Skogsnyheter

Brist på trävaror - snart tyska timmerpriser?

52 inlägg 26452 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Brist på trävaror - snart tyska timmerpriser?

Torbjörn Johnsen  
#707128 Branschorganisationen Svenskt Trä skriver idag i ett pressmeddelande att suget efter svenskt trär bara ökar och att lagernivåerna är rekordlåga. Det kan kanske t o m bli brist på trallvirke och andra sortiment i sommar?

Bristen på trävaror gör att priserna nu stiger på många marknader. I USA fördubblades priserna under bara några veckor i augusti och är nu, under första kvartalet av 2021, till och med ännu högre.

- I Sverige har vi hittills varit förskonade mot de största prisökningarna, men detta kan nu ändras. Den höga efterfrågan från världsmarknaden innebär en hög konkurrens om trävarorna vilket också kan leda till brist på många trävaror. Det finns exempelvis spekulationer om att sommarens altanvirke i värsta fall kan bli en bristvara, säger Christian Nielsen.


Ur ett skogligt perspektiv bör vi ju inte se höjda trävarupriser som ett problem utan snarare som en möjlighet. Har vi nu äntligen chansen att få upp prisnivån på timmer till sitt rätta värde och därmed tillföra betydligt mer pengar till hela näringskedjan inkl. skogsägaren och entreprenören? Vi kan ju ha timmerprisnivåerna i Tyskland och Österrike som ett riktvärde att sikta mot? 1000 kr/m3fub!

Räkna med att sågverken kommer att såga så mycket det går och att de kommer att höja timmerpriset för att få fram nog med sågtimmer. Det kan alltså vara mycket lönsamt att hålla lite på sina avverkningskontrakt och spela svårfångad om man har planer på att avverka😁

Här kan du läsa mer om den heta trävarumarknaden i Svenskt Träs pressmeddelande




   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Brist på trävaror - snart tyska timmerpriser?

svampbob  
#707138 Ja till och med jag har upptäckt det så idag har jag börjat planera in underhålls åtgärder i ett par virkesmagasin som snart kommer det vara helt tomma.

Användarvisningsbild

Re: Brist på trävaror - snart tyska timmerpriser?

Fredrik Reuter  
#707224 Branschorganisationen TMF - Trä och MöbelFöretagen vittnar om skenande priser på sågade trävaror. Sedan december 2020 så har priserna ökat med 40%. Frågan man som skogsägare bör ställa sig är; har virkespriset ökat 40% sedan december? Om så, BAU. Om inte, supertrist om inte också skogsägarna får del av denna boom.

Kanske läge att hålla på kontraktet och ha lite is i magen i så fall?

https://www.tmf.se/om-tmf/nyheter/2021/ ... industrin/

Avatar Fallback

Re: Brist på trävaror - snart tyska timmerpriser?

surjämten  
#707229 Känner en som "spelar svårfången", har is imagen o håller på kontraktet 🙂

Avatar Fallback

Re: Brist på trävaror - snart tyska timmerpriser?

Ekman  
#707234 Skulle köpa en liten bod i byggsats och fick info om att om några veckor ska priserna höjas pga väsentligt dyrare material. Jag sa det gör inget för det har jag igen i andra änden som leverantör av råvara. Det tog ett tag innan han förstod att jag skojade, han var mkt tydlig med övertygelsen om att skogsägare inte kommer få en spänn mer.

Avatar Fallback

Re: Brist på trävaror - snart tyska timmerpriser?

r93  
Avatar Fallback

Re: Brist på trävaror - snart tyska timmerpriser?

tallen100  
#707243 Ni ska nog inte vara för optimistiska... 😉

Användarvisningsbild

Re: Brist på trävaror - snart tyska timmerpriser?

Torbjörn Johnsen  
#707244 Det finns ju ändå en påverkansmöjlighet även för en skogsägare? Mindre utbud (av timmer) = ökat pris. Men avverkar tillräckligt många oavsett pris så är det väl klart att timmerpriset inte stiger.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Brist på trävaror - snart tyska timmerpriser?

Elis76  
#707410 Från Rapport tisdag 19:30

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/gavle ... -att-bygga

Användarvisningsbild

Re: Brist på trävaror - snart tyska timmerpriser?

rejser  
#707416 Skulle precis skriva i ämnet efter rapport igår, bra att det fanns en passande tråd.

