Föryngring

Hårt betade plantor

47 inlägg 11288 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hårt betade plantor

Elof71  
#708401 Jag hade Södra till att plantera ca 15000 plantor pt mig förra året varav ca 3000 var tall. Jag bor ca 30 mil från gården så är där bara ca varannan månad. Redan i höstas(nov) när jag var o kollade så tyckte jag att det var ganska hög andel som var betade, men nu när jag var för över påsken och var o kollade till planteringarna igen så fick jag en chock. Planteringarna är fördelade på 6 områden och varierar mellan 0,5-1,3ha och gjorde ca 10 provytorna på varje område, totalt 55 provytor. Den plantering som var värst drabbad hade 92% betskador och snittet på alla 6ha är 78% Är detta normalt och något man får leva med? Kommer det bli något av plantorna eller är de körda?
Det tråkiga i sammanhanget är att jag hade planerat och t.o.m köpt utrustning för att spruta med Trico, men min inspektorn sa att detta inte behövs göras första året eftersom alla plantor är behandlade med viltskyddsmedel. Min slutsats är att antingen har de missat detta, eller tagit fel plantor eller så är medlet de använde helt värdelöst.
Vad har ni för erfarenheter av förbehandlade plantor och vad hade ni gjort med planteringarna nu när skadan redan är skedd?



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Hårt betade plantor

alias  
#708407
Elof71 skrev:Jag hade Södra till att plantera ca 15000 plantor pt mig förra året varav ca 3000 var tall. Jag bor ca 30 mil från gården så är där bara ca varannan månad. Redan i höstas(nov) när jag var o kollade så tyckte jag att det var ganska hög andel som var betade, men nu när jag var för över påsken och var o kollade till planteringarna igen så fick jag en chock. Planteringarna är fördelade på 6 områden och varierar mellan 0,5-1,3ha och gjorde ca 10 provytorna på varje område, totalt 55 provytor. Den plantering som var värst drabbad hade 92% betskador och snittet på alla 6ha är 78% Är detta normalt och något man får leva med? Kommer det bli något av plantorna eller är de körda?
Det tråkiga i sammanhanget är att jag hade planerat och t.o.m köpt utrustning för att spruta med Trico, men min inspektorn sa att detta inte behövs göras första året eftersom alla plantor är behandlade med viltskyddsmedel. Min slutsats är att antingen har de missat detta, eller tagit fel plantor eller så är medlet de använde helt värdelöst.
Vad har ni för erfarenheter av förbehandlade plantor och vad hade ni gjort med planteringarna nu när skadan redan är skedd?


Granplantor överlever oftast, fast man tappar lite i tillväxt. Små tallplantor tar helt klart större skada av betningen och riskerar att dö.

Var plantorna satta i höstas?

Vad jag har läst så är det endast plantor för höstplantering som förbehandlas med viltrepellenter som standard.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Hårt betade plantor

uffejohan  
#708412 Om det är såpass mycket skadat borde det definitivt vara ersättningsbart ur skogsförsäkringen, förutsatt att du har en sådan.

Användarvisningsbild

Re: Hårt betade plantor

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#708440 Min försäkring täckte inte när det var betat av rådjur.
Har haft 2 planteringar senaste 3 åren där rådjuren betat 80-90 %.
Plantorna från Södra är normalt behandlade mot snytbagge men inte med trico tror jag.
Finns kanske om man beställer med det.

Jag har sprutat en del med trico o det hjälper till viss del, men har fått för mig att om det blir lite tunt så tar rådjuren toppen ändå. Om det är lite för fuktigt i luften när man sprutar så torkar det dåligt o blir tunt
Får du på riktigt tjockt så känns det som plantorna kvävs. Har sett många välsprutade som dött obetade

Börjar bli riktigt less på detta, man undrar ju om dom göder plantorna i plantskolan med nåt som rådjuren gillar, såhär var det inte för 10år sen

Magnus M

Användarvisningsbild

Re: Hårt betade plantor

skogsBG  
#708647 Hej !
Det här är nästa stora problem för oss skogsägare. Just nu ligger fokus på att minska barkborrarnas skador .
Nästa bekymmer blir att få igång ny skog med ökande stammar av de flesta viltslagen.
Var i Södraland ligger din skog ? Vilket vilt tror du är den största boven ?

Avatar Fallback

Re: Hårt betade plantor

jannee  
#708658 Jag har besprutat (i kartongen) nya plantor med hjortronsolja (spray).
Tyvärr har jag de senaste åren inte kunnat inhandla något annars var det HELT suveränt mot betning.

Användarvisningsbild

Re: Hårt betade plantor

Hunnern  
#708659 1. Reklamera! Felaktig uppgift från säljaren. (Inspektorn) Se till att få kompensation.

