Arbetskläder för skogen

Huggarkängor

99 inlägg 56054 visningar 33 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Huggarkängor

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#692665
0470 skrev:Jag smörjer med Tip Top läderbalsam, väldigt lätt och snabbt att applicera med en svamp som finns i burken. Blir som nya, men finishen är inte långlivad så man får smörja ofta.

Ska kolla om minkolja som man använder till gortex är lämpligt för sympatex. Fett lägger igen membranet.

Avatar Fallback

Re: Huggarkängor

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#694901 Gjorde en halvdag igår med de nya kängorna från engelbert strauss. Va lätta och sköna, nyinsmorda med bivax.

Användarvisningsbild

Re: Huggarkängor

Klyv Bixby  
#703238
bengt.a skrev:Gjorde en halvdag igår med de nya kängorna från engelbert strauss. Va lätta och sköna, nyinsmorda med bivax.


Vad har du för storlek på kängorna och vad har du för storlek i tex nike/adidas gympadojor??

Användarvisningsbild

Re: Huggarkängor

hemhuggare  
#703546 https://skogma.se/meindl-woodwalker-pro ... 642009438/ Någon som har erfarenhet av dessa kängor verkar intressanta. Jag har Meindl jaktkängor när jag röjer och jagar och de passar mig perfekt. Har för tillfället Elten kängor från Engelbert Strauss men det börjar bli dags för uppdatering

Avatar Fallback

Re: Huggarkängor

palte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#703578
hemhuggare skrev:https://skogma.se/meindl-woodwalker-pro-mfs-sagskyddskangor-klass-1-280642009438/ Någon som har erfarenhet av dessa kängor verkar intressanta. Jag har Meindl jaktkängor när jag röjer och jagar och de passar mig perfekt. Har för tillfället Elten kängor från Engelbert Strauss men det börjar bli dags för uppdatering

Jag har haft ett par i flera år. Sköna och bra stöd för foten. Det som gått sönder är haken till snörningen längst ner mot hälen. Fastnar ofta med den i skogen så den böjs av.

Användarvisningsbild

Re: Huggarkängor

hemhuggare  
#703707
palte skrev:
hemhuggare skrev:https://skogma.se/meindl-woodwalker-pro-mfs-sagskyddskangor-klass-1-280642009438/ Någon som har erfarenhet av dessa kängor verkar intressanta. Jag har Meindl jaktkängor när jag röjer och jagar och de passar mig perfekt. Har för tillfället Elten kängor från Engelbert Strauss men det börjar bli dags för uppdatering

Jag har haft ett par i flera år. Sköna och bra stöd för foten. Det som gått sönder är haken till snörningen längst ner mot hälen. Fastnar ofta med den i skogen så den böjs av.
Hur är de i storleken? Stämmer det med jaktkängorna? Har provat ett par airstream och de kändes bra i storleken men väldigt stela och hårda. Det känns som att woodwalker kängan skulle vara smidigare och mer lik en vanlig känga.

Användarvisningsbild

Re: Huggarkängor

Klyv Bixby  
#705071 Jag köpte ett par Hartz jag oxå. Hade dom ca 4h igår när jag snickrade lite i syfte att vänja fötterna och sedan en lite promenad. Idag körde jag lite huggning ca 3h och dom blev mjukare å skönare för var minut, super nöjd 👍

Ang min egen storleksfråga så valde jag 46. Har 44 i sievi viper skyddsskor och 45 i jalasvinter skyddskängor.


Klyv Bixby skrev:
bengt.a skrev:Gjorde en halvdag igår med de nya kängorna från engelbert strauss. Va lätta och sköna, nyinsmorda med bivax.


Vad har du för storlek på kängorna och vad har du för storlek i tex nike/adidas gympadojor??

