Sågtimmer

Andelen trävaror ur sågtimret?

8 inlägg 3859 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Andelen trävaror ur sågtimret?

Fredrik Reuter  
#706520 En sågtimmerstock är både rund och konisk. Trävaror såsom plank och brädor är fyrkantiga eller rektangulära och förhoppningsvis inte koniska. Förhållandet mellan trävaror som sågas ur sågtimmerstockar är både spännande och komplext.

Armas har precis släppt en spännande artikel på iSkogen i ämnet. Den är mycket läsvärd och mycket har att göra med att detta är ett ämne som Armas kan väldigt mycket om.

Vad är det som påverkar sågutbytet? Hur är Sveriges genomsnittsutbyte i relation till andra länder i världen? Spelar det någon roll för utbytet om stocken är grov eller inte? Och längden på stocken, påverkar det?

Frågorna ovan får du svar på i artikeln och dessutom mycket mer. Läs gärna via länken nedan så diskuterar vi vidare om ämnet här i tråden.

https://iskogen.se/skogsindustri/sagutb ... cent-2021/



   TS
Användarvisningsbild

Re: Andelen trävaror ur sågtimret?

Daniel Ivarsson  
#706647 Vi får helt enkelt sälja idén med kilsågade golv som förr i tiden. Större sågutbyte. Snyggt är det också.

Användarvisningsbild

Re: Andelen trävaror ur sågtimret?

halvproffs  
#706650 Precis som jag tänkte. Vadå förhoppningsvis inte koniska? Finns ju brädklädning med koniska brädor med lockläkt.
Problemet är väl att det ska gå snabbare än fort inom sågindustrin och fastkörd i gamla mönster.

Användarvisningsbild

Re: Andelen trävaror ur sågtimret?

skogshare  
#706652 Vill gärna flytta nedanstående kommentar från Podcast-tråden hit där den givetvis hör hemma

Med Armas spännande artikel om sågutbyte i iskogen, minns jag att tyskarna åtminstone tidigare satte stort värde på kvistrent sidoutbyte och och föredrog en optimal postning framför en snabbt flöde av virket genom de olika såglinjerna. Sågverken köpte då timret som helstam, ofta på auktion eller enligt prislistor där priserna för gran steg ordentligt upp till minst 40 cm under bark mittmätt, vilket ledde till en betydligt större andel grov skog än i Sverige. Så det är inte konstigt att sågutbytet i Tyskland är betydligt högre än hos oss. För det grövre virket menar också jag att det måste ligga högre än de 60 % som Armas skriver i iskogen.

Vore spännande om någon har möjlighet att få fram en översiktlig information om vilka priser, dimensioner och leveransvillkor som gäller för grantimmer i Tyskland  idag.

Om priserna för grovt timmer fortfarande ligger kvar på en markant högre nivå än i Sverige vore det kanske idé att genom Sydved eller liknande skapa en pool för vad vi kallar övergrovt timmer för leverans till tyska sågverk. 

Avatar Fallback

Re: Andelen trävaror ur sågtimret?

alias  
#706659 Finns det någon trendlinje över tid för sågutbytet (tänker i takt med att det blivit färre och större sågar och att man sågar allt snabbare)?

Har ett företag sågverk och massabruk intill varandra så får sannolikt sågverket stå stilla om det råder råvarubrist då alternativkostnaden att dra ner produktionen i bruket historiskt har varit klart högre.
Tänker att det kan vara bättre TB för företaget att reducera bort en stor del av sidoutbytet och skicka in i massakoket istället för att såga ut en halvdåligt betald sidobräda samt att mäta in timmervolymer och skicka direkt i massakoket istället för att t.ex. importera marginalvolymer.

Finns det någon signifikant skillnad i sågutbyte mellan rena sågverksföretag och företag med en produktmix av sågade trävaror/massa/papper?

Tror vi att det är fysiska begränsningar i råvarans egenskaper eller teknisk utrustning i sågverken som skapat skillnaderna i statistiken, eller är det marknaden/produktprissättningen som gör det?

Hade t.ex. Tyskland haft lika högt sågutbyte om de hade haft en större massa- & pappersindustri?

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Andelen trävaror ur sågtimret?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#706733
halvproffs skrev:Precis som jag tänkte. Vadå förhoppningsvis inte koniska? Finns ju brädklädning med koniska brädor med lockläkt.
Problemet är väl att det ska gå snabbare än fort inom sågindustrin och fastkörd i gamla mönster.

Håller med, varför detta fokus på att allt som sågas skall vara fyrkantigt?
När man sågar till sig själv så blir det ju en hel del reglar med lite vankant som är fullt användbara till många olika konstruktioner.
Och varför skall t.ex. underbrädor i panelen vara fyrkantiga? De flesta underbrädor här hemma som är orginal från 1800-talet är okantade, det är bara locken som är kantade.

Avatar Fallback

Re: Andelen trävaror ur sågtimret?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#706763
halvproffs skrev:Problemet är väl att det ska gå snabbare än fort inom sågindustrin och fastkörd i gamla mönster.


Jag tror det är kunderna som hellre vill ha en fast dimension än att anpassa varje planka/regel för sig. Inte många lägger kilsågat golv nu, och hu mycket dyrare skulle det inte bli? Snarare lägger man "träfaner på sågpspån", formstabilt och väldigt likformigt.

Förhållandet mellan kostnaden för arbetskraft och kostnaden för råvara har ändrats mycket, nu gäller det att hålla nere arbetskostnaden hos slutkunden. Raka och likformiga produkter gör att arbetet går snabbare.

Snarare har sågverken fått anpassa sig, än att vara fastkörda i gamla mönster.

Avatar Fallback

Re: Andelen trävaror ur sågtimret?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#706766 Googlade lite tysktalande sågverk (Tyskland, Österrike, Schweiz), fick fram att dimensionerna skall helst ligga runt 15-55 cm, längder 4-6 m.

Här är ett Schweiziskt företag som säljer rundvirke:

https://www.lehmann-gruppe.ch/holzwerk/ ... iment.html

Här hittade jag de ganska nya reglerna för rundvirke i Tyskland:
https://www.rvr-deutschland.de/struktur.php?id=47

Här är en lätt översikt (på tyska 🙂 ) med bilder:
https://v2.verband-crm.de/dateien/9239- ... -tanne.pdf

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).