ATV och UTV i skogen

Kranvagn för fyrhjulingar - användning

82 inlägg 44300 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Kranvagn för fyrhjulingar - användning

Norrland  
#70810 Ni som har vagnar med kran, är det någon som andvänder en Kellfri vagn med kran för 34500:- ?
Har bara sett den på bild, verkar den bra ?
Har nu en hembyggd vagn bakom en äldre Yamaha-fyrhjuling men skulle vilja ha en hydralkran.
Man får väl vad man betalar för men för lite vedkörning och gallring kanske den räcker till ?
Slipper ju handlasta.!

ATV från Bengtssons
Avatar Fallback

Re: Kranvagn för fyrhjulingar - användning

Norrland  
#70811 Ni som har vagnar med kran, är det någon som andvänder en Kellfri vagn med kran för 34500:- ?
Har bara sett den på bild, verkar den bra ?
Har nu en hembyggd vagn bakom en äldre Yamaha-fyrhjuling men skulle vilja ha en hydralkran.
Man får väl vad man betalar för men för lite vedkörning och gallring kanske den räcker till ?
Slipper ju handlasta.! :grin:

Användarvisningsbild

Re: Kranvagn för fyrhjulingar - användning

Robin  
#76549 Vad tror ni om detta då? Men det lär väl bli alldeles för våldsamt att dra efter en fyrhjuling?

http://www.blocket.se/halland/Fabriksny ... m?ca=4&w=3

Avatar Fallback

Re: Kranvagn för fyrhjulingar - användning

mrlynx  
#76556 Jag är lite för försiktig för att koppla en vagn utan bromsar med en totalvikt på 2600 kg bakom en fyrhjuling som väger 285 kg.
läser man instruktionsboken till min yamaha 450 så står det max 500 kg.
vagnar med hydralkran passar bättre bakom en liten traktor typ yanmar eller en gammal fergusson.

Användarvisningsbild

Re: Kranvagn för fyrhjulingar - användning

Robin  
#76558 Jo det kan ju bli lite spännande. Körde en skylift i somras på närmare 2 ton och då fick man ha tungan rätt i mun.
Dock behöver man ju inet lasta 2 ton på den. Den bör väl väga 600 kg. Vad ligger en kranman/avesta på om man lägger till hydralaggregatet?

Avatar Fallback

Re: Kranvagn för fyrhjulingar - användning

mrlynx  
#76563 Ni som har drivna vagnar kan ni bromsa med drivningen när det är utför?

Användarvisningsbild

Re: Kranvagn för fyrhjulingar - användning

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#76565
Robin skrev:Jo det kan ju bli lite spännande. Körde en skylift i somras på närmare 2 ton och då fick man ha tungan rätt i mun.
Dock behöver man ju inet lasta 2 ton på den. Den bör väl väga 600 kg. Vad ligger en kranman/avesta på om man lägger till hydralaggregatet?


Min xyz-vagn väger cirka 360 kg om man räknar med hydraulagg. Inga problem att dra den, ens fullastad om det är bra grepp. Jag har en stor ATV med en massa Hk men det faller på greppet. När det är lite löst uppför så kommer jag inte upp med ens tom vagn.

Så utan drivning (som den ser ut att vara) skulle jag inte ens prova med den där vagnen efter en fyrhjuling, för att inte tala om skärckfärderna nedför en något halkig backe :surp:

Men kanske med bandsats på fyrhjulingen! Jag får snart veta, bandsatsen är på väg så inom kort får jag veta om, och hur, stor skillnad det gör på grepp såväl upp som ner, sommar som vinter.

   TS
Avatar Fallback

Re: Kranvagn för fyrhjulingar - användning

Solo  
#76614
mrlynx skrev:Ni som har drivna vagnar kan ni bromsa med drivningen när det är utför?


Självklart! Det är en av alla anledningar till att man ska ha drift på hydraulvagnen......

Användarvisningsbild

Re: Kranvagn för fyrhjulingar - användning

sågmek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#79179 Den ser lite stor ut & klumpig på nått sätt ......totalvikt 2600 / Lastar 2,000 så vagnen väger nog 600 då ?
Jag skulle tänka mig att det är en kines tillverkad .......26,000:- utan hydraulagg 34,900 med

Användarvisningsbild

Re: Kranvagn för fyrhjulingar - användning

henrik_1  
#79186 Riktigt fin vagn, men den känns lite för stor till en atv..

Användarvisningsbild

Re: Kranvagn för fyrhjulingar - användning

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#85251 Någon som har nåt bra tips på hur man mäter kultrycket enkelt, utran avancerade verktyg/apparater?

   TS
Avatar Fallback

Re: Kranvagn för fyrhjulingar - användning

mrlynx  
#85252 badrumsvågen

Användarvisningsbild

Re: Kranvagn för fyrhjulingar - användning

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#85254
mrlynx skrev:badrumsvågen


Nu kanske jag är ovanligt trög idag, men hurdå? :???:

   TS
Avatar Fallback

Re: Kranvagn för fyrhjulingar - användning

Henrik Petersen  
#85266 Hej

Inte så svårt. Du väger först dig själva, sen ställer du dig på vågen och lyftar i dragstången, om det går. Annars tar du en kloss i passande längd och ställer den på vågen, sen hissar du ned kulkoplingen på vågen. hoppas dette giver nogen mening, annars får någon skriva om det på ordentlig svenska :grin:

Henrik

Användarvisningsbild

Re: Kranvagn för fyrhjulingar - användning

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#85268
Henrik Petersen skrev:Hej

Inte så svårt. Du väger först dig själva, sen ställer du dig på vågen och lyftar i dragstången, om det går. Annars tar du en kloss i passande längd och ställer den på vågen, sen hissar du ned kulkoplingen på vågen. hoppas dette giver nogen mening, annars får någon skriva om det på ordentlig svenska :grin:

Henrik


Glasklart! Tackar :smile:

(Varför alltid så lätt när någon berättat :???: )

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).