Sågverk (mindre)

Frontier bandsåg - nytt sågverk i Sverige?

13 inlägg 10122 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Frontier bandsåg - nytt sågverk i Sverige?

Torbjörn Johnsen  
#630202 Det ser ut som om det kommer ytterligare ett nytt bandsågsmärke i Sverige: Frontier. Så vitt jag kan se på deras sajt tillverkas det av amerikanska Norwood och det är Skogma som säljer dem här i Sverige. Frontier verkar vara ett enklare sågverk i en lägre prisklass än Norwoods modeller. Någon som vet mer om det här?

Här finns mer info på Frontiers sajt och här hittar ni det hos Skogma.



   TS
Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: Frontier bandsåg - nytt sågverk i Sverige?

tobbzon  
#630206 Jag å Bror har köpt ett . Har monterat upp det men bara prov sågat några stockar, känns bra å stadigt. 😃

Användarvisningsbild

Re: Frontier bandsåg - nytt sågverk i Sverige?

Torbjörn Johnsen  
#630207 Intressant! Då ser vi fram mot lite kommentarer och bilder när ni kommer igång :-bd

   TS
Användarvisningsbild

Re: Frontier bandsåg - nytt sågverk i Sverige?

Hagaberg74  
#649304 Hej nån som har nån känsla för detta märke, är det tillverkat i Kina? Har titta på ett OS 27 men är väldigt osäker på hur kvaliten är.

Användarvisningsbild

Re: Frontier bandsåg - nytt sågverk i Sverige?

Rogerigransjon  
#703070 Nu kanske nån hunnit prova och kan ge ett omdöme🙂

Avatar Fallback

Re: Frontier bandsåg - nytt sågverk i Sverige?

ZED  
#708885 Jag är också nyfiken! 😀 🌲 🌲

Avatar Fallback

Re: Frontier bandsåg - nytt sågverk i Sverige?

Stenmark  
#708903 Är åxå inne på ett sådant så är intresserad av testresultat

Avatar Fallback

Re: Frontier bandsåg - nytt sågverk i Sverige?

Elmhult  
#749776 Det blev tyst. Jag är också nyfiken på vad som skiljer?
Är det helt enkelt lite sämre med billigare grejer mot Norwood? På deras hemsida får man lite av det intrycket. Jag ska ju inte såga industriellt men man vill ju ha bra skit som det heter. 🌳

Avatar Fallback

Re: Frontier bandsåg - nytt sågverk i Sverige?

mrlynx  
#749816 Om jag förstår saken rätt är frontier ett varumärke som säljs av norwood men tillverkas i Kina.
När man ser på prissättning och utförande så är frontier ett svar från norwood på konkurrensen från i första hand woodland mills men även wood mizer. Woodland mills är precis som norwood också ett Kanadensiskt företag men har sin tillverkning i Kina och dök upp för drygt 10 år sedan med billigare bandsågverk.
Det som jag hittat som skiljer mellan OS27 och HM126 till frontiers fördel är 7 fots rälssektioner gentemot 2 m för woodland mills och spånsugsanslutning som standard. skillnaden i längd på rälsen ger att frontier har 5,5 m såglängd med 2+1 räls medan woodland har 5,1 m.
Till fördel för woodland är snabblås för stocken som standard, automatisk kylvattenavstängning, 2 års garanti mot 1 år för frontier.
Om någon har antingen ett frontier eller woodland mills sågverk i Umeåtrakten är jag intresserad av ett studiebesök.

Avatar Fallback

Re: Frontier bandsåg - nytt sågverk i Sverige?

Elmhult  
#749817 Tack! Får väl säga samma om studiebesök, men i södra Sverige. 🌳

Avatar Fallback

Re: Frontier bandsåg - nytt sågverk i Sverige?

Castor fiber  
#758824 Är det någon som har ett frontiersågverk? Köpte ett i vintras och har problem med att det sätter igen med sågspån. Kan göra två snitt innan jag måste rensa utblåset

Användarvisningsbild

Re: Frontier bandsåg - nytt sågverk i Sverige?

Bax  
#758829 Finns det nån sorts pinne eller galler eller liknande i utblåset, för att hindra jänkarna att kunna köra in armen under drift (kunna följa maskindirektivet), så ta bort det. Det ska vara raka rör för spånet ut. Det går också att laborera med vattenmängden till bladet, men kör inte helt torrt.

Avatar Fallback

Re: Frontier bandsåg - nytt sågverk i Sverige?

Brorsan  
#758832 Säger som Bax.
På Wood Mizern satt det ett par tre pinnar som petskydd, utan dom blåser spånet ut.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).