Avverkning (slutavverkning)

Vad göra med igenvuxen åkermark?

4 inlägg 3470 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vad göra med igenvuxen åkermark?

JoakimF  
#705397 Hej,
Jag har en gammal åkerplätt (ca 100x50m) som inte är brukad på många år. Detta har resulterat i flera hundra frögranar, tallar och björk ca 6-10m höga med en rotdiameter allt mellan 15-25cm har vuxit upp väldigt tätt. Jag skulle vilja få bort dem och åter börja använda marken. Det innebär att jag oxå skulle vilja få bort stubbarna så jag kan köra med betesputs över marken.

Lejer man bort uppdraget så någon kommer och tar hand om hela uppdraget; hela trädet inkl stubbe/rot för att flisa? Eller ska jag ta ner träden och sälja dem till massa och hyra in grävmaskin för stubbarna? Jag behöver rekommendationer. Vilka lösningar finns? Tack på förhand.
Mvh Joakim



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Vad göra med igenvuxen åkermark?

Ekman  
#705403 Jag hade liknande storlek på område men med grövre björk som stod glesare. Tog dit grävare och det blev bra. Tyckte det var för litet för att ringa in en traktor med riktig fräs.
Men det blir en del rötter och pinnar att plocka. Fräste med vanlig traktordriven jordfräs efter och sådde vall. Skulle nog behöva plöjas snart men drar mig för det då jag tänker att det kommer upp så mkt gamla rötter igen..

Avatar Fallback

Re: Vad göra med igenvuxen åkermark?

Svendufva  
#705406
JoakimF skrev:Hej,
Jag har en gammal åkerplätt (ca 100x50m) som inte är brukad på många år. Detta har resulterat i flera hundra frögranar, tallar och björk ca 6-10m höga med en rotdiameter allt mellan 15-25cm har vuxit upp väldigt tätt. Jag skulle vilja få bort dem och åter börja använda marken. Det innebär att jag oxå skulle vilja få bort stubbarna så jag kan köra med betesputs över marken.

Lejer man bort uppdraget så någon kommer och tar hand om hela uppdraget; hela trädet inkl stubbe/rot för att flisa? Eller ska jag ta ner träden och sälja dem till massa och hyra in grävmaskin för stubbarna? Jag behöver rekommendationer. Vilka lösningar finns? Tack på förhand.
Mvh Joakim


Om du väljer att odla "åkergrödorna" Poppel eller hybridasp så är det möjligt att du inte behöver bryta upp stubbarna (jag har själv skickat en förfrågan till jordbruksverket om detta. Jag funderar på att avverka några granåkrar och göra marken till åkermark igen). Beroende på dina egna förutsättningar bl.a. var du bor i Sverige så kan intäkterna från marken bli riktigt bra (jag får gårdsstöd, förgröningsstöd och kompensationsstöd på ca 3200 kr/ha/år). Särskilt med tanke på att det bara är de första 3-4 året som du behöver aktivt sköta marken. De sista 16 åren kan du bara se det växa och behöver inte ödsla någon diesel alls.

Användarvisningsbild

Re: Vad göra med igenvuxen åkermark?

Sune__  
#705484 Hade samma problem, när jag avverkade senast så passade jag på att skicka dit skördaren så gjorde han massaved någon enstaka timmerstockar och en himla massa grot. Enda ja gjorde var att förröja.
Ett halvår senare hade ja en 13 tonnare på besök som markberedde 1 hektar samt dikade ett annat hygge, då passade ja på att jaga ner honom att bryta stubbar.
Osäker på kostnaden då det blev inbakat i annat, men smidigt för mig och relativt kostnadseffektivt då maskinerna ändå va på plats.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).