta tycker jag såddröret funkade bra nu får jag hoppas fröna hamnade på rätt ställe så det blir en bra sådd . 😀 😀 😀

Avatar Fallback

Re: Erfarenheter av sådd av tall?

Amatörhuggare 62  
#709971 Du är inte orolig att frosten.
Tar plantorna när dom kommer upp?
Svenska skogsplantor sa Maj.
T mig.
Men det händer ju att d blir frost i juni.

Spännande i alla fall.
Jag väntar på ett kilo frö.

Användarvisningsbild

Re: Erfarenheter av sådd av tall?

Knagge  
#709988 Frost kan vara ett problem !!!
Jag tycker råden kring tallsådd i Jönköpings län är så diffusa så de liknar råden kring röjning av tallskog .
Jag sår på momark där är det varmt om dagarna och kallt om nätterna med frost ända fram till 15 juni .
Jag tror att blir det inte kallare än -5 så klarar de frosten annars hade det inte funkat med tall på dessa marker överhuvudtaget .
Jag misstänker att markfukt i humus är ett större problem om man väntar till juni och sår .

Avatar Fallback

Re: Erfarenheter av sådd av tall?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#709990
HannuRöj skrev:
Tony P skrev:Är det nån som har nån erfarenhet av sådd av tall när det blivit markberett med höglägning, dvs inte harvning. Det är markberett med grävmaskin. Undrar helt enkelt vart man ska lägga fröna. Kan man lägga dom uppe på högen? Läst att dom tar sig bättre ute i kantarna, kanske rent utav i kanterna nere i gropen? Ska sätta gran också, men vill försöka blanda in tall

😀 Jag har.
Det var högläggningar alla.
Finns även en liten video;

Planterings- och föryngringssäsongen 2020

Vad är det du sår med egentligen ?

Användarvisningsbild

Re: Erfarenheter av sådd av tall?

HannuRöj  
#709995 😀 Det är en gammal enråds såmaskin för småfrön.
Förr sådd min far med den mörotter rödbetor osv.
Jag har sett en bild i en gammal skogskolbok att sånt har använt för tallsådd också.

Den är precis så enkel som den ser ut. Den ena hjul roterar fritt och den andra vrider borste inom röret, som kastar frön ut genom hålet. Framför hålet är en plåt med ca 10 st hål i olika storlek. 3.5 mm passar för tall.

Avatar Fallback

Re: Erfarenheter av sådd av tall?

Ekman  
#710016 Jag har sått nån ha tall redan veckan efter påsk i sörmland. Får se hur det går, har inte gjort det förr och förstår att jag var aningen tidigt ute.
Markberedning gjordes för hand med hacka, det tog en jäkla tid första dan och antingen var vi för ambitiösa då eller så var vi helt enkelt less dag två, för då gjorde jag och grabben 9 år nästan lika mkt som 5 pers första dan..

Kan även varit bättre lite markförhållanden dag två så klart. Tillät mig nog att välja punkter lite mer fritt när vi inte gick ett gäng på linje-tror att det var mkt bättre. Ska bli spännande att se vad det blir av det. Känner mig inte så orolig för uppfrysning, mer att späda groddar kan ta stryk av frosten.

Stod riktigt tråkig gran 80% och tall 20% innan. Avvecklade det i förtid-eller för sent beroende på hur man ser det. G24 har jag för mig.

Avatar Fallback

Re: Erfarenheter av sådd av tall?

Amatörhuggare 62  
#710028 Ja man kan ju ,inte gå å vänta.
På frosten för länge.
Nån gång måste man ju börja.

Likadant när man,sådde havre.
På mossodlingarna.
Bara hoppas,på det bästa.
Att brodden ,när den stack upp.
Klarade sig från frost.

Användarvisningsbild

Re: Erfarenheter av sådd av tall?

HannuRöj  
#710054 😀 Efter kriget har man sådd tall även på snön i Finland. Egenplockat naturfrön kan man alltså så när som helst, men köpfrön har behandlads på någon sätt så jag misstänker den kan dö om den blir sådd alldeles för tidigt.

Vad som är för sent vet jag inte ännu, men tror i morgon vet jag det.
Jag ska nämligen börja årets sådd i en fastighet jag varit och sådd i fjol i första veckan av juli och med det har jag oråat mig om det har klarat av vintern..😬!

Avatar Fallback

Re: Erfarenheter av sådd av tall?

80-90  
#712307
1620490735_449cc785-a8d5-429d-8734-3372b516ff74.jpeg
I dag har jag börjat sått med röret från skogspodden! Det levde upp till mina förväntningar 👍hade även fint besök av Boxer 68 å Bengt a . Det va verkligen kul å få besök av andra medlemmar här å utbyta meningar å erfarenhet 👍

Avatar Fallback

Re: Erfarenheter av sådd av tall?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#712329 Var verkligen kul att se röret live. Och räksmörgåsen var bra den med 👌

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).