Skogsmiljö och Trädlära

Att Tortera Ett Träd

5 inlägg 1691 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Att Tortera Ett Träd

Mosstorpet  
#705117 Vi lever i en underlig värld. Se på våra kulturmiljöer o fornminnen. Tex. Att Hamla Träd , att gå lös på ett träd och skada det så illa är legitimt.(kultur) 🤔 Förr när det användes till djurfoder kan jag förstå det.
Hålvägar- Körskador med häst 🤔
Skogbete-Har det varit på den här gården en gång i tiden , vilket har medfört att hästar o kor har sparkat och trampat på granrötterna så rötan var total i granarna 🤔 . Vad ska vi lämna efter oss ? Skapa en våtmark , vilket kan innebära att strandskyddet träder in och vi kanske inte får bygga tex ett hus. Har en jobbar kompis som byggt ett nytt hus där det gamla stod , när nästan alla papper var klara var byggnadsnämnden i kommunen ute på besök och fick se en gammal igenväxt damm med ett dräneringsdike för det var så blött område. Kostade 6000:- extra pga strandskyddet 🤔 .
Konstigt om man får restriktioner framledes om man skapar något positivt för miljön. Det finns ju alltid 2 sidor av myntet. Känns att jag som natur intresserad skogsägare står o balanserar på högkant av myntet.



   TS
Avatar Fallback

Re: Att Tortera Ett Träd

A.falck  
#705131 Vad är det för bh diameter på den tallen? Ser enorm ut

Avatar Fallback

Re: Att Tortera Ett Träd

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#705168
A.falck skrev:Vad är det för bh diameter på den tallen? Ser enorm ut


...och inte spår av några rotben, bara spikrak rätt upp ur marken. Klona den!😎

Avatar Fallback

Re: Att Tortera Ett Träd

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#705169 Så tung att den sjunkit rakt ner genom lingonriset?

Användarvisningsbild

Re: Att Tortera Ett Träd

Mosstorpet  
#705173 Nja , snarare att lingonriset har växt upp på tallen. Inte så grov , 50 cm i brösthöjd. Beror på hur bilden är tagen. Luras i och med att stenen och matarhjulet är ca 1 meter längre bort.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).