Öppna kategorin

ATV kör på häradsväg/skogstig

13 inlägg 3963 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

ATV kör på häradsväg/skogstig

Ambj72  
#702458 Hur skulle ni se det om ni har en gammal härdasväg men numera är bara en stig.

På denna har en i grannbyn börjat köra ATV. Sträckan går ca 1km på min mark för att sedan gå in på en stig som leder till en upplagsväg.

Ska man stoppa och påpeka att terrängkörning är förbjudet, eller ska man bara hälsa när han kommer farande.?



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: ATV kör på häradsväg/skogstig

Camaro1969  
#702460 vad är häradsväg?

Avatar Fallback

Re: ATV kör på häradsväg/skogstig

tallen100  
#702464 Hälsa när han kommer, det ser bäst ut.
Och den dan skogen ev huggs ner är du förhoppningsvis glad om någon kör där, annars växer snart vägen igen.

För övrigt tror jag inte du kan hindra honom att åka där, om det är en gammal väg 🤔 ?

Avatar Fallback

Re: ATV kör på häradsväg/skogstig

tallen100  
#702465
Camaro1969 skrev:vad är häradsväg?

Det är väl typ en gammal landsväg, sockenväg var väl mindre..

Avatar Fallback

Re: ATV kör på häradsväg/skogstig

Amatörhuggare 62  
#702498 Det är väl inte, en så kallad " Hålstig " ???
För en sådan är fornminne !!

Användarvisningsbild

Re: ATV kör på häradsväg/skogstig

Ambj72  
#702589
tallen100 skrev:Hälsa när han kommer, det ser bäst ut.
Och den dan skogen ev huggs ner är du förhoppningsvis glad om någon kör där, annars växer snart vägen igen.

För övrigt tror jag inte du kan hindra honom att åka där, om det är en gammal väg 🤔 ?


Enl kartorna så är det bara en stig. När vi köpte fastigheten var det inte ens enstig. Totalt övervuxen och sly. Nu har vi tagit ner skogen och gjort stigen mer farbar med traktorn. Vilket också är tanken att denna ska kunna hjälpa mig att komma upp till det området som ska återplanteras.

Att en fd väg enl hävd fortfarande ska kunna nyttjas finns det vad jag vet ingen laga rätt i.

Men kommer att ta en dialog med honom nästa ggr han kommer.
För det handlar om okynnes körning. Då grannarna skulle ta kontakt med mig om de skulle börja ta ner skog runt om oss.

   TS
Avatar Fallback

Re: ATV kör på häradsväg/skogstig

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#702592
Ambj72 skrev:Att en fd väg enl hävd fortfarande ska kunna nyttjas finns det vad jag vet ingen laga rätt i.


Finns två aspekter i detta

1) Är det en väg eller är det terräng? Är det terräng får man bara köra för skogsbrukets behov, det spelar ingen roll vem som äger marken. Dvs du får inte själv nöjesköra i terräng på din egen mark. Okej, vi vet ju alla att det händer... :) Gränsen för 'väg' är rätt flytande och låg, så är det iordningställt för traktor så kan man nog kalla det väg.

2) Om det är en väg, så är den med största sannolikhet enskild. Gammal hävd, gammal landsväg (har själv gammal landsväg på min mark) som är tagen ur bruk, spelar ingen roll. I så fall får du själv bestämma om motorfordon får köra där eller ej. Men, om du inte sätter upp en skylt (motorfordon förbjuden) så finns det inget förbud och vem som helst får köra där.

Det kan finnas servitut på vägen förstås, då får grannfastigheterna köra där (i praktiken alla som vill). Dessa servitut kan finnas kvar sen gammalt (1700-tal), men om du inte hittar något under "Min Fastighet" hos lantmäteriet så kan du anta att inget finns tills någon granne hävdar motsatsen.

Användarvisningsbild

Re: ATV kör på häradsväg/skogstig

Mellberg  
#702637 En underbar tråd, för det vet vi ju alla vad man bråkar om på landet. Jag har alltid tänkt som så, att det jag inte har någon nackdel av är inget att bry sig om. Om en granne vill hugga bort ett av mina träd, blir det oftast ja, jag har trots allt minst 300.000 andra att hugga ner. :D

Avatar Fallback

Re: ATV kör på häradsväg/skogstig

tallen100  
#702643
Mellberg skrev:En underbar tråd, för det vet vi ju alla vad man bråkar om på landet. Jag har alltid tänkt som så, att det jag inte har någon nackdel av är inget att bry sig om. Om en granne vill hugga bort ett av mina träd, blir det oftast ja, jag har trots allt minst 300.000 andra att hugga ner. :D

Klokt, bra grannsämja är inte så dumt
Och skönt att slippa reta sej på allt. 👍 🌲

Användarvisningsbild

Re: ATV kör på häradsväg/skogstig

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#702713 Det framgår inte riktigt vad problemet är?
Ett trick som har använts tidigare om man vill minska trafik helt enkelt är ju att låta vägen vara i såpass
dåligt skick så endast skogsmaskiner kan ta sig fram där.

Användarvisningsbild

Re: ATV kör på häradsväg/skogstig

Ambj72  
#702721 Problemet är att jag har uppdaterat stigen när jag tog ner min skog och nu har tänkt att använda denna för att ha som en sträcka för våra hästar. Där vi tränar unghästen att bli handhästad och även att jag ska kunna lägga min häst i flygande pass. och då få möte är förenat med ganska stora faror. Men jag har för avsikt att prata med honon nästa gång.. Berätta att det kan vara olämpligt att köra ATV på min mark, pga hästträning.

   TS
Användarvisningsbild

Re: ATV kör på häradsväg/skogstig

Erre  
#702811 Låter väl vettigt.
När du har en anledning. 👍

Avatar Fallback

Re: ATV kör på häradsväg/skogstig

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#702859 Jag har lite travhästare i närheten som kör på deras egna skogsvägar. De har konstant avspärrade vägar och varningsskylt "Travhästar i träning". Jag tycker det är OK, man får ju gå där. Gör något liknande?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).