Generellt är kunskaperna kring bl.a. viltbetning besvärande låga bland personal i branschen. Man saknar t.o.m. ofta blicken för att se betestrycket... I större delarna av södra Sverige måste tall sprutas om den skall ha en chans. ( Rådjur och hjort tar toppen och sen är det kört ) Alla medel vi testat har fungerat bra. De olika medlen har sina för och nackdelar såsom väderberoende, plantkänslighet, appliceringsmetod, o.s.v. Däremot har effekten varit tillfredsställande på allt vi använt.

Betestryck? Vad är rimligt??
Vi i svedala mäter det genom ÄBIN ( Sökbart på nätet ) Där kollas betningen av vissa träd/busk-arter. Inte lövrepningen utan kvistbett/barkgnag..... Man kan fundera på effekterna av att styra viltstammarna efter tillgången på vinterföda ( Svältföda ) Som hjortdjur ökar man troligen inte i vikt av kvistbete....

I de flesta områden där t.ex. mjölkört och hallonris inte är de vanligaste örterna på hygget och där bärris och ljung inte är vanligt förekommande bör tall sprutas för skapligt säkert resultat. (Är fältharen vanligare än skogsharen, spruta) Vad viltet prefererar skiljer över tid. (Vecka för vecka) Men även mellan åren. I år verkar det som att betningen av tall, sydligaste Sverige, varit intensivare och under längre period än föregående år. Orsak???....

Användarvisningsbild

Re: Hårt betade plantor

Elof71  
#708660 Verkar vara ett utbrett och stort problem med viltbetning av plantor. Det skall inte vara enkelt, bsrkborrar o vilt som gör sitt bästa för att försvåra för oss skogsägare.
Har nu varit i kontakt med mitt försäkringsbolag(LF) och troligen täcker min försäkring det mesta av skadorna. Skall ha dit en besiktningsman nästa vecka så får se vad han säger

   TS
Avatar Fallback

Re: Hårt betade plantor

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#712422 Har idag kollat plantering från 2019.
Hårt betade granplantor troligen rådjur :evil:
Självsådd tall är inte betad!
Snart ingen ide att plantera öht. Får väl bli naturskog, det är det som
naturvännerna önskar.
Får man med sig Skogsvårdstyret på slopat planteringskrav?

Användarvisningsbild

Re: Hårt betade plantor

generationsskifte  
#712435
Röjkvist skrev:Har idag kollat plantering från 2019.
Hårt betade granplantor troligen rådjur :evil:
Självsådd tall är inte betad!
Snart ingen ide att plantera öht. Får väl bli naturskog, det är det som
naturvännerna önskar.
Får man med sig Skogsvårdstyret på slopat planteringskrav?


Samma här, gick och kikade på ett hygge på 2 hektar som plantades sommaren 2019 där säkert 90% av granplantorna är betade utav rådjur. Fick hem två dunkar Trico och en ny spruta lite försent så var inte lönt och spruta denna hösten då skadan redan var skedd.

Hur orolig behöver man vara för plantornas tillväxt? Läser man runt så ska de lyckas ta sig trotsallt.

Avatar Fallback

Re: Hårt betade plantor

Ekman  
#712439
generationsskifte skrev:
Röjkvist skrev:Har idag kollat plantering från 2019.
Hårt betade granplantor troligen rådjur :evil:
Självsådd tall är inte betad!
Snart ingen ide att plantera öht. Får väl bli naturskog, det är det som
naturvännerna önskar.
Får man med sig Skogsvårdstyret på slopat planteringskrav?


Samma här, gick och kikade på ett hygge på 2 hektar som plantades sommaren 2019 där säkert 90% av granplantorna är betade utav rådjur. Fick hem två dunkar Trico och en ny spruta lite försent så var inte lönt och spruta denna hösten då skadan redan var skedd.

Hur orolig behöver man vara för plantornas tillväxt? Läser man runt så ska de lyckas ta sig trotsallt.


Var i landet är detta?
Ser bilder på forumet på på betad gran men i princip aldrig på markerna här. Däribland ett antal uppdragna plantor har väl hänt ngn gång.

Kan det vara brist på något som gör att granen blir så attraktiv för rådjuren?

Avatar Fallback

Re: Hårt betade plantor

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#712441
Ekman skrev:
generationsskifte skrev:
Röjkvist skrev:Har idag kollat plantering från 2019.
Hårt betade granplantor troligen rådjur :evil:
Självsådd tall är inte betad!
Snart ingen ide att plantera öht. Får väl bli naturskog, det är det som
naturvännerna önskar.
Får man med sig Skogsvårdstyret på slopat planteringskrav?


Samma här, gick och kikade på ett hygge på 2 hektar som plantades sommaren 2019 där säkert 90% av granplantorna är betade utav rådjur. Fick hem två dunkar Trico och en ny spruta lite försent så var inte lönt och spruta denna hösten då skadan redan var skedd.

Hur orolig behöver man vara för plantornas tillväxt? Läser man runt så ska de lyckas ta sig trotsallt.


Var i landet är detta?
Ser bilder på forumet på på betad gran men i princip aldrig på markerna här. Däribland ett antal uppdragna plantor har väl hänt ngn gång.

