Verkstan

Stegmatare, vagnsmonterad, till litet skogsekipage?

17 inlägg 16434 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Stegmatare, vagnsmonterad, till litet skogsekipage?

abrannmark  
#67746 Sitter och klurar på bygga en stegmatare till Jinman som jag tänkte montera på kranman vagnen.
Är tänkt att användas till mindre träd, främst för vedträden. Någon som byggt en mindre stegmatare?

Eftersom Jinman är en liten traktor får det ju varken bli för tungt bygge eller för oljekrävande. Tror därför en stegmatare är mest idealiskt?

Vad tror ni om en vagnsmonterad historia? Tänkte använda winshen och kranarnmen för att dra fram träden till maskinen.

Vad bör man tänka på vid ett sådant här bygge? Bör stegmataren ha hydralisk tilt och vrid eller tror ni det räcker med att bara låta den kunna vrida och tilta av sig själv? Kanske bör fundera på att montera en winsch direkt på stegmataren? Tänkte till att börja med kapa stockarna manuellt efter kvistningen. Hur stor cylinder tror ni man behöver för frammatningen om man har 150 bars tryck att tillgå?

Någon som kanske har en stegmatare och skulle kunna ta detalj foton på tex kvistknivar, tilt osv?



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Stegmatare, vagnsmonterad, till litet skogsekipage?

Skogstomte  
#69321 Vi har ett liknande montage, fast rullmatare, men det är ju mycket som är lika ändå. Har f.n. inga bilder, men har lovat i en annan tråd att lägga upp när aggregatet läggs på framåt vintern :geek: .

Jag tror du är väldigt rätt ute i dina funderingar. Vagnsmontage är det rätta på sådana här ekipage. Det ger ju även några kilo extra på kärran när man ska vinscha/lyfta in träden. Stegmatare är ju bra för att de är enkla och inte innehåller dyra hjulmotorer, samt att det är lätt att göra "längdmätning", 1m slag och sedan streck varje dm t.ex. Även hydrauliken går ju att göra enkel, räcker i princip med ett vanligt manuellt ventilpaket. Möjligen får du ha en ackumulator till kvistknivarna så att de följer bättre.

Du bör ha hydraulisk vrid åtminstone, gärna ett gammalt vridhus. Det är annars lätt att stammen flyttar sig och det skaver mot träden som är kvar. Kan vara bra med hydraulisk tilt också, så kan du justera så att det blir så spänningsfritt (och riskfritt!) som möjligt vid kapning.


Enl Kranmans hemsida har du 7,6l/min ur deras aggregat, jag hittar inget på Jinmas hemsida vad traktorn ger.
Med cylinder dia 32/16mm får du cirka 1200kg i kvistningskraft och en teoretisk arbetshastighet på 5m/min.
Med cylinder dia 25/12mm får du cirka 730kg i kvistningskraft och en teoretisk arbetshastighet på 8,7m/min.
Både fram och tillbaka räknat. Tider för öppna/stäng av knivar och grip ingår ej.
Jag tror den lilla cylindern räcker gott, är det besvärliga stammar så får man ändå ge sig och ta motorsågen.

Vår rullmatare drar cirka 1000 kg och når 3m/s (180m/min)

Avatar Fallback

Re: Stegmatare, vagnsmonterad, till litet skogsekipage?

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#69425 Det finns en färdig stegmatare på blocket. En VIMEK. Egentligen en ved maskin, men det går lika bra att mata vilken längd som helst. Om jag minns rätt så kvistar den och stegmatar, klipper av och veden som faller ner i en korg. Korgen kan hydraultippas eller vikas undan. Den kan fungera både som vedmaskin och hopplöst långsamt gående processor.

Användarvisningsbild

Re: Stegmatare, vagnsmonterad, till litet skogsekipage?

stegmaster  
#69456
Famag skrev:Det finns en färdig stegmatare på blocket. En VIMEK. Egentligen en ved maskin, men det går lika bra att mata vilken längd som helst. Om jag minns rätt så kvistar den och stegmatar, klipper av och veden som faller ner i en korg. Korgen kan hydraultippas eller vikas undan. Den kan fungera både som vedmaskin och hopplöst långsamt gående processor.

E det inte Nokka processoren du tenkar på? :???:
Bild

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=lz5vEE6o6gk[/youtube]
Tekniske data
http://www.nokka.fi/index.php?id=271

Avatar Fallback

Re: Stegmatare, vagnsmonterad, till litet skogsekipage?

frasse  
#69527
stegmaster skrev:
Famag skrev:Det finns en färdig stegmatare på blocket. En VIMEK. Egentligen en ved maskin, men det går lika bra att mata vilken längd som helst. Om jag minns rätt så kvistar den och stegmatar, klipper av och veden som faller ner i en korg. Korgen kan hydraultippas eller vikas undan. Den kan fungera både som vedmaskin och hopplöst långsamt gående processor.

