Skogsröjning

Hittar inte tillbaka til kombidunken

15 inlägg 4644 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hittar inte tillbaka til kombidunken

Kobbelgaard  
#706339 En snabbfråga: Ibland är det jobbigt och hitta tillbaka til kombidunken under röjning. Jag har för mig att jag på någon film så nån sorts flagga, som monteras på kombidunken, så den syns lättare, men vet ej va en sån heter eller va det går och få tag i den.
Nån som vet?



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Hittar inte tillbaka til kombidunken

machonisti  
#706349 Lämna den i en trädkant eller längs ett dike, sten, träd eller högstubbe. Planera stråken så att du kommer tillbaks dunken efter ungefär en tank.
För att undvika att tanken blir tom 100 m från depån bär jag med mig en liten flaska.
Annars är det väl en sån där flagga som barnen har på cykeln som du sett.

Avatar Fallback

Re: Hittar inte tillbaka til kombidunken

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#706353 Vill man vara högteknologisk så kan man ta en waypoint på GPS:en där dunken ligger.

Användarvisningsbild

Re: Hittar inte tillbaka til kombidunken

Vedproducent  
#706356 Såga av en kviststump ett par meter upp och häng upp dunken bara. Är den orange tex syns den ju på långt avstånd.

Avatar Fallback

Re: Hittar inte tillbaka til kombidunken

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#706358 Ha med dig en kort rundsling och en krok och häng upp dunken i en stam.

Användarvisningsbild

Re: Hittar inte tillbaka til kombidunken

Daniel Ivarsson  
#706368 Jag brukar hänga upp den i ett träd och så har jag knutit på ett 2 m långt plastband som man enkelt ser när det fladdrar

Användarvisningsbild

Re: Hittar inte tillbaka til kombidunken

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#706369 Är det barmark, så syns ju en vit plastpåse tydligt. Sämre dock om det är snö...
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Hittar inte tillbaka til kombidunken

utgård  
#706448 Se till att efter tankning alltid ställa dunken precis i kanten mellan röjt och oröjt. Börja nästa slag en bit bort från dunken och när du då vänder och röjer tillbaks så kommer du gå rätt på den. Problemet att hitta den uppkommer oftast när man röjer ensartade bestånd och inte röjer i raka slag.

Användarvisningsbild

Re: Hittar inte tillbaka til kombidunken

plax  
#706455 Orange eller gul reflexväst 👍 lätt att hänga upp i ett träd och syns bra. Går även att söka med lampa i mörker.

Användarvisningsbild

Re: Hittar inte tillbaka til kombidunken

JensSkoog  
#706466 Jag gör på det här sättet efter att jag löp i ring
och sökte dunken i en röjning :wink:
1616700267_haugen_24_03_20_z_god_ide_(2).jpg

Användarvisningsbild

Re: Hittar inte tillbaka til kombidunken

HannuRöj  
#706473 😁 Det som är värsta att man svarar på telefon vid bäring av såg och dunk till röjningsobjekt..

Avatar Fallback

Re: Hittar inte tillbaka til kombidunken

alstor  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#706505 Röjspöt (eller vad det kallas) brukar ha en orange flagga i toppen. Ca 60cm hopfällt, 282cm utfällt.
Så kan du även ta en provyta när du kommer tillbaks till dunken 😉

Användarvisningsbild

Re: Hittar inte tillbaka til kombidunken

StefanN74  
#707437
Kobbelgaard skrev:En snabbfråga: Ibland är det jobbigt och hitta tillbaka til kombidunken under röjning. Jag har för mig att jag på någon film så nån sorts flagga, som monteras på kombidunken, så den syns lättare, men vet ej va en sån heter eller va det går och få tag i den.
Nån som vet?


https://skogma.se/nordforest-teleskopis ... 6256001001

denna är med i filmen ungskogsröjning om det var den du tänkte på ?

Användarvisningsbild

Re: Hittar inte tillbaka til kombidunken

Hövitsman  
#799190 Bump.

Röjspön, provytespö mfl verkar svårt hitta.
(Och de går inte fästa, hursomhelst i en tank ändå...)

Går köpa enkel flagga på Biltema för 49kr (orange för barncyklar)


Har även provat att lägga ut ett långt rep (20m+) som leder till dunken och så försöker man hålla sig innanför repet.
Går köpa tång på meter.

Vissa jägare har ju lååååånga löplinor och spårkoppel för sina hundar också i skarp orange eller varsel-gult.
Det kanske kan vara något?

Användarvisningsbild

Re: Hittar inte tillbaka til kombidunken

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#799196 Jag använder mig av en snökäpp. Även om plantorna har växt förbi i höjd. Så tycker jag att den syns bra mellan dom. Så man har koll på baslägret. 😉

Sedan får den stå kvar så är det lätt o hitta tillbaka där man slutade förra gången.😀

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).