Skördare

Valmet 931

33 inlägg 12635 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Valmet 931

mrme  
#70948 Var å kollade in 931 an i fredags, ser riktigt fin ut för att vara en valmet :wink: , skulle tro att den tiltalar många som tycker 911an är lite klen å 941an stor som ett hus.
Skulle kunna tänka mej att den är dom rödas svar på jd 1270. Nån som prov den??

Kändes som att man satt väldigt högt i den.Såg ut att vara lite dåligt boggiutslag oxå men ja kan ha fel.

Hoppas ja får provköra en framöver, den i stickvägsgående med långkran 350 flerträdshantering å 600 hjul kan nog bli en jd dräpare.



   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet 931

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#70964 Tror inte du kan få den med långkran och 350,,,, Då får du hålla tillgodo med en 911.
31an är väl bara tänkt som en slutavverkare, med aggregat från 360 och större. Med 9,8 m kran och 8,5 om man vill ha 370.
Så har iaf jag förstått det.
Tror du inte 911an är stark nog i gallring?

Avatar Fallback

Re: Valmet 931

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#70968 Får väl hålla med 890 där, bör inte en 911 räcka?

För övrigt är den ju ny så jag vet inte hur många maskiner som kan tänkas ha kommit ut hos kunder ännu.

Avatar Fallback

Re: Valmet 931

mrme  
#70988 Om man nu ska jämföra maskiner så måste de bli 931 mot 1270,
911an räcker nog bra i gallring stark nog avgör väl alldeles hur brant å stenigt berget är som man ska uppför å ja mistänker att 911 får storpisk där av 1270.


En kille i en 911,3 tror stenhårt på ny 31an i gallring stadig stark å bra, blandkörning tror ja den är kanon likaså 1270, men riktigt dyra gallringmaskiner är de ju . Men måste man ha den storleken är de inte mycket att göra åt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet 931

Gubben  
#71033 Jag har kört 1270 från A-c och har även kört valmet 911 - 911.3 i slut avverkning under många år i allt i från stenigt, brant och 120 m snö. jag garanterar att 911 piskar 1270 över allt utom när det är brant uppför.

Avatar Fallback

Re: Valmet 931

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#71116
mrme skrev:Om man nu ska jämföra maskiner så måste de bli 931 mot 1270,
911an räcker nog bra i gallring stark nog avgör väl alldeles hur brant å stenigt berget är som man ska uppför å ja mistänker att 911 får storpisk där av 1270.


En kille i en 911,3 tror stenhårt på ny 31an i gallring stadig stark å bra, blandkörning tror ja den är kanon likaså 1270, men riktigt dyra gallringmaskiner är de ju . Men måste man ha den storleken är de inte mycket att göra åt.


Upp på den storleken?? 31an är 2dm längre än 911an i övrigt är det samma storlek. 31an har mer motor och pumpar, större kran och nyutvecklad svängkrans. Man har dragit isär midjetapparna lite för att få en stadigare midja. Boggilådorna är samma som 911.

Helt klart tror jag det är en grymt fin maskin i slutavverkning men som gallrare är den väl bara attt glömma antar jag eftersom den inte går att få med 350, om jag nu inte är helt felinformerad?!

Avatar Fallback

Re: Valmet 931

timberjack810c  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#71129 Rätta mig om jag har fel!!!!
Blir det inte onödigt svårt att dra runt en så stor och dyr maskin ekonomiskt i gallring?

Användarvisningsbild

Re: Valmet 931

valmetpower  
#71134 jag tycker då att 911an räcker till i gallring å då har vi haft både en fyrhjulig å en sexhjulig fast visst blir den klen när det är väldigt brant men det problemet har väl alla röda tycker ja de verkar som :???: har dock inte provat .4orna :wink: å hur många markägare vill släppa in en slutavv. skördare i gallring :?:

Avatar Fallback

Re: Valmet 931

tantgron  
#71137
Valmet 890 skrev:31an är 2dm längre än 911an i övrigt är det samma storlek. 31an har mer motor och pumpar, större kran och nyutvecklad svängkrans. Man har dragit isär midjetapparna lite för att få en stadigare midja. Boggilådorna är samma som 911.

Helt klart tror jag det är en grymt fin maskin i slutavverkning men som gallrare är den väl bara attt glömma antar jag eftersom den inte går att få med 350, om jag nu inte är helt felinformerad?!


Jag har inte haft turen att sett denna in action ännu, men du 890 som sett den kanske har koll på mina fråga:
Var är dom 20 centimetrarna? På motordelen för utrymmet eller lika på både fram- och bakändan?

För övrigt är jag ganska övertygad om att du får en 931 med 350 aggregatet om du vill ha det, "money talks" :), tekniskt borde det inte finnas några hinder. Dock är jag inte heller jag övertygad av nyttan med det.

Avatar Fallback

Re: Valmet 931

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#71258
tantgron skrev:
Valmet 890 skrev:31an är 2dm längre än 911an i övrigt är det samma storlek. 31an har mer motor och pumpar, större kran och nyutvecklad svängkrans. Man har dragit isär midjetapparna lite för att få en stadigare midja. Boggilådorna är samma som 911.

