Föryngring

Föryngringsutvärdering? Plantkvalitet?

10 inlägg 1906 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Föryngringsutvärdering? Plantkvalitet?

jojo72  
#708996 Vad kan man säga om "skogsutvecklingen" utefter dessa bilder? Har aldrig sett något liknande. Skulle vilja kalla det för missfoster till skog. Osymmetrisk och ojämn växt. Somliga plantor är väldigt långa och förväxta med långt mellan varven. Planterades för 10 år sedan av ett professionellt företag. Är det bara otur att man råkat få dåliga plantor?
Kan man reklamera efter 10 år? Eller vad göra man?
(Bilderna 3246 och 3248 är en senare komplettering.)



   TS
Arevo
Användarvisningsbild

Re: Föryngringsutvärdering? Plantkvalitet?

Lars Lundqvist SLU  
#709002 Vad är det du uppfattar som dåligt med hur dom växt?

Det ser ut att vara riklig hyggesvegetation. Bördig mark?

Avatar Fallback

Re: Föryngringsutvärdering? Plantkvalitet?

Aleck  
#709005 Förväxta med långt mellan varven är väl exakt vad man vill ha? Så bra höjdutveckling som möjligt!?

Det är ju själva grundidén med förädlat material.

Men jag tycker mig se rätt stora betesskador på flera av bilderna, det är mindre kul. Men det verkar inte påverka granarnas tillväxt nämnvärt!
Det viktigaste är att stamformen är rak och fin, och få sprötkvistar! Allt för en god framtida förstastock.

Jag ser faktiskt inte problemet alls.

Avatar Fallback

Re: Föryngringsutvärdering? Plantkvalitet?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#709014 Andra bildern ser ut som rådjuren har varit framme och betat sidoskotten. Bode inte vara någon större fara. Jag hade varit nöjd om det varit mina granar.

Avatar Fallback

Re: Föryngringsutvärdering? Plantkvalitet?

jojo72  
#709072 Tack! Jo det är bördig mark med rikligt med undervegetation (hallonsnår). Men finns det inte risk med att det växer för snabbt i höjd? Blir det inte då risk att det blir dålig kvalitet på virket?

   TS
Avatar Fallback

Re: Föryngringsutvärdering? Plantkvalitet?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#709077 Alla andra vill ha bra tillväxt. Vill du inte det så får du bli blädare.

Avatar Fallback

Re: Föryngringsutvärdering? Plantkvalitet?

alias  
#709078
jojo72 skrev:Tack! Jo det är bördig mark med rikligt med undervegetation (hallonsnår). Men finns det inte risk med att det växer för snabbt i höjd? Blir det inte då risk att det blir dålig kvalitet på virket?


Ett träd kan i princip inte växa för fort på höjden, så länge det inte blir instablit och välter. Gäller att hänga med och röja och gallra i tid!

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Föryngringsutvärdering? Plantkvalitet?

Lars Lundqvist SLU  
#709083 Träd kan inte växa fortare på höjden än dom kan... så det finns inget som är "för fort".

Vad är bra kvalité på en gran när den är 25 m hög? Täta årsringar ytterst mot barken, där det kanske rentav är nästan kvistfritt, eller täta årsringar längst in mot märgen där det alltid är grenar? Vad ska du ha granarna till i framtiden? Fiber för nånting som vi ännu inte kan gissa oss till? Byggnadsställningar i Kairo? Knuttimrat hus?

Användarvisningsbild

Re: Föryngringsutvärdering? Plantkvalitet?

skogshare  
#709119
Lars Lundqvist SLU skrev:Träd kan inte växa fortare på höjden än dom kan... så det finns inget som är "för fort".

Vad är bra kvalité på en gran när den är 25 m hög? Täta årsringar ytterst mot barken, där det kanske rentav är nästan kvistfritt, eller täta årsringar längst in mot märgen där det alltid är grenar? Vad ska du ha granarna till i framtiden? Fiber för nånting som vi ännu inte kan gissa oss till? Byggnadsställningar i Kairo? Knuttimrat hus?


Till bra virkeskvalité räknar jag också en bra stamform, som tillsammans med bra stockdiameter, möjliggör ett optimalt sågutbyte - förutsatt en omsorgsfull postning och försågning. Därför bör stamformen också vara tydlig målsättning under hela omloppstiden. Under lång tid framöver kommer förmodligen timret och det möjliga sågutbytet i ännu högre grad vara avgörande för skogens positiva värdeutveckling.

Avatar Fallback

Re: Föryngringsutvärdering? Plantkvalitet?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#709126 Blir det bara tillräckligt med kubik så blir det tillräckligt mycket att såga också.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).