Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Vad tycker ni om denna film, rätt eller fel?

6 inlägg 8677 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vad tycker ni om denna film, rätt eller fel?

Karl-magnus  
#704872 Tycker det skulle vara roligt med en diskussion om detta ämne som denna film tar upp

Enligt mig tycker jag att vi ska försöka ha mer lövträd i våra skogar och försöka ha hyggesfritt skogsbruk.



   TS
Avatar Fallback

Re: Vad tycker ni om denna film, rätt eller fel?

WarPeter  
#704878 Det är väl det fina med svenskt skogsbruk, att man har möjligheten att själv välja hur man brukar sin skog (inom de ramar vi har). Sen tror jag det är svårt om den stora massan skogsägare att tjäna samma pengar på svamp och skogsbad som det är att bedriva klassiskt skogsbruk och sälja timmer.

Sen funderar jag en del på det han säger att löv är det naturliga för våra breddgrader (i mitt fall halland). Vi har en del björkskog och vi måste in med jämna mellanrum och ta bort gran för annars tar den över. Om jag skall följa hans råd då så gör jag fel och borde naturen ha sin gång och låta det bli en skog med 90% gran? Jag kan tycka att ordet naturligt skall användas med förnuft, personlig åsikt blandas allt för ofta in i vad man definierar som naturligt.

Jag hade gärna kört hyggesfritt om det fanns en marknad som betalade det extrajobb det blir att bedriva det skogsbruket. Men så länge kostnaderna för hyggesfritt skall bekostas av skogsägaren själv och utan att får mer betalt är jag rädd att det endast kommer bedrivas av entusiaster, dvs en ganska liten del av skogsägarna.

Avatar Fallback

Re: Vad tycker ni om denna film, rätt eller fel?

r93  
#704888 Jag är i full gång och snygga till gammal hagmark, en stor del av björkarna börjar bli riktigt stora nu, en och annan en och tall finns med. Men nu kommer granen underifrån och kväver allt på marken, jag försöker gynna bok och ek, och då måste granen bort! Som skrivet innan, gör man inget tar granen över till slut!

Likaså vad ska vi bygga hus av? Hassel och björkslanor?

Bygg i betong! Gips och stålreglar!

Det blir ju bara flum! ”Plocka svamp” ”bara njuta av skogen” vi borde börja med att skrota allemansrätten så man kan debitera rejält när innerstadsfolket ska ut och skogsbada!

Avatar Fallback

Re: Vad tycker ni om denna film, rätt eller fel?

jannee  
#704894 Indirekt säger den där miljömuppen i sin film att vi skogsägare är imbecilla.
Skogsägaren likväl som bonden sår det som lönar sig bäst.
Lämnar jag ett kalhygge åt sitt öde lär jag under den närmste femtioårsperioden inte kunna hämta ut många kronor, ja förutom den då självföryngrade björken.
På sikt kommer det gran om den inte kvävs av gräsväxten, på den gamla "goda" tiden fixade betesdjuren gräset och slyet.
Tiderna förändras och vi med dem, miljömupparna vet egentligen väldigt lite om vad de pratar om, de lever i sin egna lilla drömtillvaro.
Monokulturer är känsliga och vi tar otvetydigt en risk med detta odlingssystem, på sikt kommer säkert vissa justeringar att äga rum, men återgå till att odla sly tror jag dock inte på.

Användarvisningsbild

Re: Vad tycker ni om denna film, rätt eller fel?

totte  
#705084 Passa inte bra i kategorin skogshistoria. Tråden flyttad till kategorin "Alternativt skogsbruk ..."

Användarvisningsbild

Re: Vad tycker ni om denna film, rätt eller fel?

Bruksarn74  
#705092
Karl-magnus skrev:



Hur blir man certifierad trädmärkare?

Edit: Hittade nåt... https://www.hyggesfritt.se/162-2/

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).