SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Motorsåg och handhållet

Echo motorsågar på den svenska marknaden (video)

108 inlägg 39066 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Echo motorsågar på den svenska marknaden (video)  ARTIKEL

Torbjörn Johnsen  
#707546 Echo-sågar hör ju inte precis till de vanligaste maskinerna när vi testar motorsågar på Skogsforum. Vi får dock förfrågningar från medlemmar med jämna mellanrum om att titta på fler märken än bara Husqvarna och Stihl. Så nu har vi lånat en uppsättning Echo-sågar i olika storlekar och ”känt och klämt” i några omgångar. Vi har även varit ute i skogen och testat de mindre och medelstora sågarna men den största modellen satte vi i händerna på ett riktigt huggarproffs.

Sex olika Echo motorsågar
Här kommer en kort sammanfattning samt länkar vidare till en tråd om varje modell som vi testat. De sågar vi haft tillgång till är följande:

Echo DCS1600 (Batterisåg)
Echo CS362 WES (35,8 cm3)
Echo CS390 ESX (38,4 cm3)
Echo CS501 SX (50,2 cm3)
Echo CS621 SX (59,8 cm3) Den här har vi ej testat I dagsläget
Echo CS7310 SX (73,5 cm3) Fredrik kommer med artikel från separate test


$matches[2]


Innan vi går in på resultatet av våra tester ska vi direkt säga att Echo (eller snarare Ariens som den nordiska generalagenten heter) ger sig in i en supertuff marknad när man försöker öka sin marknad i Sverige. Både Husqvarna och Stihl har starka positioner inom alla storlekssegment inkl. batterisågar. Att utmana dessa giganter är inte enkelt! Vi har ju inte direkt gjort det enklare för Echo genom att vi under huggningen jämfört Echo-sågarna med två av de mest populära och välutvecklade motorsågarna i Världen: Stihl MS 201 C-M och Husqvarna 550XP MKII.

$matches[2]


$matches[2]


Världens första röjsåg?
Echo motorsågar tillverkas av Yamabiko-koncernen i Japan. Echo är ett av bolagets varumärken och ett annat känt sådant är Shindaiwa. Företaget har en 70-årig historia med egen tvåtaktsmotortillverkning sedan 1955. Den första motorsågen, CS80, började tillverkas 1963. Det är fem år efter att Husqvarna lanserade sin första motorsåg. Intressant att notera är att redan 1960 tillverkades den första röjsågen med motor på ryggen, RM1. Det kan vara Världens första?

Yamabiko tillverkar motorsågar under två olika namn: Echo och Shindaiwa. Det ser ut som om Shindaiwasågarna har tvillingdrag av Echo-modeller. Kanske lite som Jonsered fungerat i Husqvarna-koncernen under senare tid?

Idag har Yamabiko-koncernen tre ben att stå på: Outdoor där vi bl a hittar motor- och röjsågar, lövblåsar mm. Agriculture där det främst finns produkter för bekämpning av ogräs och skadedjur och Industry där man tillverkar generatorer och svetsar för industriellt bruk, kapsågar mm. Vi pratar alltså inte om någon dagslända som nyss gett sig in i småmaskinsegmentet.

Echos sågar ger ett robust och kvalitetsmässigt bra intryck. Oavsett om det handlar om bilar, båtmotorer eller motorcyklar är vi vana att japanska produkter håller en hög kvalitétsnivå. Även om vi inte haft tiden eller möjligheten att köra riktiga långtidstester så tror vi ändå att det här gäller för Echo-sågarna också. De här sågarna ska med andra ord inte jämföras med ”kinasågar” från byggvaruhuset.

Ingen elektronisk förgasarjustering
Echo-sågarna är enkla, rena och logiska även om de inte fullt ut andas den senaste designen. De flesta sågarna har t ex en vippströmbrytare i metall för att slå tändningen av och på. Även om den är funktionell så känns den möjligen lite daterad. Tekniskt sett så hade ingen av de sågar vi testade något digitalt system för förgasarinställningen som t ex Stihls M-tronic eller Husqvarnas Autotune. Enligt Echo så är det endast semi-prosågen Echo CS 420 EMS som har den typen av teknik idag.

Det här var lite frustrerande som ni kan se i videon. Vi tyckte att två av sågarna (CS 390 och CS 501) varvade ur lite dåligt men hade ingen förgasarmejsel med första dagen. När vi sedan tog med mejseln till skogen visade det sig att det inte fanns några skruvar att skruva på i hålen märkta med L och H så vi började misstänka att det var någon slags Autotune ändå och att sågarna snarare behövde lite mer drifttid.

