Öppna kategorin

Grannen skjuter sönder mina träd.

23 inlägg 8799 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Grannen skjuter sönder mina träd.

Huggar Herman  
#707950 Min sommargranne, som relationen är minst sagt ansträngd med, sitter och skjuter 222:a mot en tavla som står på gränsen och rakt in i ett 50-årigt granbestånd som kulfång.
De saknar jakträtt i VVO:t och tomten är 3000 kvadratmeter stor.
Hur hanterar man det på bästa sätt?
Att prata med dem är tydligen ingen option.



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Grannen skjuter sönder mina träd.

alias  
#707967
Huggar Herman skrev:Min sommargranne, som relationen är minst sagt ansträngd med, sitter och skjuter 222:a mot en tavla som står på gränsen och rakt in i ett 50-årigt granbestånd som kulfång.
De saknar jakträtt i VVO:t och tomten är 3000 kvadratmeter stor.
Hur hanterar man det på bästa sätt?
Att prata med dem är tydligen ingen option.


Det logiska och kloka sättet att hantera det är väl att gå igenom vilka lagar och förordningar som grannen ev. bryter mot genom sitt agerande och sedan anmäla honom för dessa förseelser (och hoppas att farbror blå plockar vapnen, eller i vart fall visar att de har ögonen på vederbörande).

Min reptilhjärna hade dock föreslagit att du eller någon bekant drar några smällar på en måltavla på en skjutbana och att du sedan tar med dig måltavlan och sätter upp den på samma ställe vid rågången, som sommargrannens måltavla, fast vänd åt andra hållet - och hoppas att grannen därmed inser det olämpliga i att skjuta in mot någon annans fastighet utan att ha kulfång.
Risken med ett dylikt förfarande är väl kanske att grannen anmäler dig för olaga hot eller liknande (har du själv har vapenlicenser som du vill behålla så är detta sannolikt ett synnerligen olämpligt förfarande).

Således förespråkar jag det första alternativet.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Grannen skjuter sönder mina träd.

Arvid0  
#707974
Huggar Herman skrev:Min sommargranne, som relationen är minst sagt ansträngd med, sitter och skjuter 222:a mot en tavla som står på gränsen och rakt in i ett 50-årigt granbestånd som kulfång.
De saknar jakträtt i VVO:t och tomten är 3000 kvadratmeter stor.
Hur hanterar man det på bästa sätt?
Att prata med dem är tydligen ingen option.


Vill du vara snäll?Skriv ut artikeln (https://alltomjaktochvapen.se/jaktnyhet ... icenserna/ ) och lägg i brevlådan. Har du ingen anledning att vara snäll ringer du polisen nästa gång han skjuter och låter skärrad för någon skjuter i ett stugområde. Då bör de komma rätt omgående.

Användarvisningsbild

Re: Grannen skjuter sönder mina träd.

totte  
#707977 Allmänfarlig vårdlöshet. Eventuellt vapenbrott. Anmäl!

Avatar Fallback

Re: Grannen skjuter sönder mina träd.

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#708058 http://jakt247.se/category/juridik/
Läs artikel från 17:e mars
Två skott i trädgården.

En 22lr är klass 4 Typ duva
En 222r är klass 2 typ rådjursklass
Polisen gör ingen skillnad så även om det är salongsgeväret ligger grannen jättepyrt till redan om du anmäler eller tipsar

Avatar Fallback

Re: Grannen skjuter sönder mina träd.

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#708059 http://jakt247.se/category/juridik/
Läs artikel från 17:e mars
Två skott i trädgården.

En 22lr är klass 4 Typ duva
En 222r är klass 2 typ rådjursklass
Polisen gör ingen skillnad så även om det är salongsgeväret ligger grannen jättepyrt till redan om du anmäler eller tipsar

Användarvisningsbild

Re: Grannen skjuter sönder mina träd.

Tonyfrånurskogen  
#708085 Det finns ju skotthålsdekaler man kan sätta på bilar och fönster mm. Köp ett gäng sånna och klistra på grannens fönster 😇

Användarvisningsbild

Re: Grannen skjuter sönder mina träd.

rejser  
#708108 Ta bilder och lägg räkning i brevlådan för träden, informera först såklart.
Kapa och lägg sedan de trasiga träden på grannens gårdsplan. ;)
Om man vill skapa lite bråk dvs.

Men ring 114 14 och prata med dom först och främst så säger dom vad som gäller. Det är ju ändå framtida inkomstbortfall och skadegörelse och som tidigare skrivit, potentiellt vapenbrott, eller man har ju inte rätt att skjuta sönder andras saker så...
Filma eventuellt.
Filmen får ju inte användas till något, men går ju att visa en polis som undrar vad som pågår vid ett besök.

Användarvisningsbild

Re: Grannen skjuter sönder mina träd.

MrOlsson  
#708109 Skog räknas Aldrig som kulfång, helt olämpligt att skjuta mot. Du ska ju kunna röra dig på din mark utan att riskera livet.
Vill inte grannen lyssna på dig så prata med polisen.

Avatar Fallback

Re: Grannen skjuter sönder mina träd.

Amatörhuggare 62  
#708110 Livsfarligt !!
Inget Kulfång !!
Anmäl

Användarvisningsbild

Re: Grannen skjuter sönder mina träd.

Kse  
#708113 Håller med föregående talare, anmäl.

Avatar Fallback

Re: Grannen skjuter sönder mina träd.

jannee  
#708146 För att undvika ännu större dispyt mellan DIG och grannen, förklara för grannen om att om denne fortsätter med sitt obetänksamma övningsskjutande överväger du att göra en polisanmälan.
Betydligt bättre att försöka undvika att blanda in myndigheter.
Många gånger görs saker av ren obetänksamhet, dessutom kommer er relation ALDRIG att bli bättre efter en eventuell anmälan.
Försök att föra en dialog där du framhåller dina åsikter men lyssna även på grannens, förhoppningsvis kan ni då lösa era dispyter.
Inte sällan görs saker och ting utan en tanke på eventuell påföljd.
Påpeka saker med knuten hand brukar oftast sluta med en ende av förskräckelse.

Användarvisningsbild

Re: Grannen skjuter sönder mina träd.

Josephine  
#708272 Tveksamt om han kommer att lyssna när han inte tänker på att han riskerar att skjuta ihjäl någon som går i skogen bland träden. Helt sjukt betéende!! :-( Så säg till honom, fattar han det inte så blir du ju tvungen att anmäla. (men då har du i alla fall försökt).

Användarvisningsbild

Re: Grannen skjuter sönder mina träd.

rejser  
#708292 Ts skrev ju
"Att prata med dem är tydligen ingen option."
Så får väl utgå ifrån att en fredlig lösning försökts

Avatar Fallback

Re: Grannen skjuter sönder mina träd.

Elmhult  
#708299 Man kan ju verkligen undra hur människan tänker. .222 är ju inget luftgevär direkt. Säg till honom iallafall. Bättre det än att ha polisen i grannskapet. Risken är ju att de kommer stormande med automatkarbiner och insatsstyrkor mitt i natten. Och gör dom misstag blir det aldrig någon ordning på det. (Polisen gör ju misstag, men aldrig fel.)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).