Jakt och Fiske

Digitalt teoriprov för jägare minskar antal godkända

10 inlägg 4446 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Digitalt teoriprov för jägare minskar antal godkända

Fredrik Reuter  
#707818 Den första mars 2021 så införde Naturvårdsverket ett digital teoriprov för jägarexamen. Innan digitaliseringen så godkändes 80% av de som utfört provet. Efter att provet digitaliserats så sjönk antal godkända till 43%. Naturvårdsverket har haft misstankar om att det innan digitaliseringen fuskats med teoriprovet. Det har att göra med att proven trycktes i förväg och på något vis läckte dessa ut innan teoriprovet.

Efter att nu digitala prov, där frågor slumpas fram, har införts så stärks misstankarna om att det fuskats tidigare. Naturvårdsverket är dock inte orolig för att kvaliteten på jakten försämrats. Dels bygger jakt mycket på sund förnuft men sedan måste man också göra ett fysiskt prov som måste godkännas innan avlagd examen. Dock antar man att de som avlagt examen innan digitaliseringen kan ha "smalare kunskapsbas".



   TS
Avatar Fallback

Re: Digitalt teoriprov för jägare minskar antal godkända

WarPeter  
#707822 Har man ändrat frågorna också eller är det bara urvalet som ändrats? Generellt tycker jag att utbildningen var bra när jag gick den för 10 år sedan och att det inte var svårt att få godkänt även utan att veta frågorna.

Avatar Fallback

Re: Digitalt teoriprov för jägare minskar antal godkända

Bosse1  
#707823 Kryddat med lite kuggfrågor blir detta en guldgruva,smart.
Använder man mobilen och läser på ser systemet till att de "rätta" frågorna kommer.
Foliemössan kliar igen..

https://www.jaktjournalen.se/fordubblad ... garexamen/

Avatar Fallback

Re: Digitalt teoriprov för jägare minskar antal godkända

nilsszzon  
#707831 det är vida känt inom jägarkåren var man kan gå kurs och ha sin examen inom 24-48h , det är ju lite som NVV att det krävs sunt förnuft även efter godkända prov

när jag själv gick snabbkurs för 5 år sen så tog denna mindre än 24h och då var teori och uppskjutning klar. ( hade för övrigt aldrig hållt i ett klass 1 vapen innan jag sköt på älgen... jag vet och mina polare vet att jag inte fixade uppskjutningen men enligt examinatörerna så var det kanonresultat )

jag gick denna kurs främst då jag arbetar väldigt mkt och hade helt enkelt inte tid för en längre utbildning.

Användarvisningsbild

Re: Digitalt teoriprov för jägare minskar antal godkända

Erre  
#707833 Alla snabbkurser borde förbjudas.

"kom hit en helg å du har garanterat din examen"

Är ju helt sjukt.
Det enda jag saknade under min 6 månaders kurs är vad man gör när skottet väl gått.
Fram tills skottet fick man lära sig mycket. Men sen. Hur tar man ur osv?
Som tur är så hade jag ju farsan som kunde visa sånt.
Men dom som inte har någon?

Användarvisningsbild

Re: Digitalt teoriprov för jägare minskar antal godkända

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#707852
Erre skrev:Alla snabbkurser borde förbjudas.

"kom hit en helg å du har garanterat din examen"

Är ju helt sjukt.
Det enda jag saknade under min 6 månaders kurs är vad man gör när skottet väl gått.
Fram tills skottet fick man lära sig mycket. Men sen. Hur tar man ur osv?
Som tur är så hade jag ju farsan som kunde visa sånt.
Men dom som inte har någon?


Precis så upplevde jag det också. Hade tyvärr ingen farsa eller annan släkting som kunde heller.

Avatar Fallback

Re: Digitalt teoriprov för jägare minskar antal godkända

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#707853 Vad jag kommer ihåg så funkade teoridelen rätt enkelt för studievana ungdomar som var vana att läsa in till tentor. Även om de aldrig satt sin fot i skogen. Gubbar som bara gått folkskola var det jobbigt för. Även om de jagat i hela sitt liv.

Användarvisningsbild

Re: Digitalt teoriprov för jägare minskar antal godkända

Arvid0  
#707889
Skogsola skrev:Vad jag kommer ihåg så funkade teoridelen rätt enkelt för studievana ungdomar som var vana att läsa in till tentor. Även om de aldrig satt sin fot i skogen. Gubbar som bara gått folkskola var det jobbigt för. Även om de jagat i hela sitt liv.


Men det är ju instuderingsfrågor. Högstadie och gymnasieelever gör ju teoriprovet utan problem. Har de inte ändrat sedan jag tog examen så är det en bok man behöver läsa. Det jag tyckte var svårast var fåglarna. Men max gymnasienivå i svårighet.

Håller med om att det inte är lämpligt med snabbkurs. Tycker det är bra om man hinner diskutera och reflektera mellan lektionerna. Samma med skjutningen, där behöver de flesta mängdträna, både hantering och precision.

Nu finns det mycket om vilt/kötthantering på nätet. Tycker det är synd att de jaktlag jag varit med i inte tar en samling och låter nya jägare ta ur det fällda viltet. Ibland kan det ju dröja något år från examen till man föller sin första älg.

Användarvisningsbild

Re: Digitalt teoriprov för jägare minskar antal godkända

Erre  
#707892 Så här över 20 år sen man tog examen så är jag lite förvånad över att det inte fanns någon docka av ett rådjur exempelvis.
Som man kunde "ta ur" lite enkelt. Bara så man fattar lite om var å vad man ska göra.

Älg jagas ju ofta i lag så då finns alltid hjälp.
Men ett rådjur är ett typiskt vilt man går ut helt själv och jagar.

Användarvisningsbild

Re: Digitalt teoriprov för jägare minskar antal godkända

Raggarö  
#726066 Så här blev resultatet:

https://jagareforbundet.se/aktuellt/for ... ensproven/

Det är en intressant diskrepans mellan NVV/utbildare/examinatorer och examinander/ förbundsstyrelse. De förstnämnda hävdar att det digitala provet inte blivit svårare. Examinander klagar på irrelevanta frågor och akademisvenska o.s.v. Förbundsstyrelsen har insett att det kommer att godkännas färre jägare....

Min erfarenhet av digitala prov är att mängden frågor i frågebanken ökar dramatiskt, att konstruera frågor är en konst. Sitter frågekonstruktören (NVV) långt från utbildare/examinator fysiskt och andligt så ändras inte "dåliga frågor" i brådrasket.

Hoppas att detta reder ut sig, jägarna behöver en vettig utbildning/examinering, och insikten att en godkänd jägarexamen är grunden till ett fortsatt lärande.

Raggarö

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).