Kan det vara brist på något som gör att granen blir så attraktiv för rådjuren?

Södra Östergötland, nordväst om Horn

Avatar Fallback

Re: Hårt betade plantor

jannee  
#712456 Att granplantor betas de första 2 till 5 åren är något man kallt får räkna med.
Totalt förlorar man några år i tillväxt + en SATANS massa dubbeltoppar som blir till att beskära.
Överlever brukar de göra,dock blir det där och var och en som det får så pass många toppar att det inte blir något av dem.
Det syns ganska väl när det gått några år vilka som blivit betade, de ligger då en bra bit efter i tillväxt, men efter ytterligare 5 till 10 år går det INTE att se vilka som blivit betade.

Avatar Fallback

Re: Hårt betade plantor

Ekman  
#712470
jannee skrev:Att granplantor betas de första 2 till 5 åren är något man kallt får räkna med.
Totalt förlorar man några år i tillväxt + en SATANS massa dubbeltoppar som blir till att beskära.
Överlever brukar de göra,dock blir det där och var och en som det får så pass många toppar att det inte blir något av dem.
Det syns ganska väl när det gått några år vilka som blivit betade, de ligger då en bra bit efter i tillväxt, men efter ytterligare 5 till 10 år går det INTE att se vilka som blivit betade.


Är det fler som upplever problemet? Eller kan det vara sydöstra Sverige som främst dras med det?
Jag ska titta noggrannare i år men har som sagt inte noterat det här. Har då ändå alla högvilt på marken i varierande grad och fin rådjursstam. I Södermanland.

Användarvisningsbild

Re: Hårt betade plantor

Badbollen  
#712473
Ekman skrev:Är det fler som upplever problemet? Eller kan det vara sydöstra Sverige som främst dras med det?
Jag ska titta noggrannare i år men har som sagt inte noterat det här. Har då ändå alla högvilt på marken i varierande grad och fin rådjursstam. I Södermanland.


"Rådjursbete på granplantor är ett vanligt och väldokumenterat problem främst i Götaland och delar av Svealand" (källa: https://www.skogssverige.se/vad-har-ors ... risontellt)

"Genom att bete på barrträd är en del av rådjurens normala födobeteende så orsakar rådjuren skador på ekonomiskt viktiga trädslag, framför allt då dessa är i plantstadiet. Bete på barrplantor sker nästan uteslutande under vintern (oktober till mars) och kan, om snödjupet så tillåter, ske vinterns alla månader. Inventeringar visar att rådjuren tycks föredra tall framför gran. De betar också mera på täckrotsplantor än på barrotsplantor och båda dessa planttyper betas mera än självföryngrade plantor. När plantorna är unga betas ofta toppskottet, men då plantorna blir äldre betas alltmer på sidoskotten och toppskottet klara sig i större utsträckning. En faktor som påverkar plantornas begärlighet är plantans vitalitet. Ju vitalare plantan är, desto större är risken att den kommer att betas." (källa: https://jagareforbundet.se/vilt/vilt-ve ... rets-foda/)

"Betet reducerar det unga trädets produktionsapparat, med minskad tillväxt som följd. Så länge toppskottet är oskadat påverkas
höjdtillväxten endast i ringa utsträckning. Gran klarar även toppskottsbetning relativt bra och tycks bara förlora högst ett eller två års produktion vid hårt rådjursbete. Figuren visar även att betade granplantor kan växa fortare än obetade sedan de växt upp till en storlek där de går fri från betning. Förklaringen är sannolikt att rådjuren föredrar att beta på de växtligaste plantorna. Ek, rönn, asp och andra beteskänsliga eller smakliga trädslag kan stanna helt i tillväxt och förbli i samma höjd i åratal eller decennier när de betas hårt. Tall och björk ligger mellan dessa ytterligheter. Tillväxtreduktionen till följd av bete kan få stora sekundära följder genom att konkurrensförhållandena ändras. Gran tar över på bekostnad av tall och löv. Björk gynnas ofta relativt annat löv genom sin större tålighet mot bete. " (källa: http://www-gran.slu.se/webbok/pdfdokument/vilt.pdf)

"Skogsskötselns syfte är bl.a. att öka plantornas vitalitet. Men detta ökar risken för betesskador eftersom älg och rådjur föredrar att beta vitala plantor p.g.a. deras höga näringsvärde och deras lägre halt av försvarssubstanser. En mängd studier har visat att skötselåtgärder som förbättrar plantvitaliteten, t.ex. markberedning, snabbväxande provenienser, röjning och vegetationsbekämpning ökar viltskadorna. Å andra sidan når vitala plantor snabbare riskfri höjd och skottgrovlek. När man även väger in andra aspekter som påverkar föryngringen är den bästa strategin vanligen att satsa på vitala plantor som snabbt tar sig upp till betesfri höjd. " (källa: http://www-gran.slu.se/webbok/pdfdokument/vilt.pdf)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).