Gallring

Råd kring snöbrott på gran

16 inlägg 8543 visningar 4 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Malwa
Användarvisningsbild

Råd kring snöbrott på gran

PetterJ  
#709055Hej
Jag behöver råd kring hur jag ska hantera två granar som fick toppbrott i vintras. Beståndet är det berömda bortre hörnet. För att nå det behöver en tioårig tallföryngring korsas ca 500m så jag vill helst slippa ta in en maskin för att få ut granarna.

2-3 granar som fått brott och tappat ca 3 meter av toppen.

Ca 40 årigt. G33 enligt planen. Ca 20-22 m. Tyvärr gamla fejningsskador och helt ogallrat av tidigare ägare. Jag gjorde en röjning av allt som var klent i julas. Tänkte sedan lämna till tidig slutavverkning.

Inga tidigare angrepp av granbarkborre.

Går det lämna de brutna granarna stående till slutavverkning? De ser friska ut men har troligen stått för tätt.

Fälla dem och såga spår runt stammen för att minska risken för angrepp?

Lägger in en bild från när jag röjde i december.

Tacksam för era råd!

1618073150_1870d771-14dd-41cf-a7e6-b62f83a20337.jpeg

TS
Malwa Combi i 5:e generationen
Användarvisningsbild

Re: Råd kring snöbrott på gran

Grålle52  
#709057låt dom stå

Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
#709066Låt dom stå.
Toppbrott är i praktikenen skyddsmekanism hos gran för att undvika värre skador. Dom viker upp en gren och växer vidare.

Användarvisningsbild

Nyborg  
Grålle52 skrev:låt dom stå

Är det bara så att det finns några friska grenvarv på dom så klarar dom sig. Det blir dubbeltopp, men de växer vidare. (Hann inte innan Lars...)

Användarvisningsbild

PetterJ  
#709069Stort tack för era svar! Det finns gott om grönkvist kvar.

TS

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#709074Ett par granar om året är naturlig avgång. Sånt får man leva med

Användarvisningsbild

PetterJ  
#709090Ja, det är jag helt införstådd med. Tänker främst ur perspektivet att undvika att dra in granbarkborre i beståndet. NÖ Småland så risken för det därefter.

TS
Användarvisningsbild

skogsjan695xl  
#709094När vi tidigare har åkt runt i gallringar å kört toppbrott. (När det varit mycket av det) då hade vi som tumregel att fanns det 7 friska kvistvarv kvar skulle dom vara kvar.

Användarvisningsbild

PetterJ  
#709106👍 Tack

TS

axwell  
skogsjan695xl skrev:När vi tidigare har åkt runt i gallringar å kört toppbrott. (När det varit mycket av det) då hade vi som tumregel att fanns det 7 friska kvistvarv kvar skulle dom vara kvar.

Det där överraskar mig positivt, har ju massor med toppbrott sen senaste vintern.
Hoppas ta mig ut i skogen inom kort och kommer då att först kolla på dom som jag inte fick ut från vintern 2019/2020.

Dom äldre har jag redan markerat med band så det blir lätt att se skillnaden mot färska brottytor.

#709125Toppbrott stör inte mig så mycket faktiskt. Det blir död ved och naturliga högstubbar om de inte klarar sig. Att fara runt och jaga dem är en dålig affär även om jag vet att det finns skogsägare som är rent maniska. Enstaka vindfällen med stora sjok uppfläkt mark stör mig mera

Amatörhuggare 62  
#709127Riset å nya stubben.
Kan dra Barkborre,mer än brottet.
Bor i Kalmar län.🕷🕷🕷🕷🕷🕷
Å i jobbet,sett detta.
Som det är,så blir beståndet luckigt.

Användarvisningsbild

PetterJ  
#709222Tack för den upplysningen, Amatörhuggar’n! 👍
Jag ska se till att få ut topparna. Det går ju lösa enkelt med en timmersax.

TS

axwell  
Skogsola skrev:Toppbrott stör inte mig så mycket faktiskt. Det blir död ved och naturliga högstubbar om de inte klarar sig. Att fara runt och jaga dem är en dålig affär även om jag vet att det finns skogsägare som är rent maniska. Enstaka vindfällen med stora sjok uppfläkt mark stör mig mera

Lika illa med båda typerna av skador.
På kort sikt är det en dålig affär men som pensionär ökar inte min inkomst om jag sitter hemma och rullar tummarna.
Rörliga kostnader ökar självfallet om jag tar reda på skadat virke; fast mindre än värdet av det jag räddar.

Att gå in med fullstor maskinuppsättning och söka enstaka träd kan jag tänka mig att nettot blir litet.

#709302Här finns markägare som kräver att maskingrupper ska komma och köra varje stickväg i gallringarna för att rensa toppbrott. Vill inte gärna göra det. Känns bara pinsamt när bara skotningen kostar mera än virket.

Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).