Skogsnyheter

Södra höjer massapriset med nästan 30%

4 inlägg 3335 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Södra höjer massapriset med nästan 30%

Fredrik Reuter  
#705378 1220 dollar per ton massa NBSK blir det nya priset efter att Södra valt att höja sitt utpris idag. Det nya priset är en höjning med nästan 30% från 960 dollar/ton som gällt sedan december 2020. Det är en stark efterfrågan i Europa kombinerat med ett lägre utbud som föranleder höjning.

Dollarkursen verkar också vara på väg uppåt och kan skapa en "perfekt storm" för skogsindustrier som hålls med massabruk.

– Den globala marknaden för NBSK är mycket stark. I Europa överträffar för närvarande en robust efterfrågan utbudet av NBSK. Vår prishöjning reflekterar det övergripande marknadsläget, säger Henrik Wettergren, marknads- och försäljningsansvarig, Södra Cell.


Om priset på massaved ska följa med i prishöjningen på massan (vilket den definitivt borde göra) så kommer det nya listpriset för massaved hos Södra att vara 390 kr/m3fub för Prima barrmassaved inom kort.

Någon som har hört om några höjningar?




   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Södra höjer massapriset med nästan 30%

ÅsaNisse  
#705381 Dom väntar nog till stoppen på massabruken är över och självverksama har anmält sitt vinteravverkat virke. Sen måste dom höja för att få råvara.

Användarvisningsbild

Re: Södra höjer massapriset med nästan 30%

Mellberg  
#705503 Verkar bli läge att ha några utsynade trakter klara, både gallring och slutavverkning, om/när prishöjningen kommer i höst. 👍 Borde innebära ett ökat netto här i norr, på 50 - 70 kr/m3fub, eller vad tror ni andra? :-bd

Avatar Fallback

Re: Södra höjer massapriset med nästan 30%

Sörlänningen  
#705520 Den här kraftiga höjningen var oväntad för mig. När jag senast pratade med min inspektor telegraferade han tydligt en höjning av timmerpriset (som inte har inträffat än), men lät väldigt negativ rörande massaveden. Mest rädd verkade han vara för att stå med för mycket massaved fram mot april, maj, faktiskt riktigt bekymrad över den risken och var väldigt noga med att se till att jag inte gav honom för mycket av den varan.

Jag har ett område jag egentligen vill avverka nu, men man blir ju inte sugen att sälja det till Södra med nuvarande priser när de samtidigt höjer massapriset med 30%. Jag får ringa upp dem och skälla på dem. Hjälper säkert ;-)

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).