$matches[2]


Specialmejsel till förgasaren
Men vi fick istället information från Ariens att det behövs en speciell D-formad mejsel som normalt bara finns på serviceverkstan. Jag fick en sådan tillskickad med posten och då var det en smal sak att ställa in sågarna så att de varvade som vi ville. Sågarna är intrimmade för max effekt vid full belastning (kapning/fällning). Jobbar man med klen gallringshuggning som vi gjorde vill man hellre ha snabb reaktion och rejält varvtal än max vridmoment eftersom det mesta av tiden går åt till att kvista. Jag tror att det här är en viktig sak för Echo att ta med sig från den svenska marknaden. I alla fall tills alla sågar har elektronisk förgasarinställning: Byt ut D-skruven till en spårskruv på X-modellerna (proffsmodeller) eller skicka med en D-skruvmejsel med sågen i kartongen. Semi-proffssågar mår säkert väl av att orutinerade användare inte kan pilla på inställningarna men många skogsägare är vana skruvare och vet hur man ställer in en motorsågsförgasare.

Ett streck betyder mycket
En annan detalj som i alla fall en van Husqvarnanvändare saknar är ett tydligt riktmedel för fällningen. Alltså det här strecket eller linjen på toppkåpan som ligger vinkelrätt mot svärdet och som man kan sikta efter när man fäller. Det finns förvisso en markerad linje i startapparatens plastkåpa som fungerar åt rätt håll. Lite som Stihl har där de också har markerat linjen i svart färg. Det skulle vara en enkel men användbar förbättringsmöjlighet att markera ett streck på toppkåpan.

Vassa kedjor A och O
Alla Echo-sågar levererades med olika varianter av Oregon-kedjor samt Echo-brandade svärd från Sugihara. Vi upplevde det ganska uppenbart när vi testade sågarna i skogen att det blir stor skillnad i sågupplevelse efter att man filat till kedjorna första gången. Pelle som var med och testade (han är redaktör på Forestry.com till vardags men ägnar även en del tid åt huggningsjobb) hävdade att välslipade kedjor är A och O och att en tyngre såg t o m kan kännas lättare bara kedjan är vass nog. På samma sätt blir den lilla sågen inte den lätta upplevelsen man önskar om kedjan inte är tillräckligt vass. Jag är beredd att hålla med. Så det finns inga ursäkter för att inte hålla kedjorna vassa!

Samtliga sågar togs direkt ur kartongerna, tankades och vägdes med svärd och kedja på. Vi använde de svärd/kedjekombinationer som följde med sågen och de redovisas i tabellen här nedan.

SågmodellDCS 1600CS 362 WESCS 390 ESXCS 501 SXCS 621 SXCS 7310SX
TypElsåg"gallringssåg"X-modellX-modelX-modelX-model
DrivmedelEl, 50 VBensinBensinBensinBensinBensin
Cylindervolym (cm3)*-35,838,450,259,873,5
Effekt (Kw)*n/a1,491,922,573,24,1
Vikt, torr, utan skärutrustning (Kg)*3,13,84,54,76,36,7
Vikt, fulltankad/med batteri, bruksklar (Kg)**5,7555,76,38,59,2
Vikt/effekt (Kw per Kg)-0,30,30,40,40,4
Volym bränsletank (ml)*-320420500650800
Volym oljetank (ml)*380230215280300360
Bränsleförbrukn max effekt* (L/h)-0,861,171,541,812,33
CO2 utsläpp (g/Kw x h)2*-1020855742712743
Vibrationer fram/bak (m/s2)-5,9/6,34,7/5,05,2/5,44,2/5,24,2/3,8
Kedja/delning (tum/mm)**.325, 1,1mm3/8, 1,3mm.325, 1,3 el 1,5mm.325, 1,5mm3/8, 1,5mm3/8, 1,5 mm
Svärdslängd (tum)**1412-1613-1516-2018-2418-28
Batteri4 Ah, 50V-----
Kedjehastighet (m/s)*1925,3n/A25,627,429,6
Pris inkl kedja & svärd men exkl batteri (kr)*4 990 kr5 490 kr7 490 kr6 990 kr10 99012 990 kr
Pris inkl snabbladdare + 1 batter 4Ah*9 570 kr-----
Pris endast batteri 4Ah*2 290 kr-----
Svärd på testsåg35 cm/14", 3/8-52E35 cm/14", 3/8-53E33 cm/13", .325-56E40 cm/16 cm45 cm/18", 3/8-64E60 cm/24"
Delning/spår3/8, 1,1 mm3/8, 1,3 mm.325, 1,3 mm.325, 1,5mm3/8, 1,5 mm3/8, 1,5 mm


