Föryngring

Att så tallfrö

24 inlägg 8457 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Att så tallfrö

Fixaren1  
#707172 Jag har börjat intressera mig för sådd av tall och har tittat på skogspoddens filmer. Mycket välgjorda för övrigt.
De demonstrerar två metoder: ytsådd med sårör och myllsådd med hacka. Jag har invändningar mot bägge.
*Myllsådd går långsamt, är arbetssamt och man riskerar att lägga frön för djupt. I övrigt en säker och bra metod.
*Ytsådd med rör har den besvärligheten att det inte är helt enkelt att hålla koll på var man sått och inte. De föreslog sprayfärg och färgade lekakulor vilket är bra förslag. Jag kan även tänka mig att använda elstängselpinnar i plast som man flyttar efterhand.
Tillämpar man en tidsstudie så kan det bli intressant att se hur mycket extratid det tar med olika metoder.
Vid ytsådd är det ju inga frön som myllas utan det ska naturen ta hand om på eget vis vilket gör att det är hyfsat stor andel som aldrig kommer att gro. I gengäld är det en så mycket enklare metod att genomföra.
Kan man kombinera de bägge metoderna att så och samtidigt få en markering på var det är sått?
Jag har en ide' som jag gärna får feedback på. Jag tänker mig att använda jord av en annan kulör, kanske sand och blanda den med frö i rätt mängd. Man borde kunna göra detta med cementblandare, fast nu nämnde de att dessa frö ska behandlas varsamt. Är det en alltför hårdhänt metod? Materialet hälls i traktorskopa eller annan större behållare och körs ut till skogen. Med en hink kan man sedan gå och skopa ut jord med frö på lämpliga planteringspunkter likt myllsådd fast snabbare och med mindre ansträngning. Två steg fram och skopa ut en deciliter på lämplig plats. Inte i en hög, det blir alltför djupt utan mer att sprida på 30cm längdyta t.ex. Sand/jorden ger en indikation på var man är klar. Lagom många frön och myllningen är klar. Ej heller problem med vind eller regn som kan skapa problem med doseringen när fröet klumpar sig i doserare.
Skulle detta kunna fungera?



   TS
Arevo
Användarvisningsbild

Re: Att så tallfrö

HannuRöj  
#707177 👍Bra ide!
Med en bevattningskanna och fin sand brukar man så även gräsmattor.

Användarvisningsbild

Re: Att så tallfrö

Knagge  
#707182 Jag tycker du skall testa deras metod först innan du försöker och vidareutveckla den .

De är väldigt noga med att påpeka att uppfrysning är en stor risk .
Så humus blekjord och ej i vattensjuka hålor utan högt upp i markberedningen pga pipkrake .

Och därför tillverkade dom såddröret så man kan lägga fröet rätt .

Användarvisningsbild

Re: Att så tallfrö

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#707185 @hannuröj är ett proffs på detta. Se hur han gör och gör som han.😊👌

Avatar Fallback

Re: Att så tallfrö

uffejohan  
#707187 Jag gjorde det enkelt förra året. Köpte en såkanna ( Så-dan) och fäste den på skaftet till en 3-pinnekultivator med långt skaft. Följde harvspåren och märkte ut med snitselband med jämna mellanrum så jag hade koll på var jag hade varit. Tog ett tag med ”krattan”, ryckte i kedjan så burken släppte några frön och trampade till när jag klev över såpunkten. Kollade resultatet förra veckan och det är massor med små plantor som är färdiga att skjuta skott snart. Jag är mycket nöjd med resultatet och ska göra likadant på ett nytt hygge i maj.

Avatar Fallback

Re: Att så tallfrö

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#707202 Har inte sått sen skogsbruksskolan. Men då greppade vi bara närmaste pinne av avverkningsavfall och lade den på tvären över markberedningsfläcken. Gick fort och var lätt att se.

Användarvisningsbild

Re: Att så tallfrö

HannuRöj  
#707219
Tåndemåla skrev:@hannuröj är ett proffs på detta. Se hur han gör och gör som han.😊👌

😀 Ha ha, de var mina första sådd i fjol.

Var inte svårt, men tidskrävande var det.
Jag hade papperlappar i fickan, men jag har ju bara två händer så inte mycket blev det markerat. Oftast såddspåret syns bra, men bara när man redan är i näravståndet, så jag satt tomna plantkartonger att sikta mot.

Min såddrör är gammal och tillverkas inte längre, men kultivator och Så-Dan skulle jag välja också.

Avatar Fallback

Re: Att så tallfrö

80-90  
#707273 Jag kommer å så med rör från skogspodden !! Kommer å lägga ut hur jag lyckas med det

Användarvisningsbild

Re: Att så tallfrö

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#707283 Jag sår själv med sådd,an och det blir bra. Huvudsaken är att det finns en viss skärm kvar. För den skyddar sådden och man får en klart bättre föryngring.

Användarvisningsbild

Re: Att så tallfrö

Knagge  
#707397 Det beror på vad man har för marker .

Jag skall så på momark som är frostlänt på våren den blir torr på sommaren och det blir vatten i svackorna på höst och vinter .

Då måste fröet sås högt upp i fårorna i blandning av humus blekjord .
Skall man så på rullstensåsar är det andra prioriteringar .
Det är så man får göra i skogen anpassa metod efter vad man har för mark .
I skogspodden sammanfattar dom det med titta efter pipkrake .

Avatar Fallback

Re: Att så tallfrö

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#707404
80-90 skrev:Jag kommer å så med rör från skogspodden !! Kommer å lägga ut hur jag lyckas med det

Säg ifrån så man får titta vid sådd

Avatar Fallback

Re: Att så tallfrö

80-90  
#707415
bengt.a skrev:
80-90 skrev:Jag kommer å så med rör från skogspodden !! Kommer å lägga ut hur jag lyckas med det

Säg ifrån så man får titta vid sådd

Självklart Bengt 👍vill du se hur röret funkar eller resultatet??

Avatar Fallback

Re: Att så tallfrö

Fixaren1  
#707424 Jag ska slutavverka gran och sedan så tall. Marken gränsar till torvmosse och har sjunkit och lär sjunka än mer vartefter så det blir bäst med tall på sikt. Det är en planterad åker med gran från 1960 alldeles intill och den har vuxit dåligt samt står och dör....
Tänkte höglägga med grävmaskin redan i höst och sedan så till våren. Det borde väl bli bra, eller? Finns det särskild tallproveniens jag bör välja?

   TS
Avatar Fallback

Re: Att så tallfrö

alias  
#707451
Fixaren1 skrev:Jag ska slutavverka gran och sedan så tall. Marken gränsar till torvmosse och har sjunkit och lär sjunka än mer vartefter så det blir bäst med tall på sikt. Det är en planterad åker med gran från 1960 alldeles intill och den har vuxit dåligt samt står och dör....
Tänkte höglägga med grävmaskin redan i höst och sedan så till våren. Det borde väl bli bra, eller? Finns det särskild tallproveniens jag bör välja?


Förutsätter att tanken är att göra en grund fläck att så i istället för sådd i högen, eller hur går dina funderingar?

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Att så tallfrö

Fixaren1  
#707470 Ja, vilket är bäst? Grund fläck absolut men vågat man så i även en grund fläck?

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).