Avatar Fallback

Re: Huggarkängor

uffejohan  
#705167 Köpte ett par Stihl Dynamic GTX förra veckan. Rena promenadkängor sett mot Husqvarnas pansarkängor. Grymt nöjd hitintills👍

Användarvisningsbild

Re: Huggarkängor

rejser  
#706493 Bra tråd att hitta.
Har kört hittills med Techincal 24, men fick ett träd (stående, ek, påhoppad) på foten och behöver nya. (stålhättan knycklades ihop men foten klarade sig, sjukt imponerad)
Lutar åt nya Hva då dels har jag sett hur bra dom skyddade, sedan behöver jag pansarkängor som är styva på grund av en gammal skada på ena benet.
Men.... Pröva nya saker är alltid skoj.
Om man ser sig om efter något annat och letar efter något med lika mycket stöd och skydd, vad har folk snubblat in på då?

Och vilka har prövat skyddet på några av kängorna och kan utvärdera?
Både kläm och såg. (lite syftet med kängorna ju)

Avatar Fallback

Re: Huggarkängor

leifa.k  
#711735
DanK skrev:Det ska finnas huggarkängor med BOA-system, dvs man stänger skodonet med en "ratt" som spänner en tunn vajer som i sin tur stänger skodonet framtill. Hoppas ni förstår och förstår ni inte googla på BOA.
Tyvärr har jag själv inga huggarkängor med BOA men skulle gärna ha det. Minns inte heller vilket fabrikat det var som har det men det går ju att leta fram.

Jag har vanlig snörning i mina kängor men är trött på att snöra upp kängorna när jag, som någon skriver, klivit ut i lersörjan och kommer på att jag glömt något inne. :shock:


Jag testade detta BOA system på mina kängor på jobbet, ett värmeverk . Det var det största skit jag har haft på mina fötter under mina ca 45+ yrkesår. Dedär tunna trådarna gick av inom ett år trots allt de lovar i reklamen. >skall man ha något hållbart i längden så tror jag på snörning. Valet är individuellt.

Användarvisningsbild

Re: Huggarkängor

Klyv Bixby  
#711758
leifa.k skrev:
DanK skrev:Det ska finnas huggarkängor med BOA-system, dvs man stänger skodonet med en "ratt" som spänner en tunn vajer som i sin tur stänger skodonet framtill. Hoppas ni förstår och förstår ni inte googla på BOA.
Tyvärr har jag själv inga huggarkängor med BOA men skulle gärna ha det. Minns inte heller vilket fabrikat det var som har det men det går ju att leta fram.

Jag har vanlig snörning i mina kängor men är trött på att snöra upp kängorna när jag, som någon skriver, klivit ut i lersörjan och kommer på att jag glömt något inne. :shock:


Jag testade detta BOA system på mina kängor på jobbet, ett värmeverk . Det var det största skit jag har haft på mina fötter under mina ca 45+ yrkesår. Dedär tunna trådarna gick av inom ett år trots allt de lovar i reklamen. >skall man ha något hållbart i längden så tror jag på snörning. Valet är individuellt.


Så olika man kan tycka 🤔 Jag tycker det är det bästa sen skivat bröd på jobbskor 😇 Jac hinner nöta sönder mina skor invändigt långt innan boan börjar krångla, både på lågskor och kängor.

Avatar Fallback

Re: Huggarkängor

DannyKaye  
#711795 Pfanner har huggarkängor med två stycken boa på kängan. Sedan är det sympatex och sågskyddsklass 24 m/s på dem

Användarvisningsbild

Re: Huggarkängor

hemhuggare  
#711822 Se upp med beställning från GB man åker på svensk moms och troligen även tull numer efter brexit

Avatar Fallback

Re: Huggarkängor

DannyKaye  
#711826 Jag köpte från addforest i Sverige men det är svårt att hitta några bilder där

Avatar Fallback

Re: Huggarkängor

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#731533
Klyv Bixby skrev:
bengt.a skrev:Gjorde en halvdag igår med de nya kängorna från engelbert strauss. Va lätta och sköna, nyinsmorda med bivax.


Vad har du för storlek på kängorna och vad har du för storlek i tex nike/adidas gympadojor??

Missat den här, använder 46 på alla skor, nån gång har 45 fungerat.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).