Vi har gjort en egen tråd och en kort video för varje såg i det här testet och de hittar du här:

Echo DCS1600 - vi testar batterisågen i gallringsskogen
Echo CS 362 WES – utmanare till Stihl MS201?
Echo CS390 ESX – lätt 40-kubikare i 50-kubikskostym
Echo CS501 SX – en japansk 50-kubikare
Echo CS7310 SX (73,5 cm3) Kommer inom kort

Den största sågen, sjuttikubikaren CS 7310 SX, har varit på egen test-turné hos proffshuggare med grovskog. Fredrik lägger upp en egen tråd och video om den testen. Den enda av sågarna som vi inte hunnit testa är 60-kubikaren Echo CS 621 SX så den finns inte med här.

Kåpor, muttrar och kedjespänning
Alla sågar har svärdskåpor av plast utom den största CS 621 SX där den är i metall. Jag gissar att CS 7310 SX också har metallkåpa men mer om det i Fredriks tråd som kommer om denna såg.

$matches[2]


Echo använder olika storlek på muttrarna för svärdskåpan vilket ju inte spelar någon större roll om man har en såg med tillhörande kombinyckel. Har man däremot olika sågar så kan det ju vara störande. Mest "udda” är kanske CS 362 som använder två st 10 mm-muttrar (som dessutom ramlar av när de lossats). Alla andra har 13 mm-muttrar utom sextikubikaren CS 621 som har 19 mm-muttrar.

1617781624_cs362-delatj-3-mutter.jpg


Så här ser svärdskåpa och muttrar ut för de olika modellerna:

Echo CS1600 (elsågen):
Svärdskåpa i plast, 2 st 13 mm-muttrar som hänger kvar, kedjespänning i kåpan

Echo CS362 WES
Svärdskåpa i plast, 2 st 10 mm-muttrar som är lösa, kedjespänning i kåpan

Echo CS390 ESX
Svärdskåpa i plast, 2 st 13 mm-muttrar som är lösa, kedjespänning fram på sågkroppen

Echo CS501 SX
Svärdskåpa i plast, 2 st 13 mm-muttrar som hänger kvar, kedjespänning i kåpan

Echo CS621 SX
Svärdskåpa i metall, 2 st 19 mm-muttrar som hänger kvar, kedjespänning i kåpan

Echo CS7310 SX
Svärdskåpa i metall, 2 st 19 mm-muttrar som hänger kvar, kedjespänning i kåpan

$matches[2]




Vikt/effekt och vibrationer
Om vi jämför den tekniska specen för Echos sågar med motsvarande för Husqvarnas och Stihls proffssågar så finns det en del skillnader till Stihls och Husqvarnas favör. Deras proffssågar har ett något bättre vikt/effekt-förhållande. D v s att man får mer hästkrafter per kilo motorsåg. Skillnaderna är inte gigantiska men de finns där. Det finns också en tydlig skillnad i specen när det gäller sågarnas handtagsvibrationer. Här ligger Echo något högre än Husqvarna och avsevärt högre än Stihl. D v s att Echosågarna har mer handtagsvibrationer vilket kan vara negativt ur hälsosynpunkt. Vi kände inte av någon upplevd skillnad när det gällde 40- eller 50-kubikssågen. Däremot var det uppenbart att den mindre CS 362 WES hade kännbara handtagsvibrationer. Totalt sett så är det ganska små skillnader men de berättigar till att Echos sågar ska ligga lägre i pris än vad proffssågarnas proffssågar gör.

Handtag och layout
Echos layout när det gäller handtag och hur sågkroppen är designad liknar väldigt mycket Husqvarnas sågar. Den som gillar Husqvarnasågarnas ergonomi kommer att gilla Echos. Handtagen känns bra att hålla i och speciellt bakhandtaget på CS390 och CS501 är väldigt greppvänliga. Sågarna har bra balans oavsett om de är nytankade eller tomma. Det är lätt att komma åt luftfilter och tändstift på sågarna utan att behöva annat än händerna som verktyg.

$matches[2]


Sammanfattning
Vi kanske verkar kritiska i vår bedömning av Echos motorsågar men det är vi egentligen inte. Vi har lyft fram skillnader som vi uppfattat när vi jämför Echos motorsågar med några av den svenska marknadens mest populära och välutvecklade motorsågar. Var och en får självklart bedöma hur viktiga eller oviktiga dessa detaljer är. Sammanfattningsvis så kan vi säga att alla sågar startade snällt direkt när vi tog dem ur kartongen. Vi upplevde dem generellt som lättstartade och det var enkelt att begripa sig på funktionerna med choke- & avstängningsknapp. Det var enkelt att montera och demontera kedjor då alla sågar vi testade (utom CS362 WES) har inåtvänd kopplingstrumma med drivkransen ytterst.