Undrar om tongångar i politik ändras när altanen eller uterummet blir tokdyrt, om folk väljer att bygga hus i andra material. Dock kan jag inte påstå att jag får känslan av att det avverkas mindre i Sverige, snarare ligger köparna på mera. Men vår råvara ska ju användas till allt nu. Även om det mer är grot man gör mycket nytt av

Hur långt bakåt spårar man brist nu?
Varma torra perioder när maskiner inte kunnat köra?

Är det nu vi skogsägare måste vara supertransparanta mot varandra med virkespriser för att få vår del av kakan ordentligt?

Fylla i virkespriser i forumet med del i landet man bor i. Alla anbud man får in.
Finns det risker att man tappar köpare då?

Användarvisningsbild

Re: Brist på trävaror - snart tyska timmerpriser?

Fredrik Reuter  
#707417 Kör i vind, vår Virkesrapport är öppen och dessutom anonym. När virkespriserna har varit som de varit det sista året eller två så har vi inte pushat mycket för tjänsten. Men nu kan den definitivt tjäna sitt syfte.

virkespriser/virkesrapporten.php

Användarvisningsbild

Re: Brist på trävaror - snart tyska timmerpriser?

Vardon  
#707422 Jag har köpt en hel del byggmateriel nu och järnhandlaren tyckte det var smart att handla i tid. Enligt honom var det svårt att få tag på tex tryckimpregnerat redan nu då exporten betalar så pass mycket mer.

Hela världen är var ju hemma och byggde 2020 så det är logiskt att det blev brist. Många flyttar då de behöver större när de ska vara hemma. Flyttar man ska det gamla renoveras och den nya renoveras (ja det som säljaren nyss renoverade, grattis grannar)

Personligen ser jag inte detta som mer än fluktationer även om timmerpriserna höjs så hur länge kommer det hålla i sig? Om man ser lite positivt på framtiden, vaccinen fungerar och livet återgår till normala så kommer ju efterfrågan sjunka när folk vill roa sig och inte bygga.

Ser man negativt på framtiden att mutationerna tar över, vaccinen blir lika värdelösa som enterknappen på vissa skribenters tangentbord kommer de statliga paketen kosta för mycket, arbetslösheten och osäkerheten kommer öka och efterfrågan minska.

MIn åsikt om skogen är samma som aktier. Uppskruvade hajper och panikrubriker ska man inte agera på utan man håller sig till sin taktik. Men det är klart har man tänkt att avverka kan det ju vara läge. Men kanske blir läge för entreprenörer att kräva annan taxa, vad vet jag.

Användarvisningsbild

Re: Brist på trävaror - snart tyska timmerpriser?

rejser  
#707428
Fredrik Reuter skrev:Kör i vind, vår Virkesrapport är öppen och dessutom anonym. När virkespriserna har varit som de varit det sista året eller två så har vi inte pushat mycket för tjänsten. Men nu kan den definitivt tjäna sitt syfte.

virkespriser/virkesrapporten.php


Har ni intern koll så att det inte läggs upp massa "bluff"? Risken är ju alltid att folk kan skriva saker som inte stämmer både på gott och ont.
Men ska definitivt börja lägga upp där mer aktivt och ni andra får komma igång också om ni inte gör det.
Solidaritet!

Användarvisningsbild

Re: Brist på trävaror - snart tyska timmerpriser?

Fredrik Reuter  
#707431 Vi har skaplig koll skulle jag säga. Vi går igenom varje inrapporterad post och märker vi att något kan vara galet så kontaktar vi den som rapporterat in. På detta sätt skulle jag säga att vi har låg felprocent.

Avatar Fallback

Re: Brist på trävaror - snart tyska timmerpriser?

Icegrip  
#707435
Fredrik Reuter skrev:Vi har skaplig koll skulle jag säga. Vi går igenom varje inrapporterad post och märker vi att något kan vara galet så kontaktar vi den som rapporterat in. På detta sätt skulle jag säga att vi har låg felprocent.


Är det först när man lägger in data som man får tillgång till andras data?

Hur definierar ni "Pris/fub"? Är det nettot efter avv.kostnader mm?

Tack också för att ni belyser detta med ökande priser på trävaror. Ju snabbare detta sprids desto snabbare kan vi vänta oss en höjning på prislistan. 😎

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).