Sågverk (mindre)

Dimensionsproblem Logosol F2

16 inlägg 11815 visningar 4 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in

Dimensionsproblem Logosol F2

BjornL  
#705654Fick hem ett Logosol F2 med en 5kw elsåg i veckan. Det har sågats en del..

Men! Jag har standarduppsättningen med två stocklyftare på 2 meter avstånd. Om jag tex lägger på en björkstock på 3 meter och halvblockar den (två sidor) så är det uppenbart sedan när jag försöker skära 1,5"-skivor av den att stocken hänger ned i mitten, och inte bara vid sista skäret även om det blir värre allt eftersom.

Det innebär ju då att en 1,5"-bräda blir ca 34 mm i ände och typ 41-42 mm i mitten. Lite väl osmakligt tycker jag. Har experimenterat med att slå in regel under i mitten med ganska bra resultat men man måste ju då hantera regeln olika hårt beroende på var i processen man är.

Jag kan inte vara den första som har det här problemet. Finns det någon som har en bra lösning (som inte är - antar jag - att köpa ett stockbord till...)

TS
Skogma
Användarvisningsbild

Re: Dimensionsproblem Logosol F2

Arvid0  
#705655Detta var en av anledningarna till att jag bytte till bandsågverk.
När jag sågade mer svajiga ämnen med solosågen så hade jag antingen en vevdomkraft på mitten eller om jag skulle såga mycket att jag hade en fyrskäring eller rejälare bräda +3" i botten som jag lade ämnet på.

Användarvisningsbild

Vardon  
#705657Jag brukar vända typ såga ett plank, vända osv

Eller så har jag två flyttbara stöd med saxdomkrafter om det är längre eller problem. Ja smidigt är det inte.

Står sågen ordentligt?

BjornL  
#705662Vända för varje bräda är ju bara en dellösning (perfekt blir det knappast ändå) och dessutom en hel del merjobb.

Sågen står på betonggolv. Men en vevdomkraft vore ju inte dumt. Hade ju varit magnifikt om man kunde hitta en som snäpper en gång per kvarts tum.

Nu är det ju inte så hemskt om man sågar reglar, ett par mm fram eller tillbaka kanske inte spelar så stor roll. Men om man tex skulle ge sig till att såga golvplank så fick man nog gå på 3"-brädlösningen. Men då får man ju blocka tre sidor förstås...

Det är kul att såga iallafall!

TS
Användarvisningsbild

SkogsBasse  
#705678På 3 meters har jag inte upplevt detta men när jag såga en som var närmare 5 meter så blev plankorna som en längdskida.......

Användarvisningsbild

Vardon  
#705689Man behöver ju inte ta efter varje bräda man kan ju kika och se med.

Har du problem även efter du fått fram ett block?

Jag brukar ställa in med stockstöden. Sen vevar jag upp domkraften tills det lyfter från stockstödet och sen sänka så jag känner att spärren låser men domkraften står stabilt. Dock har jag ingen f2. Sågade 6,5 bitar så med en 4,5 m såg och en en meters förlängning. Många flyttar blev det

Användarvisningsbild

Arvid0  
#705698När jag har sågat golvplank har jag kluvit stocken och använt 2" på vardera sida mitt till golv. Resten får bli brädor eller annat. Om du efter du kluvit den vrider på stocken bör den inte svikta så mycket, beroende på längd och avstånd mellan upplag. Låt då också de två mitt golvbrädorna vara kvar så fungerar de som upplag för ytvedbrödorna. Eller mät ut och ta ytveden först och finbitarna/de grövre sist.

Denny  
#705733Är balken/linjalen rak? En 3 meters bräda på 1,5" ska inte skilja nå nämnvärt.
Lika på olika stockar? Ibland kan det ju vara mycket spänningar som släpper i vissa stockar.

BjornL  
#705738Tack för all input!

Jag var ute en sväng nu på kvällen och konstaterar att det är något som inte stämmer. Balken har jag riktat med rätskiva men jag tror det är något som inte är riktigt rätt ändå.

Provade att blocka ett 9” block av en 2,5m ekstock och skar en 1”5-bräda ur det. När jag drar tillbaka sågen ser jag att den är fyra mm ovanför blocket de sista 20 cm. Men det kan ju bara vara ämnet som slår sig? Men varför har jag liksom samma fel hela tiden? Alla mina brädor blir en halv cm tunnare i ändarna - oavsett längd. Märkligt. Får väl experimentera mer imorgon.

TS
Användarvisningsbild

Vardon  
#705745Har du samma fel kan man ju misstänka att något felar.

