Föryngring

Ektråden

11 inlägg 1854 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Ektråden

halvproffs  
#709901 Sedan ett antal år, ca 15 så har eken etablerat sig här. Frågan är; blir det bara buskliknade träd? Dom få med rak stam har älgarna använt till frukost.
Har aldrig sett ett ekollon här. Är det nötskrikan som gräver ner ollona i marken?



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Ektråden

tallen100  
#709903
halvproffs skrev:Har aldrig sett ett ekollon här.

Låter ek ologiskt 😉

Avatar Fallback

Re: Ektråden

Ekman  
#709905 Har inget svar mer än att det ser likadant ut hos mig. Södermanland.

Just runt mig är det ganska lite ek, och alla jag hittar hjälper jag så gott det går. De är känsliga mot betning helt klart, särskilt när de är i storleken som på din bild eller mindre.

Har man tur kan man hitta en som stått klämd/gömd bland björk och har ett par meter rak stam, jag försöker då gradvis glesa bort runtom efter åren. Jag har satt några småplantor med nätbur runt men möjligen varit för snabb att ta bort dem för det är buskigt i toppen. Krävs säkert samma höjd som på tall innan man kan ropa hej..

Avatar Fallback

Re: Ektråden

Hanatorp  
#709906 Om man har tillgång på ekollon kan man samla in dem och sedan sprida dem där man så önskar. Obs man måste ha tillåtelse att samla ekollon av fastighetsägaren.

Avatar Fallback

Re: Ektråden

ÅsaNisse  
#709908 Bra sätt att få besök av vildsvin.

Avatar Fallback

Re: Ektråden

masyngel  
#709927 Jag har haft goda resultat med att trimma betade krumma ekbuskar med sekatör.

Nu lever jag på 38 grader nord, men ändå.

Avatar Fallback

Re: Ektråden

masyngel  
#709929 @halvproffs

Ville kommentera bilden.
Jag hade tagit bort allt utom "kronan", då kommer han att sticka iväg på höjden.
Skulle nog även putsa kronan.

Var växer dessa träd?

Användarvisningsbild

Re: Ektråden

halvproffs  
#709948
masyngel skrev:@halvproffs

Ville kommentera bilden.
Jag hade tagit bort allt utom "kronan", då kommer han att sticka iväg på höjden.
Skulle nog även putsa kronan.

Var växer dessa träd?


Hedesunda.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ektråden

JensSkoog  
#709954 Ekollon är favoritmat för rådjur. Sköter om ett antal ekar i skogen, och aldrig om det går att hitta ollon där. Rådjuren dammsuger dom upp (och får hård mage så det kan vara svårt att bliva av med dom för de stackars djuren :D)
Trimma till med sekatör och häng lite fårull i toppen och på grenerna, så är det mindre chans för betning. Senn får du gå med sekatör varje år och ta bort vattenskott eftersom den drar sig i höjden och lämna mellan hälften och en tredel som krona. Då har du bra ekmaterial om ett par hundre år bara :wink:

Användarvisningsbild

Re: Ektråden

halvproffs  
#709967 Problemet är att det finns knappt någonting som liknar en stam utan det är krokiga buskliknande träd som jag inte tror att det kan bli någonting av.
Har haft besök av vildsvin här i höstas och rådjur finns det gott om.
Skulle vara trevligt att få upp några ekar med normalrak stam.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ektråden

Hanatorp  
#709972 Ha tålamod Halvproffs. När ekarna är 20 cm i diameter börjar det likna något. När ekarna är ca 40 cm i diameter så har du förhoppningsvis fina raka ekar. 😊👍

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).