Skogshistoria

Vedhantering bra för skogshygienen

7 inlägg 8910 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vedhantering bra för skogshygienen

Knagge  
#706739 Det första man gjorde efter inlandsisen hade smält i sverige var att skapa ved .
Nu de sista 30 åren skall alla ha bergvärme och jordvärme och skogen översvämmas av sjuka träd som annars hade blivit ved .
Alla skogsägare som inte tar hand om sjuka och skadade träd skulle vara tvingade att lägga ut fångstvirke som barkas vid midsommar .



   TS
Användarvisningsbild

Re: Vedhantering bra för skogshygienen

Vedproducent  
#706749 Men antalet myseldare med kamin ökar hela tiden. Så jag märker bara större och större efterfrågan på ved. Tror dom pannvedsvolymerna som försvunnit mer än väl kompenseras för kaminerna. Sen påverkar vintervädret mycket. Det kommer märkas mest nu till hösten. Det blev en kallare vinter än vanligt i stora delar av landet även om det blev ganska kortvarigt.

Användarvisningsbild

Re: Vedhantering bra för skogshygienen

Vedproducent  
#706751 Sen ska det sägas att kamineldarna i första hand inte vill ha skadade och sjuka träd. Dom vill ha vit fin bark och björkved. Så visst kan du ha rätt i det du skriver trots att jag inte riktigt håller med dig om att totala vedvolymerna minskar. Men det är ju oftast skogsägarna som städar bort sjuka och skadade träd och det är nog förre av dom som helårseldar nu än det var för 10-20 år sen.

Användarvisningsbild

Re: Vedhantering bra för skogshygienen

Knagge  
#706758 Med den skogshygienen vi har nu får vi hoppas att vädret räddar oss med kalla regniga somrar .

   TS
Avatar Fallback

Re: Vedhantering bra för skogshygienen

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#710608 Håller sig flisvedspriserna över 200 kr/m3 så blir det att städat i skogen. Nästan väl så rent.

Avatar Fallback

Re: Vedhantering bra för skogshygienen

Fixaren1  
#710627 Här på småländska höglandet finns det alltför många som säljer ved i travat mått för 400-450kr/m3 så att sälja ved är inget jag ser som intressant.

Användarvisningsbild

Re: Vedhantering bra för skogshygienen

Stampep  
#710629
Vedproducent skrev:Men antalet myseldare med kamin ökar hela tiden. Så jag märker bara större och större efterfrågan på ved. Tror dom pannvedsvolymerna som försvunnit mer än väl kompenseras för kaminerna. Sen påverkar vintervädret mycket. Det kommer märkas mest nu till hösten. Det blev en kallare vinter än vanligt i stora delar av landet även om det blev ganska kortvarigt.


Att myseldandet ökar betyder ju inte att totaleldandet ökar. Vet flera stycken som installerat bergvärme och nu köper 2-3 m3 till kaminen/år som förut eldade med ved och tog ved från egen skog eller köpte långved och kapade och klöv själva. Det är helt enkelt inte värt jobbet att göra dom få kubiken själv.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).