$matches[2]



Här finns en video från våra huggardagar där vi kort sammanfattar de sågar vi testade i skogen:




Vill du läsa mer om varje modell så hittar du egna trådar (med video) här:

Det finns en tråd med tillhörande video för var och en av de sågar som vi testat och de hittar du här:

Echo DCS1600 - vi testar batterisågen i gallringsskogen
Echo CS 362 WES – utmanare till Stihl MS201?
Echo CS390 ESX – lätt 40-kubikare i 50-kubikskostym
Echo CS501 SX – en japansk 50-kubikare
Echo CS7310 SX (73,5 cm3) Kommer inom kort

Lite bilder:



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Echo motorsågar på den svenska marknaden (video)

FPe  
#707628 Känner igen mycket av det ni skriver utifrån min ECHO CS4400 (44cc) från -99. Varit oerhört driftsäker och mångsidig men vibrerar mer än min HVA 550, samma billiga strömbrytare (on/off), lösa svärdsmuttrar, kedjespänning framifrån och inga riktmärken uppe på toppkåpan.
Men jag har inga förhoppningar om att 550:n skall hålla lika länge som 4400:n gjort med i snitt ca 25 kbm huggning per år och en del kapning på vedbacken av övergrova gårdsträd.
4400:n står sig ändå bra mot 550:n vilket är ett bra betyg på en ca 14 år äldre och billigare såg, oftast är det ändå jag som är kapacitetsbegränsningen.

Avatar Fallback

Re: Echo motorsågar på den svenska marknaden (video)

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#707677 Har sett att Swedol börjar sälja Echo nu när Jonsered avvecklats.

Användarvisningsbild

Re: Echo motorsågar på den svenska marknaden (video)

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#707695
FPe skrev:Känner igen mycket av det ni skriver utifrån min ECHO CS4400 (44cc) från -99. Varit oerhört driftsäker och mångsidig men vibrerar mer än min HVA 550, samma billiga strömbrytare (on/off), lösa svärdsmuttrar, kedjespänning framifrån och inga riktmärken uppe på toppkåpan.
Men jag har inga förhoppningar om att 550:n skall hålla lika länge som 4400:n gjort med i snitt ca 25 kbm huggning per år och en del kapning på vedbacken av övergrova gårdsträd.
4400:n står sig ändå bra mot 550:n vilket är ett bra betyg på en ca 14 år äldre och billigare såg, oftast är det ändå jag som är kapacitetsbegränsningen.

Echo'n du jämför med Husqvarna har 10cc mindre cylindervolym. Kanske är värt att nämna i samanhanget.

Användarvisningsbild

Re: Echo motorsågar på den svenska marknaden (video)

JensSkoog  
#708262 För oss som har krabbat oss up i åren, och gärna bärer lite lättare när vi ska ta oss fram med stav som stöd genom skogen på sök efter något smått som behöver städas har Echo en bra konkurrent till Stihl MS194.
1617613235_img_20210405_104704.jpg

Echo CS-2511WES väger bara 2,6 kg så den är ett kilo lättare än MS194 och förvånandsvärd rapp och stark för sina 25cc mot MS 194 med 30,1 cc. Enda jag ogillar med dom båda är att de kommer med 1,1 kedjor och allra värst att Echo bjuder på 1/4" kedja, men 10" svärdet duger bra.
1617613235_img_20210405_104723.jpg

Användarvisningsbild

Re: Echo motorsågar på den svenska marknaden (video)

Williamm  
#708278
JensSkoog skrev:För oss som har krabbat oss up i åren, och gärna bärer lite lättare när vi ska ta oss fram med stav som stöd genom skogen på sök efter något smått som behöver städas har Echo en bra konkurrent till Stihl MS194.
1617613235_img_20210405_104704.jpg

Echo CS-2511WES väger bara 2,6 kg så den är ett kilo lättare än MS194 och förvånandsvärd rapp och stark för sina 25cc mot MS 194 med 30,1 cc. Enda jag ogillar med dom båda är att de kommer med 1,1 kedjor och allra värst att Echo bjuder på 1/4" kedja, men 10" svärdet duger bra.
1617613235_img_20210405_104723.jpg

Bör inte Echo CS-2511WES konkurrera med Stock ms151 och inte ms194

Användarvisningsbild

Re: Echo motorsågar på den svenska marknaden (video)

