Motorsåg och handhållet

Lämpligt trädslag till skaft?

28 inlägg 7596 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Lämpligt trädslag till skaft?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#707392 En har jag provar några gånger. Det funkat fint.
Ask är lättare o jobba med lika stark men känns inte lika stumt.
Yxor brukar bli köpta skaft. Slägga o klyv yxa brukar jag pilla till nåt själv.
Träklubbans huvud o kilar vill jag ha i Alm.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Lämpligt trädslag till skaft?

BM Buster  
#708547
1617737173_img_1120.jpg
I min del av världen finns varken ek eller ask, här får man nöja sig med björk el gran. Bara att leta i vedhögen efter en som inte haft så bråttom i livet! Den här är ca 70mm i roten. Får den torka ett år så är den hård o lätt. Den har sannerligen tagit det lugnt!

Användarvisningsbild

Re: Lämpligt trädslag till skaft?

totte  
#708548 Men bra rönn finns väl i din del av världen?

Användarvisningsbild

Re: Lämpligt trädslag till skaft?

JensSkoog  
#708570 När man inte har dom hårda lövträdslagen, så får man söka upp "hårdbarrved", @BM Buster.
Jag har gjort skaft av många olika träslag, och skulle mena att undertryckt gran absolut inte är dårligt. När man hittar en som har jobbat för livet i trettio år mellan de stora och fortfarande inte är mera än 1 1/2 " i dia, så vet man att den är båda hård och seg. Användes i båda skaft till flottningshakar och draghakar i gamla dar, och till mycket annat.
Enligt en historiker använde vikingarna ofta grova grangrenar som yxskaft. Bästa med det är ju att det inte behövs så mycket arbete för att forma skaftet, och det är lätt att hitta.

Avatar Fallback

Re: Lämpligt trädslag till skaft?

jakobn  
#708643 Har inte provat själv, men tydligen ska skaftämne torkas i halm eller sågspån för att fuktvandringen ska bli jämn och inte för hastig.
Vad gäller ask finns det bra ask och dålig ask, bra ask blir bra skaft och dålig ask blir dåliga skaft, som med de flesta träslag. Vid det här laget har jag nog avverkat mellan 50 och 100 askskaft och har i princip gett upp asken pga svårigheten att få tag på rätt ämne lokalt.
Med risk för att låta tjatig är det inte frågan om avenboken slår det mesta, den har vi gott om i Skånes skogsbyggd. På två år är det bara ett skaft av avenbok som havererat och där kunde jag konstatera att veden blivit brun innan det sågades, verkar ha betydelse för hållfastheten.

Användarvisningsbild

Re: Lämpligt trädslag till skaft?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#708652 Ju styvare, hårdare shaft, ju mer vibrationer blir det. För hårt är inte så bra heller.
Hellre segt o slagtåligt än kompakt och hög dencitet i mitt tycke. Särskilt till slägga o klyv yxa.

Avatar Fallback

Re: Lämpligt trädslag till skaft?

jannee  
#708655 Är benägen att hålla med Jens. Undertryckt gran är inte helt fel.
I min ungdom gjorde vi krakstörar av undertryckt gran, de höll bra och var förhållandevis lätta.
Just av en sådan gjorde jag mig själv då ett släggskaft, haft det säkert i 30 år, lätt och har hållit.
Just för att nämna krakstörar gjorde vi också två hål i dessa för att på så vis sära lite på höet under torkningen ( i stället för att hässja), trots detta höll stakarna bra, ytterst sällan någon gick av vid borrhålen.

Avatar Fallback

Re: Lämpligt trädslag till skaft?

Tosca  
#708664 Som fd pilbågetillverkande ungdom kan jag hålla med om både ene och rönn, ask liknar väl den amerikanska hickoryn - som många "fabriksskaft" är gjorda av.

Avatar Fallback

Re: Lämpligt trädslag till skaft?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#708665 Viktigt när det gäller skaft är att de tillverkas med stående årsringar. Har tillverkat av ask och det blev bra skaft.

Användarvisningsbild

Re: Lämpligt trädslag till skaft?

Klyv Bixby  
#708787 Har hittat en rönn hos grannen jag ska såga ner nån helg framöver😇 Sen får jag kapa i längder å delvis barka lägga på höskullen på tork.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lämpligt trädslag till skaft?

DennisCA  
#708976 Jag använder ofta björk, det är det traditionella virket här, även rönn. Ask växer inte här naturligt (finns en skog nånstans i malax dock, planterad på 30 talet, men vet inte var). Jag gillar björk i yxskaften, det är mjukare och flexiblare, känns bra i handen då man hugger, dämpar vibrationerna mkt bättre än hickory.

Men jag har endast finska billnäs och kellokoski yxor med "finsköga" som är väldigt långt jämfört med en vanlig modern yxa.

Användarvisningsbild

Re: Lämpligt trädslag till skaft?

Klyv Bixby  
#709189 Nu har jag fällt en rönn hos grannen 😇

Jag "rand"barkade och la på tork under carporten. Blir nog många skaft av bitarna 😀
Senast redigerad av Klyv Bixby sön 11 apr 2021, 17:02, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lämpligt trädslag till skaft?

halvproffs  
#709198
Klyv Bixby skrev:Nu har jag fällt en rönn hos grannen 😇

Jag "rand"barkade och la på tork under carporten. Blir nog många skafft av bitarna 😀


Om ett par år har du huvudet på skaft 😉

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).