Avverkning (slutavverkning)

Vilken smuts är "okej" på timmerstock? lev.virke

5 inlägg 2496 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vilken smuts är "okej" på timmerstock? lev.virke

nilsszzon  
#703587 Håller på att ta ut några granar som står mellan en mindre bäck och ett gammalt stengärde som är fornminnesmärkt. just nu så kan jag inte komma ut i mitten på denna platsen som kanske är ca 70m
så har behövt vinscha en del av timret för att kunna lyfta över stengärdet utan att skada detta.

dock har det blivit lite jord längs med ett par stockar där stocken gått i samma spår som tidigare och gått genom översta lagret lite.

ingen smuts i ändarna enbart längs stocken och det är så att säga enbart jord , har inte kunnat hitta info om detta vrakas eller är godkänt. om det skulle vrakas kan man borsta bort det värsta av smutsen eller de stockarna är dömda direkt vid sågverket.



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Vilken smuts är "okej" på timmerstock? lev.virke

isteskog  
#703588 Det försvinner väl i barkningen?

Avatar Fallback

Re: Vilken smuts är "okej" på timmerstock? lev.virke

nilsszzon  
#703590 absolut det vill jag med tycka , men det borde ju grus och sten med göra och det är ju i regel specat att det inte får förekomma på stock

   TS
Avatar Fallback

Re: Vilken smuts är "okej" på timmerstock? lev.virke

jannee  
#703591 Virket barkas innan det bearbetas, m.a.o. lös smuts försvinner i hanteringen.
Du bör veta att när man skotar ut virke lägger man dessa på en underbädd, den syns knappt i bland när man lastar upp virket - den är m.a.o. riktig skitig - inga problem.

Avatar Fallback

Re: Vilken smuts är "okej" på timmerstock? lev.virke

nilsszzon  
#703592 tack för era svar , var ungefär som jag misstänkte men skönt att få det bekräftat av proffsen här inne =)

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).