Skogsnyheter

Brist på trävaror - snart tyska timmerpriser?

52 inlägg 26463 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Brist på trävaror - snart tyska timmerpriser?

Fredrik Reuter  
#707438 Både ja och nej.
När man bidragit till virkesrapporten så får man tillgång till en sektion på Skogsforum där vi lägger upp utökad data och det är även här vi lägger upp länsstatistik något före vi publicerar det publikt.

Priset är mycket enkelt; Det är nettopriset som ska registreras. Alltså vad som satts in på banken minus moms delat med totalvolymen från avverkningen.

Får upp frekvensen i inrapporteringen så kommer virkerapporten garanterat vara ett mycket bra verktyg för alla skogsägare som letar efter referenser bland virkespriserna. Men som sagt, det hänger på att många rapporterar in, man måste ta några minuter av sin tid för att bidra till kollektivet eller hur man skulle kunna uttrycka det.

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Brist på trävaror - snart tyska timmerpriser?

svampbob  
#707483
Icegrip skrev:
Fredrik Reuter skrev:Vi har skaplig koll skulle jag säga. Vi går igenom varje inrapporterad post och märker vi att något kan vara galet så kontaktar vi den som rapporterat in. På detta sätt skulle jag säga att vi har låg felprocent.


Är det först när man lägger in data som man får tillgång till andras data?

Hur definierar ni "Pris/fub"? Är det nettot efter avv.kostnader mm?

Tack också för att ni belyser detta med ökande priser på trävaror. Ju snabbare detta sprids desto snabbare kan vi vänta oss en höjning på prislistan. 😎


Jag pratade med en inköpare här i Umeå i veckan och dom har fått direktiv att börja bjuda högre för att få in mera timmer. Jag gissar att det gäller alla bolagen. När vi på några veckor skickar iväg nästa båt med virke till Afrika från Holmsund så kommer lagren att vara rekordlåga.

Jag hörde idag att brädgårdarna har börjat flagga för fortsatt kraftiga prishöjningar och att vissa sortiment riskerar att bli helt omöjliga att få tag i såsom OSB-skivor.

Jag tror det lär dröja innan en ny jämnvikt mellan tillgång och efterfrågan infinner sig.

Användarvisningsbild

Re: Brist på trävaror - snart tyska timmerpriser?

Fredrik Reuter  
#707494 Håll emot. Ta sikte på tusenstrecket för timret!

Användarvisningsbild

Re: Brist på trävaror - snart tyska timmerpriser?

löv  
#707498 Sågat skeppas för 3-4000 kr m2

Avatar Fallback

Re: Brist på trävaror - snart tyska timmerpriser?

Bosse1  
#707507 5300kr/m3 för 2x8 i känd maxhandel :-| Lockvaran 2x4 har hängt med den å från 3400 till 5200 :surp:

Avatar Fallback

Re: Brist på trävaror - snart tyska timmerpriser?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#707510 Inte riktigt sunt det heller. Prisrallyn brukar sluta i krasch.

Användarvisningsbild

Re: Brist på trävaror - snart tyska timmerpriser?

svampbob  
#707512
Skogsola skrev:Inte riktigt sunt det heller. Prisrallyn brukar sluta i krasch.


Jag tror inte att vi ska vara så oroliga för att utbudet plötsligt ska öka så mycket så att priserna börjar falla åtminstone inte under det här året. Får vi en finanskris och höjda räntor så kommer garanterat efterfrågan på att sågat att minska och priserna falla.

Avatar Fallback

Re: Brist på trävaror - snart tyska timmerpriser?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#707513 Alla prisuppgångar tidigare har slutat med att sågverken sågar som vildingar. Uppköparna som köpt på sig stora lager drar i handbromsen och marknaden kraschar.

Användarvisningsbild

Re: Brist på trävaror - snart tyska timmerpriser?

Torbjörn Johnsen  
#707517 Jag håller med dig Skogsola om att sågverken brukar vara snabba med att själva såga sönder marknaden. Men nu tror jag att det är betydligt svårare. Dels ligger de på en väldigt hög produktionstakt i förhållande till den "installerade kapaciteten". Det märks t ex med att produktionen går ner något under vintern när virket är fruset och de måste såga långsammare. Det finns inga marginaler eller extra kranar att släppa på.

Dels så ligger virkesutnyttjandet, i alla fall i Götaland, ganska högt i förhållande till skogens förmåga att uthålligt leverera timmer. Det är inte så lätta att klämma fram mer timmervolymer ens om man höjer priset.

