Föryngring

Nybörjarfråga plantering vitrysk prov. barrot / täckrot

5 inlägg 1746 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Nybörjarfråga plantering vitrysk prov. barrot / täckrot

nilsszzon  
#709318 Har enbart gjort mina planteringar under senare maj de få år som jag ägt skog men pga jobb framöver skulle jag vilja få undan planteringen.

har ca 5000 plantor att sätta hälften barrot hälft täckrot, samtliga av vitrysk. prov. då jag haft problem med frost på ett par ställen tidigare ( norra skåne )

vad jag förstått så är plantor "invintrade" menas det att man kan sätta dessa när de fortfarande "sover" eller hur är det?
så med andra ord de jag planterar nu kommer kanske att vakna upp om en månad då det är vitrysk prov eller är jag helt ute och cyklar?

har markberett mina hyggen , men innefattar även nedlagd betesmark så öppna ytor

kan jag plantera nu eller bör jag ta tiden om 14 dagar och stoppa ner plantorna då istället? eller kvittar det?



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Nybörjarfråga plantering vitrysk prov. barrot / täckrot

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#709321 Man kan börja plantera så fort tjälen är ur jorden (och risken för frost har sjunkit). Jag hade börjat nu i SKåne.

Avatar Fallback

Re: Nybörjarfråga plantering vitrysk prov. barrot / täckrot

nilsszzon  
#709322 om där kommer en del nätter med minusgrader påverkar detta? 10 dagar fram så är där ngn strönatt det kan gå ner mot -1 eller -2

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nybörjarfråga plantering vitrysk prov. barrot / täckrot

Ängagärdet  
#709325 Nej, bara planta på! 🌲

Avatar Fallback

Re: Nybörjarfråga plantering vitrysk prov. barrot / täckrot

jannee  
#709335 Först måste plantorna tinat upp ordentligt.
Du kan påbörja planteringen nu, MEN börja med barroten och låt dessa stå i vatten ETT dygn innan du sätter dem.
Se till att klumpen är ordentligt blöt när du sätter täckroten.
Är INGEN fördel att sätta nu, kommer det soliga (varma) dagar med påföljande minusgrader om nätterna vill gärna plantorna torka ut.
Slipper du soliga dagar kommer allt ändå att gå bra.
Annars är idealet att börja plantera i mitten av Maj, plantorna börjar då växa omgående.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).