Bioenergi

Bränsleved?

15 inlägg 10715 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Bränsleved?

Qwerty  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#70954 Kan man sälja barkborreangripet träd som bränsleved? Har ca: 50 angripna granar som barken har släppt helt från stammen som har varit döda i 1-3 år. Veden ser ganska frisk ut men är ju inte färsk. Vad göra med träden?



   TS
Avatar Fallback

Re: Bränsleved?

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#70955 Visst kan du sälja det som bränsleved. Är inga bekymmer.

Användarvisningsbild

Re: Bränsleved?

masterchief  
#70956 Det går utmärkt att sälja dem som energived.
Hör runt lite med olika köpare i dina trakter prismässigt.
Bli inte uppkörd och gå på typ 120- 170kr fubben....
Ett annat alternativ är att sälja det som hemved eller elda med det själv....

Användarvisningsbild

Re: Bränsleved?

Qwerty  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#70957 Tack för snabba svar. Låter bra, får kontakta Södra och se om dom vill ha det. Tyvärr värmer jag inte huset med ved, har bara en liten köksspis så det blir bara lite myseldning och vedboden är full med björkved:)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bränsleved?

Skogshuggarn  
#70959 Instämmer med ovanst.

Det där är kanonved som till stora delar borde vara "halvtorrt"?, så ta in bud och sälj det till högsta dagspris per m3fpb.

Användarvisningsbild

Re: Bränsleved?

masterchief  
#70960 Har eldat i 3 år med 80% torrgranar....
Bättre ved vet i tusan om man kan ha när man har ackumulatortankar.......
För att inte tala om hur torr och fin veden blir när den legat klyven över en sommar...
Dock tycker jag vedmarknaden är lite konservativ då det knappt går att sälja annat än björkdominerat trots att gran ger snabbare värme samt att det är lättare att tända i pannan 8)

Avatar Fallback

Re: Bränsleved?

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#70961 Var håller du till i vårt avlånga land? OJ Glömde att titta först kanske.

Håller du till i Ryd så se om du kan få tag i en herre som heter Inge Nilsson, håller till nere i skåne men köper flis/bränsleved i hela Skåne/Blekinge/Småland. Har för mig han har ganska bra priser då han säljer det Upp till Södertälje tror jag, dock vet jag inte om det är lika bra pris när det är ren barrbränsle, brukar ju vara mer betalt för lövbränslet, eller iaf blandat 5090.
Senast redigerad av kjugekarlsson sön 08 nov 2009, 13:43, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Bränsleved?

masterchief  
#70962
kjugekarlsson skrev:Var håller du till i vårt avlånga land?

Tittar du under grållen så står det Ryd, södra småland :wink:

Avatar Fallback

Re: Bränsleved?

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#70963
masterchief skrev:
kjugekarlsson skrev:Var håller du till i vårt avlånga land?

Tittar du under grållen så står det Ryd, södra småland :wink:



JAJAJA :D Jag såg det efter jag postat!" =))

Användarvisningsbild

Re: Bränsleved?

Skogshuggarn  
#70966 Gran som bränsleved är högst underskattad - speciellt tätvuxna "undertryckare" som jag (delvis) brukar ta reda på efter hyggesrensning.

Bättre ved får man leta efter,,,,,

Användarvisningsbild

Re: Bränsleved?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#71014
Skogshuggarn skrev:Gran som bränsleved är högst underskattad - speciellt tätvuxna "undertryckare" som jag (delvis) brukar ta reda på efter hyggesrensning.

Bättre ved får man leta efter,,,,,


Skulle kanske vara grenarna på riktigt grova granar ^:)^ De kan ju inte heller användas till staketslanor eller något annat vettigt.

Användarvisningsbild

Re: Bränsleved?

Skogshuggarn  
#71025 Egentligen synd att man inte tar reda på alla undertryckare och kränger det som gärdesvirke istället.
Näst bäst är iaf att göra kamin eller järnspisved av de grövre bitarna - har eldat åtskilliga m3 med detta i vårat "stugbestånd".

Gällande kvist och energivärde så har du säkert rätt, TH, men det är väl knappast någon skogsägare som orkar hålla på med kvist till ved, oavsett grovlek. :???: :lol:

Användarvisningsbild

Re: Bränsleved?

masterchief  
#71042 Har fått ett flertal förfrågningar av grannar till skiftena man varit och avverkat på om de kan plocka ved av grenar etc....
Oftast blir det att hänvisa till markägaren och upplysa om att det är tänkt att grotskotas...
Dock så är det i regel folk över 70år som frågar....

Avatar Fallback

Re: Bränsleved?

Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#71285 Roligt att det är fler än jag som kommit på att gran är bra mycket trevligare som ved än något annat träslag. Grenar av gran lär ha det högsta bränslevärdet av alla träslag i Sverige. Läste någonstans att de har en högre densitet än ek.

Användarvisningsbild

Re: Bränsleved?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#71287
masterchief skrev:Har fått ett flertal förfrågningar av grannar till skiftena man varit och avverkat på om de kan plocka ved av grenar etc....
Oftast blir det att hänvisa till markägaren och upplysa om att det är tänkt att grotskotas...
Dock så är det i regel folk över 70år som frågar....

Har samma erfarenhet, men mina grannar över 70 lär upp de vedeldare som är under 70 så kunskapen kan nog leva vidare.

Skogshuggarn skrev:Gällande kvist och energivärde så har du säkert rätt, TH, men det är väl knappast någon skogsägare som orkar hålla på med kvist till ved, oavsett grovlek.

Jag skulle nog prova på att ta i alla fall de grövsta kvistarna om man hade tid, men har fullt upp med att ta hand om bakarna från sågverket så grannarna får ta kvistarna istället.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).