Skogsnyheter

Om den tredje lögnen - statistik i skogen

12 inlägg 4549 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Om den tredje lögnen - statistik i skogen

Fredrik Reuter  
#704923 Uttrycket “Det finns tre sorters lögn: lögn, förbannad lögn och statistik”, används av och till. Uttrycket har ett mystiskt ursprung från när askan frös i spisen och katterna pissade ståltråd - 1800-kallt alltså.

Nu är frågan om vi inte kan damma av detta uttryck då vi nu på iSkogen har granskat och reflekterat över delar av den fakta om skogen och skogsbruket som nu nått den kokheta skogsdebatten.

Du kan läsa Armas artikel via länken nedan. Diskutera vidare om ämnet gör vi här i tråden. I artikeln kan du läsa om en nysläppt rapport från SNS men också hur DN valt att presentera fakta i sin senaste granskning av skogsbruket.

En sak som kan vara intressant att diskutera är att Norden enligt en färsk rapport har mycket högre massavedpriser än övriga världen, priset för massaved var i snitt ~420 kr/m3fub i Sverige 2020.

Ja, det är väl priset om man levererar till industrins vedplan kanske någon tycker? Så kan det mycket väl vara, men då blir frågan; borde det inte framgå i en rapport som ska användas inom det globala forskar-gebitet och visa att “Norden är hela världens skogsskafferi”?

https://iskogen.se/skog-eu-glesbygd/fak ... allkottar/




   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Om den tredje lögnen - statistik i skogen

JörgenO  
#704954 Jag blir fundersam över att den här organisationen (som jag aldrig hört talas om, någon annan?) ”namnsnyltar” på den välkända SNS, Studieförbundet Näringsliv Samhälle.

Användarvisningsbild

Re: Om den tredje lögnen - statistik i skogen

halvproffs  
#704955
JörgenO skrev:Jag blir fundersam över att den här organisationen (som jag aldrig hört talas om, någon annan?) ”namnsnyltar” på den välkända SNS, Studieförbundet Näringsliv Samhälle.


Har heller aldrig hört talas om sns öht.

Avatar Fallback

Re: Om den tredje lögnen - statistik i skogen

Bosse1  
#704956 https://www.dn.se/sverige/skogsbolagens ... -miljoner/

Om Mr Öster.
"Under sin karriär har han förespråkat bland annat det nu förbjudna insektsgiftet DDT och växtbekämpningsmedlet hormoslyr."
Leffe ,var suger han sin näring nu då? Nån måste ju fram med lädret. liknar en kameleont den..

Och självklart attackeras LRF av vänsterpöbeln, det hör politiken till, Det är mycket svårt att sossefiera när bondekåren håller tätt 💪

Användarvisningsbild

Re: Om den tredje lögnen - statistik i skogen

Lars Lundqvist SLU  
#705067
JörgenO skrev:Jag blir fundersam över att den här organisationen (som jag aldrig hört talas om, någon annan?) ”namnsnyltar” på den välkända SNS, Studieförbundet Näringsliv Samhälle.

"Samnordisk skogsforskning (SNS)
SNS är ett samarbetsorgan som finansieras med nordiska medel via Nordiska Ministerrådet. Den överordnade målsättingen är att främja forskning om skogens olika funktioner i ett hållbart skogbruk, samt att ge råd til Nordiska Ministerrådet i frågor angående skog och skogsforskning."

Såvitt jag minns så har det funnits ganska länge, åtminstone sen 1980-talet.

Användarvisningsbild

Re: Om den tredje lögnen - statistik i skogen

JörgenO  
#705072 Jag hävdar ändå att för gemene man, inte bara ekonomer o politiker, så är SNS, liktydigt med Studieförbundet Näringsliv Samhälle.
PS Ser att styrelsen innehåller två pers från Island 😂. Nu låter jag fördomarna från alla mellanlandningar på väg till Boston tala... men hur stor skogsproduktion har det landet?

Användarvisningsbild

Re: Om den tredje lögnen - statistik i skogen

Lars Lundqvist SLU  
#705074 Island har väldigt aktiva beskogningsprojekt. Satsar en hel del på att på sikt få en hyfsad produktion i förhållande till folkmängd.

Avatar Fallback

Re: Om den tredje lögnen - statistik i skogen

axwell  
#705076
JörgenO skrev:Jag hävdar ändå att för gemene man, inte bara ekonomer o politiker, så är SNS, liktydigt med Studieförbundet Näringsliv Samhälle.

Aldrig hört talas om, är det nått underorgan till fd. SAF ?

Nej, för folk på glid (som jag) är det en mycket vanligt standard för längdåkningsskor/bindningar.

SNS !

Användarvisningsbild

Re: Om den tredje lögnen - statistik i skogen

totte  
#705086 För den som vill veta mer om SNS i skepnaden av Studieförbundet Näringsliv och Samhälle: https://www.sns.se/om-sns/ Så kan vi lämna det därhän i denna tråd.

Användarvisningsbild

Re: Om den tredje lögnen - statistik i skogen

MrStraightpull  
#705095 Haha, har du också tvingats ned på Island 😂

JörgenO skrev:Jag hävdar ändå att för gemene man, inte bara ekonomer o politiker, så är SNS, liktydigt med Studieförbundet Näringsliv Samhälle.
PS Ser att styrelsen innehåller två pers från Island 😂. Nu låter jag fördomarna från alla mellanlandningar på väg till Boston tala... men hur stor skogsproduktion har det landet?

Avatar Fallback

Re: Om den tredje lögnen - statistik i skogen

Bosse1  
#705108 Skogsintressena bjuder in, ge gevalia eller gevalium. "SNSkunskap". Spelas med fördel med 1,5 hastighet.
Oj, nu kommer tanken om kungens ekar upp 🙃


Avatar Fallback

Re: Om den tredje lögnen - statistik i skogen

Hanatorp  
#705515 Det sorterar under Nordiska rådet som funnits sedan ca 50-talet. Alla fem Nordiska länder är medlemmar.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).