Jag brukar använda långpasset för att se att bänken står rakt. Den får ju inte skeva då blir det knas. Sen behöver den ju inte stå rakt men det är enda inställningen jag kan komma ihåg för att kunna notera ev förändringar.

En vinkelhake för att se att stockhyllorna är vinkelräta.

Kanske pröva klyva en 2x4” för att se om det blir rätt då.

Denny  
#705750Om svärdet är slitet i bommarna (ojämnt)så kan sågsnitten bli lite knepiga...) även vinkeln på svärdet kan ställa till med oreda, alltså vinkeln i förhållande till "längden"
Har du möjlighet så pröva annat svärd o kedja.
Såg att du redan skrivit att bänken står på betong men kolla också att inget vrider/böjer sig när du får på stocken.
20 cm kan vara sträckan svärdet "stabiliserar" sig på men du borde känna ett ökat motstånd isåf... (och givetvis är något isåf fel)

BjornL  
#705808Nej, jag provade med en lång (3,65 meter är ju ungefär vsd man får plasts med) nyfälld granbit idag. Blockade den och sågade reglar. En mm eller två i skillnad på sista plankan men inte annars. Så jag undrar om det har att göra med att jag inte förstår hur spänningen i lövet fungerar.

Svårt det här!

TS

jakobn  
#705857Hej Björn, gör ett streck som är helt rakt under eller ovanför sågsnittet, antignen med lång riktbräda eller med ett fint snörslå. Slå i två spik en tumstockshöjd ovanför eller under den slagna linjen, där spänner du upp en lina så du får en rak referens under tiden du sågar. Sedan kan du såga en meter i taget och jämför avstån mellan streck och lina. Kolla i mitten och i båda ändar för att se vad som händer, håll också koll på om strecket flyttar sig från en fast punkt på sågbänken.
Sågar du ek på en logosol ska du vara glad om du hamnar inom några millimeters felmariginal. Blocket måste man oftast vända flera gången får att jämna ut späningarna. När man sågar av skallkarna kan det också behövas göras i flera steg, händer att jag är uppe i 8-12 sågsnitt för att få ut ut ett block ur en ekstock, medans gran alltid är 4 snitt.

BjornL  
#706014Tack för alla svar!

Jag inser att jag nog började lite baklänges när jag började med att såga vridna björkar och ek. Så jag tog ned ett par granar - ska ju ändå snart bygga ett garage, så..

Efter att ha dubbelkollat alla vinklar och kollat av sågbänkens rakhet med ett murarsnöre så började jag med att såga korta 2"5. (2,4m, så det blir ju så enkelt som det kan bli med 2 m mellan borden sas.) Bild:

1616423209_img_8984.jpg

På den här 2"-plankan är diffen inom en mm på hela brädan. Bra så, alltså!

Fortsatte med att göra samma sak med en 3,65m-stock, vilket är nära det teoretiska maxet på std-utförandet av F2. Och de första plankorna ur blocket var också klart inom toleransnivåerna, kanske 1,5mm skillnad mellan min och max. Den sista biten vill svaja lite för jag har inte stödben på slutet av banan men det kan man väl tänka sig att acceptera - eller möjligen sätta dit ett stöd.

När man sedan skär sista plankan så vänder jag blocket och det betyder ju att man alltid har borden inställda på 2" så då kunde man ju ha en måttskuren regel som man reser under mitten på blocket.

Så; det verkar som att sågverket i sig inte är så snett. Det är bara sågarens kunskap om löv-hantering. Får väl gå en kurs. Eller skänka övningsstyckena till träslöjden i lokala grundskolan...!

Förresten; jag kollade på filvinkeln för sågkedjan. Stihl säger 5° men Logosol säger 10°. Vad är skillnaden? (Är väl risk att jag frågar något som har diskuterats en miljon gång här redan.)

Ja, och så försökte jag hitta den generella uppfattningen kring sågkedjeolja. Såg att förra dialogen hamnade i raps-olja-eller-inte så det kanske jag inte ens ska försöka ta mig an. Det går ju åt lite andra mängder än man är van vid!

TS

Denny  
#706094Japp, övning ger färdighet😁 jag tycker man lär sig nytt mer eller mindre varje gång man sågar. Men just inställningar och att ha koll på svärdslitage och jämt filade kedjor och såna bitar känns som grundläggande för att det ska gå att få hyffsade resultat. Stockar med spänningar kräver nog väldigt mycket sågning innan man behärskar "utan problem". Jag slipar på 10° och kör med vanlig kedje olja men har heller inte prövat något annat så hoppas du får bättre info från annat håll👍

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).