Helt klart tror jag det är en grymt fin maskin i slutavverkning men som gallrare är den väl bara attt glömma antar jag eftersom den inte går att få med 350, om jag nu inte är helt felinformerad?!


Jag har inte haft turen att sett denna in action ännu, men du 890 som sett den kanske har koll på mina fråga:
Var är dom 20 centimetrarna? På motordelen för utrymmet eller lika på både fram- och bakändan?

För övrigt är jag ganska övertygad om att du får en 931 med 350 aggregatet om du vill ha det, "money talks" :), tekniskt borde det inte finnas några hinder. Dock är jag inte heller jag övertygad av nyttan med det.


JA jag vågar inte säga var dom 20 cm sitter, var försäljaren som sa att den var lite längre bara. Möjligt att det är i midjan den blivit lite utdragen när det är en annan midja?! men bara en gissning.

Och det vettefasen om du får en med 350 vet ett gäng som ville köpa en 41a utan aggregat för nåt år sen men det gick visst inte för sig. Den såldes bara med 370. Så dom köpte en 1470.
CRH 22 kranen finns väl inte längre än 9,8 m heller.

Men jag ser då ingen vits med en 31a i gallring, 911an är ju nog stark även på 11m och dom lär ju gå lika bra i terrängen när det är samma boggi osv.

Avatar Fallback

Re: Valmet 931

tantgron  
#71269
Valmet 890 skrev:jag vågar inte säga var dom 20 cm sitter, var försäljaren som sa att den var lite längre bara. Möjligt att det är i midjan den blivit lite utdragen när det är en annan midja?! men bara en gissning.

Och det vettefasen om du får en med 350 vet ett gäng som ville köpa en 41a utan aggregat för nåt år sen men det gick visst inte för sig. Den såldes bara med 370. Så dom köpte en 1470.
CRH 22 kranen finns väl inte längre än 9,8 m heller.

Men jag ser då ingen vits med en 31a i gallring, 911an är ju nog stark även på 11m och dom lär ju gå lika bra i terrängen när det är samma boggi osv.


Det kan säkert midjan som gör de extra 20 centimetrarna. Ska bli kul att se den i framtiden, och höra lite omdömmen när det kommit ut några på marknaden.

Det kan helt var som du säger att Valmet inte säljer maskiner utan aggregat. Har hört något om att de skyller på garantier och CE-märkningen, att enbart SP som utomstående levantör av aggregat är "godkända" och det enbart inom Sverige.

Men om någon vill ha en 931 med 350 så borde det vara tekniskt möjligt, programvara och styrsystem är lika över hela deras linje. Om sedan säljarna inte får kränga den kombinationen så är det enbart på grund av order uppifrån.

Detta är ju förstås spekulationer från min sida. :)

Avatar Fallback

Re: Valmet 931

Jesper  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#71273 Ska iväg ev på torsdag och kolla in 931/365. Ska bli intressant.
På tal om de 20 cm ser det ut på måttskisserna som de sitter på bakänden.

Vi vill ev ha 911 och 365 på, men det listas inte heller på hemsidan. 365 är ju lättare än 360 trots trehjulsdrift, men det faller nog på oljebehovet på 365 antar jag. Nån som har sett 365? Prestanda på pappret är ju som 360, men det känns bättre med trehjulsdrift om man ska köra slutavverkning i mitt huvud. Sen är det ju så att 360 har funnits länge och verkar ju fungera bra, 365 är ju ett helt oprövat kort.

Valmet 890, du verkar ju inte ha gjort annat än smort och tankat på eran 911.4/360.2 och så vill man ju att det ska vara. Hur grovt har ni kört med det, går det bra i 0,45-0,50 skog? Kvistig granåker, fungerar det tror du?
Alternativ där är ju också SP 561, det tar nog lite mindre än 360 dock och är också rätt så oprövat.

Avatar Fallback

Re: Valmet 931

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#71301
Jesper skrev:Ska iväg ev på torsdag och kolla in 931/365. Ska bli intressant.
På tal om de 20 cm ser det ut på måttskisserna som de sitter på bakänden.

Vi vill ev ha 911 och 365 på, men det listas inte heller på hemsidan. 365 är ju lättare än 360 trots trehjulsdrift, men det faller nog på oljebehovet på 365 antar jag. Nån som har sett 365? Prestanda på pappret är ju som 360, men det känns bättre med trehjulsdrift om man ska köra slutavverkning i mitt huvud. Sen är det ju så att 360 har funnits länge och verkar ju fungera bra, 365 är ju ett helt oprövat kort.

Valmet 890, du verkar ju inte ha gjort annat än smort och tankat på eran 911.4/360.2 och så vill man ju att det ska vara. Hur grovt har ni kört med det, går det bra i 0,45-0,50 skog? Kvistig granåker, fungerar det tror du?
Alternativ där är ju också SP 561, det tar nog lite mindre än 360 dock och är också rätt så oprövat.


