Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Bandbyte järnhäst. Tips och idéer

12 inlägg 4964 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Bandbyte järnhäst. Tips och idéer

erik  
#702639 Hej!
Igår körde jag fast i en sten när jag och min gamla järnhäst var ute på tur. Innan jag fattade att jag satt fast ordentligt försökte jag gasa mig loss och jag tror det var då jag skadade bandet. Det är tre hål som är sönderrivna. Jag tänkte att det är väl bara packa hästen på släpet, beställa nya band från Lennartsfors och kränga på dem snabbast möjligt. Lennartsfors vill dock ha 18 + moms för nya band vilket är mycket nära vad jag la på min järnhäst från början. Jag har därför börjat fundera över mina alternativ och skulle gärna få tips och idéer

Det verkar finnas piratband från camoplast för runt halva pengen. Någon som vet kvalitén på dessa? Det står att man måste byta något drivhjul för dessa, men hittade en tråd från 2008 här där någon klarat sig utan detta. Har någon kännedom om hur det förhåller sig till detta, så vore det fantastiskt.

En annan sak som slagit mig är hur illa det är egentligen och att jag bara skulle kunna låtsas som det regnar. Gissar dock att de då skulle lossa eller gå sönder mer på precis fel ställe vid precis fel tidpunkt. Givet bilden nedan, tar jag tacksamt emot gissningar på mina odds?

Går det kanske att laga på något vis. Jag fattar att det inte är en cykelslang, men nått kanske man kan hitta på?

Slutligen, jag är tacksam för alla typer av tips och infallsvinklar som kan tänkas komma, även utanför boxen. Är ju lite surt att lägga hela maskinens värde på nya band, samtidigt är den ju värdelös utan.

1614277290_20210224_144708.jpg


1614277302_20210224_123744.jpg


1614277302_20210224_123750.jpg




   TS
Avatar Fallback

Re: Bandbyte järnhäst. Tips och idéer

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#702829 Kan du lägga något järn, en profil, över hela bredden och bulta fast den genom bandet? Om du kan återanvända befintliga stållänkar mot drivhjulet så blir det mest skonsamt för drivhjulet.

Avatar Fallback

Re: Bandbyte järnhäst. Tips och idéer

erik  
#702855 Intressant, tack. Känns som det skulle vara lättare att fästa i dalarna på bandet, men länkarna sitter i linje med kammarna, så det blir ganska utsatt om man lyckas bulta något där. Med tanke på tjockleken vid kammarna kanske det går att skruva profilen från insidan iofs, men då lär den vara tunn, för på insidan finns ju hjul och annat som tar i. Tål att tänkas på!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bandbyte järnhäst. Tips och idéer

Kallkällene  
#702862 Årsmodell på järnhästen ? en bekant till mig köpte 47 st band från Lennartsfors på en auktion för många år sedan, men tror att dom var till nån transportör och dom är lite kortare, ska undersöka detta i morgon och återkomma, han har iallafall 47 st kvar

Avatar Fallback

Re: Bandbyte järnhäst. Tips och idéer

erik  
#702867 Tack, ja kolla jättegärna med honom. Vet faktiskt inte årsmodell på min, men de ska ha varit samma band sen -84 vad jag kan förstå och nyare än så är den i alla fall.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bandbyte järnhäst. Tips och idéer

Kallkällene  
#702945
erik skrev:Tack, ja kolla jättegärna med honom. Vet faktiskt inte årsmodell på min, men de ska ha varit samma band sen -84 vad jag kan förstå och nyare än så är den i alla fall.


Nu ikväll har ja pratat med honom, banden passar tyvärr inte, dom är både kortare och lite smalare, Lennartsfors gjorde en liten ”moped” med band på för linjebesiktning i utgångsläge, har aldrig sett en sån maskin men. Lycka till i jakten på band

Avatar Fallback

Re: Bandbyte järnhäst. Tips och idéer

erik  
#702958 Tack för att du kollade. Anade det, det är nog därför han har 47 kvar :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bandbyte järnhäst. Tips och idéer

Kallkällene  
#702970
erik skrev:Tack för att du kollade. Anade det, det är nog därför han har 47 kvar :)


Men det är lite roligt att han betalade 1200 kr för 47 band 👍 25 kr st 😁

Avatar Fallback

Re: Bandbyte järnhäst. Tips och idéer

Holm  
#708221 Om du hittar passande band från Camoplast är det bara att köra på det.
Det är dom som tillverkar större delen av världens snöskotermattor.

Användarvisningsbild

Re: Bandbyte järnhäst. Tips och idéer

Brakbrakaren  
#708286 Vore kul att veta hur det går. Kommer ut billiga järnhästar regelbundet men det är oftast dåliga band. Hade gärna haft en järnhäst till huggning i ett stort sumpområde.

Avatar Fallback

Re: Bandbyte järnhäst. Tips och idéer

erik  
#708306 Jag ska absolut återrapportera i tråden när jag kommit längre. Har dock som vanligt fått fullt upp med annat.

Planen är i alla fall att först testa Orsas modell med tunna plattjärn som jag bultar rakt igenom bandet. Jag har köpt några järn och börjat testborra lite, men inte tagit det i hamn än.

Om jag inte får till det tror jag det blir banden från Camso, går att hitta för 12tkr + moms och jag har fått bekräftat från ÅF att de passar utan att byta drivhjul så länge drivhjulen är lite slitna, vilket mina är. Din input låter betryggande Holm, har läst både ris och ros om Camsobanden till järnhäst, men tror det skulle funka för mina syften.

En nackdel med att billiga maskiner är att man (jag) verkar bli extra snål på kuppen, känns jobbigare att investera 18 tkr i en maskin jag köpte för 20 än om jag köpt en nyare järnhäst för 100...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bandbyte järnhäst. Tips och idéer

Brakbrakaren  
#708312 Det är lite synd att det ska vara så. Annars hade nog fler järnhästar renoverats och hållits efter istället för att hamna "bakom laggårn".

Bara delningen är rätt borde viss variation på bandlängd vara lätt åtgärdat med modifikation av ram. Finns det skoterband som är billigare eller är alla band lika dyra?
Är det bara gamla band som spricker likt ditt eller kan det gå lika illa med nya?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).