JensSkoog  
#708289
williamm skrev:Bör inte Echo CS-2511WES konkurrera med Stock ms151 och inte ms194

Stämmer nog det, men eftersom jag bytar mellan MS192 och Echosågen, så blev det den samanlikningen jag gjorde. Echoen och MS151 väger ju samma och har ungefär samma cc, men i mina händer känns Echosågen mindre som en leksak än MS151- men det är väl att banna i kyrkan. :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Echo motorsågar på den svenska marknaden (video)

Williamm  
#708294
JensSkoog skrev:
williamm skrev:Bör inte Echo CS-2511WES konkurrera med Stock ms151 och inte ms194

Stämmer nog det, men eftersom jag bytar mellan MS192 och Echosågen, så blev det den samanlikningen jag gjorde. Echoen och MS151 väger ju samma och har ungefär samma cc, men i mina händer känns Echosågen mindre som en leksak än MS151- men det är väl att banna i kyrkan. :mrgreen:

Jag är faktiskt lite nyfiken på varför du valde Echon när det fans en Stihl.

Användarvisningsbild

Re: Echo motorsågar på den svenska marknaden (video)

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#708300 Bara för det är av ett kännt märke är det nödvändigtvis inte bättre.

Användarvisningsbild

Re: Echo motorsågar på den svenska marknaden (video)

Williamm  
#708302
Mange skrev:Bara för det är av ett känt märke är det nödvändigtvis inte bättre.

Det vet jag. Och jag tycker att echon verkar riktigt bra.

Användarvisningsbild

Re: Echo motorsågar på den svenska marknaden (video)

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#708330 Jo de verkar funka bra och gå bra. Det verkar vara en bra såg.

Avatar Fallback

Re: Echo motorsågar på den svenska marknaden (video)

axwell  
#708336
JensSkoog skrev:Stämmer nog det, men eftersom jag bytar mellan MS192 och Echosågen, så blev det den samanlikningen jag gjorde. Echoen och MS151 väger ju samma och har ungefär samma cc, men i mina händer känns Echosågen mindre som en leksak än MS151- men det är väl att banna i kyrkan.


Jag skulle hellre jämföra ms194 med Echo:s cs3510-ac.

Samma prisklass, väger ungefär lika mycket, ca 32 cc mot ca. 34 cc, 1,4 kW mot 1,5 kW osv.
Echo har "rätt" kedja/svärd i original !


https://www.ariens.se/motorsag-cs-3510-auto-choke-echo

https://www.stihl.se/STIHL-produkter/Mo ... 4-C-E.aspx

Användarvisningsbild

Re: Echo motorsågar på den svenska marknaden (video)

JensSkoog  
#708346
williamm skrev:Jag är faktiskt lite nyfiken på varför du valde Echon när det fans en Stihl.

Två saker avgjorde det.
Den ena är att jag provkörde MS151 och även om jag gillar "alla"
mina Stihlsågar, så gillade jag den lilla Echon bättre än 151'an.

Senn är det så att "Hagemaskiner Larvik" där jag köpte Echon, är en
mycket bra och seviceminded ÅF, och han som är ägare där är
kunnig och trevlig, så varför inte styra lite business till han också.
Duktiga folk ska man ge sin stöd och jag får alltid mycket bra hjälp
och råd där när jag skruvar Husqvarna, som gubben är expert på.
Viktigt att man lyfter fram och rekommenderar sådana, så de håller
fram med att leverera kvalitet. Finns rent för många som inte gör det. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Echo motorsågar på den svenska marknaden (video)

Williamm  
#708359
JensSkoog skrev:
williamm skrev:Jag är faktiskt lite nyfiken på varför du valde Echon när det fans en Stihl.

Två saker avgjorde det.
Den ena är att jag provkörde MS151 och även om jag gillar "alla"
mina Stihlsågar, så gillade jag den lilla Echon bättre än 151'an.

Senn är det så att "Hagemaskiner Larvik" där jag köpte Echon, är en
mycket bra och seviceminded ÅF, och han som är ägare där är
kunnig och trevlig, så varför inte styra lite business till han också.
Duktiga folk ska man ge sin stöd och jag får alltid mycket bra hjälp
och råd där när jag skruvar Husqvarna, som gubben är expert på.
Viktigt att man lyfter fram och rekommenderar sådana, så de håller
fram med att leverera kvalitet. Finns rent för många som inte gör det. :wink:

Tack! Jag hade nog också valt Echon.

Användarvisningsbild

Re: Echo motorsågar på den svenska marknaden (video)

totte  
#708364 Så är det väl alltid skoj att prova nåt nytt också. 😀

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).