E det inte Nokka processoren du tenkar på? :???:
Bild

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=lz5vEE6o6gk[/youtube]
Tekniske data
http://www.nokka.fi/index.php?id=271


Jag tror att FAMAG menar den här;Blocket nummer 23901163

Användarvisningsbild

Re: Stegmatare, vagnsmonterad, till litet skogsekipage?

stegmaster  
#69535 Ok . då fatter jag.
Detta e vel nåt begagnad , eller?
Vimek gjör vel inte dessa langre?
Har tyvärr inte koll på alt som finns på Blocket, men det finns vel annonser för nya grejer ochså va jag vet?
Har nok med at kolla vår egen "blocket" Finn.no. :wink:

Avatar Fallback

Re: Stegmatare, vagnsmonterad, till litet skogsekipage?

Braxsele  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#69586 jag äger en sån vimek, heter vimek 90-M och kan göra ved (ställbar längd) eller massaved. Den är relästyrd och funkade ibland o ibland inte på min så nu åller jag på och sätter in en plc i den. Är ute på resa i sverige men när jag kommer hem så kan jag lägga ut bilder på den.

Tänkte även göra en "bygg" tråd om konverteringen

Användarvisningsbild

Re: Stegmatare, vagnsmonterad, till litet skogsekipage?

stegmaster  
#69691
Braxsele skrev:jag äger en sån vimek, heter vimek 90-M och kan göra ved (ställbar längd) eller massaved. Den är relästyrd och funkade ibland o ibland inte på min så nu åller jag på och sätter in en plc i den. Är ute på resa i sverige men när jag kommer hem så kan jag lägga ut bilder på den.

Tänkte även göra en "bygg" tråd om konverteringen

En byggtråd hadde ju vore interessant och lite info om hur den här maskinen fungerar.
Har aldrig hörts talas om denne för, så man vil ju veta mer förstås. :wink:
En video hadde vore kanon om det va möjligt? :???:

Användarvisningsbild

Re: Stegmatare, vagnsmonterad, till litet skogsekipage?

Ojje  
#70542 Här har ni en "pull trough delimber" med lite principskisser och patentnr, har själv aldrig sett någon så enkel i drift men har sett ett antal med eget manuellt hydraulsystem (populära i norra usa vid helstamhantering) ....

http://www.freepatentsonline.com/4111245.pdf


/Ojje

Avatar Fallback

Re: Stegmatare, vagnsmonterad, till litet skogsekipage?

frasse  
#92935
Braxsele skrev:jag äger en sån vimek, heter vimek 90-M och kan göra ved (ställbar längd) eller massaved. Den är relästyrd och funkade ibland o ibland inte på min så nu åller jag på och sätter in en plc i den. Är ute på resa i sverige men när jag kommer hem så kan jag lägga ut bilder på den.

Tänkte även göra en "bygg" tråd om konverteringen


Vad blev det av bygget???

Avatar Fallback

Re: Stegmatare, vagnsmonterad, till litet skogsekipage?

Braxsele  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#92944 Jo jag har fotat löpande men tiden räcker inte till alla ggr, elen o styrningen e monterad o klar och jag har testkört litegrann. då insåg jag att jag måste tänka om lite i programmet, så de håller jag på med nu...

När den e i fungerande skick tänkte jag lägga upp en tråd med bilder o filmer

Avatar Fallback

Re: Stegmatare, vagnsmonterad, till litet skogsekipage?

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#92951 Jag är inte säker men har för mej att alstor hade nån lite stegmatare på sin maskin? men är inte alls säker å ja hittar inget på deras sida.... den ja såg hade nån typ av klipp till kapning, å aggregatet satt på vagnen....

Användarvisningsbild

Re: Stegmatare, vagnsmonterad, till litet skogsekipage?

Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#92969
nutte skrev:Jag är inte säker men har för mej att alstor hade nån lite stegmatare på sin maskin? men är inte alls säker å ja hittar inget på deras sida.... den ja såg hade nån typ av klipp till kapning, å aggregatet satt på vagnen....


Tror också jag sett en film med Alstor med ett Tapio 160 monterat.

//.D

Användarvisningsbild

Re: Stegmatare, vagnsmonterad, till litet skogsekipage?

stegmaster  
#92993 Er det denna videoen ni tänker på??
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=tEJiL32JnkQ[/youtube]

Avatar Fallback

Re: Stegmatare, vagnsmonterad, till litet skogsekipage?

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#92995 den har ja inte sett tidigare.. den ja såg där satt aggregtet på vagnsdelen... men denna såg ju skojj ut;)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).