För att sågverken ska komma upp på nästa nivå tror jag att de måste hitta bättre avsättning för sina biprodukter. Framför allt massaflisen. Det skulle sitta fint med några OSB-fabriker i Sverige eller annan typ av förädling som kan göra byggmaterial av sidoströmmarna. I och med att det läggs ner tidningspappersmaskiner i samma takt, eller snabbare, än vad sulfatkokarna byggs ut så minskar snarare än ökar efterfrågan på massaflis.

Men återigen: håll på er när det gäller timmeravverkning så ska ni se att priset snart kryper uppåt😎

   TS
Användarvisningsbild

Re: Brist på trävaror - snart tyska timmerpriser?

svampbob  
#707863
Torbjörn Johnsen skrev:Jag håller med dig Skogsola om att sågverken brukar vara snabba med att själva såga sönder marknaden. Men nu tror jag att det är betydligt svårare. Dels ligger de på en väldigt hög produktionstakt i förhållande till den "installerade kapaciteten". Det märks t ex med att produktionen går ner något under vintern när virket är fruset och de måste såga långsammare. Det finns inga marginaler eller extra kranar att släppa på.

Dels så ligger virkesutnyttjandet, i alla fall i Götaland, ganska högt i förhållande till skogens förmåga att uthålligt leverera timmer. Det är inte så lätta att klämma fram mer timmervolymer ens om man höjer priset.

För att sågverken ska komma upp på nästa nivå tror jag att de måste hitta bättre avsättning för sina biprodukter. Framför allt massaflisen. Det skulle sitta fint med några OSB-fabriker i Sverige eller annan typ av förädling som kan göra byggmaterial av sidoströmmarna. I och med att det läggs ner tidningspappersmaskiner i samma takt, eller snabbare, än vad sulfatkokarna byggs ut så minskar snarare än ökar efterfrågan på massaflis.

Men återigen: håll på er när det gäller timmeravverkning så ska ni se att priset snart kryper uppåt😎


Lite extra timmer kommer det nog att sågas genom prishöjningarna men någon prishöjning för köpflisen lär vi nog inte få se. Det här är en prishöjning som inte lär locka fram första och andra gallringar där massa andelen är hög.

Jag har planerat att avverka en del av gammelskogen under året så det lär väl visa sig vad dom är beredda att betala den.

Användarvisningsbild

Re: Brist på trävaror - snart tyska timmerpriser?

halvproffs  
#707869 Man läser i tidningar och tv visar reportage om snabbutbildningar av skogsmaskinförare för det saknas många enligt reportagen.
Ändå avverkas det i en rasande takt. Är det en bluff?
Gysinge skog (fd stora mark) har avverkat och avverkar massor av skog. Häromdan när jag åkte förbi på vägen stod timmerbilarna på rad och lastade timmer.
Får verkligen hoppas att prishöjningar slår igenom även här i prisdiket.

Användarvisningsbild

Re: Brist på trävaror - snart tyska timmerpriser?

Vardon  
#707877
halvproffs skrev:Man läser i tidningar och tv visar reportage om snabbutbildningar av skogsmaskinförare för det saknas många enligt reportagen.
Ändå avverkas det i en rasande takt. Är det en bluff?
Gysinge skog (fd stora mark) har avverkat och avverkar massor av skog. Häromdan när jag åkte förbi på vägen stod timmerbilarna på rad och lastade timmer.
Får verkligen hoppas att prishöjningar slår igenom även här i prisdiket.


Eller så vill de avverka ännu mer så ordinarie förare inte räcker till?

Avatar Fallback

Re: Brist på trävaror - snart tyska timmerpriser?

tallen100  
#707893
halvproffs skrev:Man läser i tidningar och tv visar reportage om snabbutbildningar av skogsmaskinförare för det saknas många enligt reportagen.
Ändå avverkas det i en rasande takt. Är det en bluff?

Så har det väl låtit i flera år?, det är väl möjligen så att det är svårt att hitta maskinförare som är fullt produktiva på direkten = kört i flera år.
Svårt för nybörjare att ha fem års vana 🙃

Avatar Fallback

Re: Brist på trävaror - snart tyska timmerpriser?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#707901 Så de i många branscher,knappt några elfirmor som vill ha lärlingar(första året efter skolan) eller pratikanter( under skoltiden) utan söker bara 6års montörer som är helt självgående...

Användarvisningsbild

Re: Brist på trävaror - snart tyska timmerpriser?

rejser  
#707951 Finns yh som har halvår på maskinförare som lite halvintro.
Men då ska ju hemkommunen betala och man ska helst inte vara anställningsbar för att få kommunen att finansiera....

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).