Nej måste säga att våran 911 gått riktigt bra än så länge, nå vi har ju bara kört 2300 timmar än så länge så.
Vi har bytt 3 valsslangar, tryckslangen in i agregatet och igår gick en rotatorslang.
En lödning släppte i ett rör i aggregatet efter runt 1000 timmar (vanligt fel på 360 dom är dåligt lödda man ska löda om dom direkt när de är nya då håller de för evigt).

Jag tycker då 360 går riktigt bra, tycker det är mycket att köra med nu, stor skillnad med de nya poclain valsmotorerna. Finns då inga träd här hos oss som det inte klarar, eller klart det finns men då är det ett riktigt jäkla miljöträd. Det grövsta vi kört är fröträd som höll runt 0,60, och det går då riktigt bra. Är sällan det stannar för några kvistar, är isf om man stannar och kapar alldeles mot en kvist.
Nog ska det gå bra att köra 0,45-50 skog tycker jag, är dock sällan vi har så grovt i slutavverkning isf fröträd.

Hur det går i en kvistig granåker har jag svårt att svara på eftersom jag aldrig kört ett träd söder om norrbotten ;) Så jag vet int riktigt hur era träd är.
Jag skulle nog vara lite tveksam till att köpa ett 365 redan, valmet har ju ofta haft lite problem med aggregaten i början tills de får prova ut dom ett tag.
360 är iaf väldigt driftsäkert.

Avatar Fallback

Re: Valmet 931

Jesper  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#71812 Skrev ett långt inlägg men texten försvann när min dator bestämmde sig för att starta om helt omotiverat så här är en kort version: 😡

Basmaskin:
Som tur var var det rätt så brant där vi kollade och det första som slog mig var att den nya boggien verkligen gjort skillnad. Den körde rakt upp för en brant där vi hade fått kravla oss upp. Inga tendenser till res där inte. Åkte med en stund och konstaterade att den går väldigt mjukt och fint. Maskinen står som en sten med band och kedjor och 365 utan vatten i däcken. Säljaren sa att de flesta som köpt 931 hade vattenfyllt vilket verkar vara onödigt enligt mig.
Enligt specen ska den vara 3 ton tyngre än 911.

I midjan sitter tapparna lite längre isär och på svängkransen sitter det lite mer järn på utvalda ställen. Svängen går helt tyst numer, kan ju låta lite i den även om den är välsmord. I alla fall på våran maskin :???:. Ny kran, men konstruktionen är ju densamma som på de andra CRH-kranarna.
En sak jag tänkte på var att bommen var bredare än den var högre, lite konstigt men är säkert så av en anledning.
Hytt och dator vet ju alla att det är en stor förbättring mot tidigare .3 så det går jag inte in på.

Aggregat:
Gick fint tyckte jag, kanske matar det lite långsammare än 941/370 enligt chefen som kört en sån. Smörjnipplarna som sitter tråkigt till inne i aggregatet har dom istället samlat på ena sidan. Kanske är det så på de andra Valmet aggregaten också? Smidigt i alla fall tyckte jag!
Skogen vi körde var rätt så grov, 0,78 medelstam, och riktigt lång. Bra skog att testa i med andra ord. Vi körde ett par förfällda granar på 2-3m3 och det gick fint. Man fick följa med lite på de första bitarna sen var det bara att mata. Det kvistar riktigt bra med , även på grov tall med riktiga kvistar. Blev helt slätt på stammen där kvisten hade suttit!
Ett problem var att fingrarna på matarhjulen hade vikt sig på just det här aggregatet. Inte bra men enligt Valmet skulle det vara materialfel på just dom hjulen. Chefen sa att hade hade sett en liten spricka i toppkniven också, inte bra!
Enligt säljaren skulle 365 vara hårdkört i tre år innan det nu börjar säljas. Han sa att dom hade lärt sig läxan sen lanseringen av 350...
Valmet räknar tydligen med att 931 ska slå ut 941/370 nästan helt i Norden. Den ska givetvis fortsätta byggas men mer då för exportmarknaden.
Han som vi var och kollade hos nu sa att han hellre körde den här 931:an än 941. Mycket rappare och trevligare att köra. Och sen inte sånt bök när man ska flytta med trailer. Jag har inte hört något om det tidigare, men jag antar att det är vikten som ställer till det för 941?

Sammanfattning:
Fin maskin om man ska köra sluttavverkning enligt mig. Vikten och endast 9,5m kran begränsar den i gallring.
Ska man köra lite mer allround är nog 911 bättre, så känns det i alla fall för oss.
Senast redigerad av Jesper sön 15 nov 2009, 21:52, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Valmet 931

skogsjan695xl  
#71814 Kan tänka mig att 931 kommer att bli en riktig storsäljare så fort den testats mer och alla "sjukdomar" är borta. Ang det nya agg så är de väll på rätt väg iaf, kommer inte ihåg om jag läst det här på skogsforum eller om någon berätta detta för mig, men han som ritar och konstruerar agg till valmet idag har ju jobbat på ponsse, så de kommer nog likna lite ponsses uppbyggnad, vilket som syns på 365.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).