ATV och UTV i skogen

Framhjulen lättar från marken

18 inlägg 7240 visningar 5 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Bengtssons

Framhjulen lättar från marken

barkborren  
#709666Hej,
Jag har nyligen köpt en helt ny Polaris Sportsman XP 1000. Och när jag drar på ett lass ved med timmer vagnen så lättar framhjulen en aning från marken, så när man svänger så vill den styra rakt fram istället. Finns det nån fler som känner igen detta och vad beror det på? En så pass stor maskin som en xp 1000 måste väl klara ett litet vedlass.

TS
Bengtssons
Användarvisningsbild

Re: Framhjulen lättar från marken

Bert1  
#709667Går det och flytta hjulen på vagnen?

barkborren  
#709669Ja, framåt och bakåt. Den går att dra ut så den blir längre.
Senast redigerad av barkborren ons 14 apr 2021, 23:04, redigerad totalt 1 gång.

TS

tallen100  
barkborren skrev:Ja, framåt och bakåt

Prova då att flytta dom lite framåt så du får mindre vikt på draget, men inte för mycket för då blir den lätt i bakändan i stället. 😉

barkborren  
tallen100 skrev:
barkborren skrev:Ja, framåt och bakåt

Prova då att flytta dom lite framåt så du får mindre vikt på draget, men inte för mycket för då blir den lätt i bakändan i stället. 😉

Ok, ska prova 👍

Fjädringen då, kan det ha nåt med det att göra? Stötdämparna bak är inställd på det mjukaste läget.

TS
Användarvisningsbild

Bert1  
#709687Prova och ändra se vad som händer

mrlynx  
#709688Problemet med fyrhjuling är att den är så lätt i förhållande till fullastad vagn.
För att maximera dragförmågan vill du ha så stort kultryck som möjligt. Men Tyvärr är de flesta fyrhjulingar inte gjorda för stora kultryck. För stort kultryck minskar styrförmågan och kan leda till stegring.
Så det gäller att hitta en lämplig och säker balans.
Hur ser draget ut på TS fyrhjuling? används någon dragförlängare? hur långt bakom bakhjulens centrum sitter dragkulan?
Tyvärr är det så att alla fyrhjulingar med individuell fjädring bak behöver modifieras på något sätt för att fungera bra med vagn i skogen.
Antingen med förstärkta fjädrar eller att göra den helt stum. Steg 1 är att förspänna fjädrarna bak det som går att justera men det räcker troligen inte.

Användarvisningsbild

Ängagärdet  
#709691lågt kultryck och kedjor runt om!

Tralsmo  
#709697Jag har en Yamaha grizzly 660.
Den levererades ny med Öhlins förstärkta fjädrar bak. Justeringen i hårdaste Läget.
Jag har använt den tillsammans med en kinavagn av sämre kvalité som jag förlängt för å kunna köra fallande massaved.
Har aldrig haft några problem med att den vill lyfta där fram.
Dragkroken sitter väldigt nära centrum på bakaxeln. Gissningsvis ca 2dm från.

För ett antal år sen hadde ja kranman med drift. Upplevde inte den heller som några problem med det om man körde utan driften.

Denny  
#709727Antar att den är "diffad" på bakaxeln som de flesta andra atv också... hjälper ju inte direkt styrförmågan, min granne kör med en sexhjuling och på den byggde jag en låda till fronten så man kan lägga i passande vikter. Tror det räckte med ca 50kg för att få "promen" att svänga hjälpligt men en 6x6 har ju som sagt en axel till som håller emot när det ska svängas.. Men något fack där du kunde stuva i några betongplattor kanske kunde vara något att testa? Lätt att plocka bort när du ställer av vagnen.

barkborren  
mrlynx skrev:Problemet med fyrhjuling är att den är så lätt i förhållande till fullastad vagn.
För att maximera dragförmågan vill du ha så stort kultryck som möjligt. Men Tyvärr är de flesta fyrhjulingar inte gjorda för stora kultryck. För stort kultryck minskar styrförmågan och kan leda till stegring.
Så det gäller att hitta en lämplig och säker balans.
Hur ser draget ut på TS fyrhjuling? används någon dragförlängare? hur långt bakom bakhjulens centrum sitter dragkulan?
Tyvärr är det så att alla fyrhjulingar med individuell fjädring bak behöver modifieras på något sätt för att fungera bra med vagn i skogen.
Antingen med förstärkta fjädrar eller att göra den helt stum. Steg 1 är att förspänna fjädrarna bak det som går att justera men det räcker troligen inte.

Dragförlängare vet jag inte riktigt. Se bild. På den lilla etiketten bakom kulan står det 68 kg och en pil nedåt. Antar att det är maxtrycket på kulan. Jag justerade upp fjädringen några steg och en aning bättre blev det tycker jag.
1618518124_20210415_180723_2.jpg

TS

barkborren  
Denny skrev:Antar att den är "diffad" på bakaxeln som de flesta andra atv också... hjälper ju inte direkt styrförmågan, min granne kör med en sexhjuling och på den byggde jag en låda till fronten så man kan lägga i passande vikter. Tror det räckte med ca 50kg för att få "promen" att svänga hjälpligt men en 6x6 har ju som sagt en axel till som håller emot när det ska svängas.. Men något fack där du kunde stuva i några betongplattor kanske kunde vara något att testa? Lätt att plocka bort när du ställer av vagnen.

Det finns ett förvaringsfack på fronten, där kan jag absolut placera lite vikter.

TS
Användarvisningsbild

TTG  
#709814Først må en se på hvordan henger er lastet. Framtung henger betyr stort trykk på bakaksel atv og lett/lite styrekontroll framme. Baktung henger betyr lite feste bak på atv og fare for saksing/vridning på atv og henger ved bremsing. Får en derimot perfekt balansert vekt på henger, så har en full kontroll på atv med henger.

Tralsmo  
#709881När jag tittar på bilden så sticker ju dragkroken ut rätt mycket. Dessutom ser ju fjädrarna väldigt klena ut.
Jag mätade på min Yamaha 660 å där har ja ganska precis 20 cm från cc på bakaxeln till cc på kulan.

Att få 68kg tryck på kulan med ett hyfsat timmerlass är nog inte lätt.

Ska du komma tillrätta med problemet så är det nog tyngder fram eller att korta draget som gäller.

Angående kedjor så köpte jag det till minn å provade men jag tyckte det gjorde så lite på dragförmågan så jag har faktiskt alldrig användt dom sen.
Däremot är det ju så att kedjor fram ökar ju tyngden lite där så av den anledningen kan det ju va bra att lägga på. Så fall ska du ju ha kedjor runtom skulle ja tro.

Ent  
#709969Instämmer med Tralsmo, kroken sticker ut onödigt långt så korta av eller kolla om det finns nån annan modell.

Jag tycker att min sniklösning med Biltemas gummimellanlägg https://www.biltema.se/bil---mc/bilverk ... 2000043863 funkar
utmärkt för att hindra fjädrarna från att bottna. Satte 6 kuddar per sida och borrade hål i dem för att kunna fästa i fjädrarna med buntband. Sedan får man experimentera med att flytta boggin så att kultrycket blir lagom.

Annons:
Skogshubben
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).