Trähantverk

Fält några träd, hur tar man hand om stockarna bäst?

16 inlägg 11477 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Fält några träd, hur tar man hand om stockarna bäst?

DennisCA  
#702070 Igår fälldes tre stycken träd på gården, råkade vara en skogsmaskin på andra sidan vägen så jag frågade om han ville ta ner några träd på vår gård innan han åkte. Tog 5 minuter så var dom alla ner, och kapade till 5,20m. Jag vill ha 5m längder i slutändan. Jag ska ha tre takåsar ur dessa till ett kallförråd / smidja, så dom ska helst vara så raka och tjocka som möjligt. Planen är att såga/hyvla/bila till fyrkantiga takåsar.

Jag tror jag får minimum 8x8 tum ur tre av dom, kanske större men jag tror 8x8 räcker mer än väl till för syftet. Dubbelt tjockare än takåsarna i föräldrarnas förråd (och kortare spann) och det har stått sen 70 talet.

Dom ska lyftas upp från marken antar jag.

Behöver dom barkas eller är det bättre att lämna barken på tills den torkat mera och man börjar processera stocken till slutlig form?

Är det någon brådska eller poäng att skynda med det innan våren kommer? Just nu ligger dom alla i knädjup snö, borde jag få upp dom från marken på direkten eller kan dom ligga där tills det blir varmare / mindre snö?

Bör stockarna skyddas tak/presenning av något slag?

Video på maskinen när den tar träden:




   TS
Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: Fält några träd, hur tar man hand om stockarna bäst?

Westra Aros  
#702133 Få upp dom en bit från marken och barka, några plåtar över borde räcka, är ingen panik förrän insekterna börjar vakna

Användarvisningsbild

Re: Fält några träd, hur tar man hand om stockarna bäst?

Göt  
#702226 Är ju lättare att barka dom nu innan dom torkar.

Användarvisningsbild

Re: Fält några träd, hur tar man hand om stockarna bäst?

DennisCA  
#702244 Jag googlade på nätet och nån sade att om man barkar, torkar stocken snabbare, vilket ökar risken för sprickor.
Lämnar man barken så torkar den långsammare men risken för sprickor minskar. Och risken för angrepp ökar.

En mellanväg var visst att ringbarka stocken så skulle sprickorna bli mindr och stocken torka snabbare?

Jag barkade ett träd som fälldes i somras, det står på två stockar men är nu helt översnöat, det var riktigt blött, fick kåda överallt, men såklart fälla ett träd på sommaren är inte det bästa. Men jag tänkte jag provar torka och se om det går att nyttja.

Såhär hoppas jag hålla på i sommar


Tror mittenyxan lämpar sig bäst för grovjobbet, timmerbila behöver införskaffas

Bild

   TS
Användarvisningsbild

Re: Fält några träd, hur tar man hand om stockarna bäst?

Arvid0  
#702257 Bästa är såklart om du kan styra klimatet du torkar stockarna i. Du kan också styra sprickbildningen genom att randbarka, ringbarka har jag inte testat men borde funka.

Till "grovjobbet" är det smidigast med en motorsåg och sedan bilan. Ska du bara ha bort "rundningen" är det nog smidigast med bilan. Att klyva en stock med yxa är mastigt och det blir mycket spill.

Användarvisningsbild

Re: Fält några träd, hur tar man hand om stockarna bäst?

DennisCA  
#702260 Det är nog så, ska ha bort rundningen, ganska likt vad han i videon gör. Tre stycken behöver jag. Blir att kolla närmare sen hur pass stora jag får ut, men en snabbkoll säger att jag bör få minimum 8x8 tum, förmodligen mera i en riktning.

Också så verkar det intressant att göra det på gammaldags vis så jag vill prova det också.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Fält några träd, hur tar man hand om stockarna bäst?

Arvid0  
#702262 Då går det bäst med bilyxan.
Kör en stock med yxa så kan du ta resten med motorsåg.🙂 Förstår hur du tänker men resultatet kommer bli detsamma. Hade de forna timmermännen haft tillgång till de redskap som finns idag så hade de använt dom. Och handlar det bara om att komma ner till en yta att bearbeta så godtar jag för egen del att använda maskiner. Men beror ju mycket på om man gjort det förut och hur mycket tid man har. Gå och låna eller köp några böcker om timring men inget slår att lära sig genom att hugga.

Användarvisningsbild

Re: Fält några träd, hur tar man hand om stockarna bäst?

DennisCA  
#702597 Funderar hur jag ska flytta stockarna, dom behöver upp över en stödmur. Kanske man borde prova flytta medan det är vinter, fixa nån sorts släde att dra dom i. Hade tänkt innan om jag rullar dom på slanor och sen använder rep och talja för att dra dom upp över stödmuren. Ungefär som i denna video vid 10:20


Jag har också denna stock som jag fällde i somras och lämnade såhär, den är begravd under snön och fälldes på fel årstid. Får se om det går att göra nånting av den...

Bild


Bild


Också detta verktyg för att flytta på stocken
Bild

   TS
Användarvisningsbild

Re: Fält några träd, hur tar man hand om stockarna bäst?

JensSkoog  
#702853 Den redskapen där är väl en stockvändare som är
grym när man ska göra just det, men självklart kan
den användas om man rullar stocken på slanor.
Om du ska ha stocken upp och över en mur kan du göra
dig en stockvandring så som de använde i gammla dar
när de skulle ha timmer upp i högen eller på lass.
Den gör du av två stockar eller balkar med avstånd på
tre-fyra fot som en grov stiga. Senn gör du hack i den
(som de gjorde i gammla dar), eller borra ner 12mm
rundjärn med 25 cm avstånd.
Få stokken du ska ha upp och över så mitten ligger mitt
mellan stigbenen, och så är det lätt att vippa och vrida
den uppöver. Har gjort det många gånger med stockar
jag inte alls skulle orka lyfta eller dra.
(kan rita det om jag inte förklarade bra nog :wink: )

Användarvisningsbild

Re: Fält några träd, hur tar man hand om stockarna bäst?

DennisCA  
#702870 Det låter som det kan funka jo... Ska prova det, låter enklare än vad jag hade funderat ut. Jag hade tänkt typ att använda rep som man slår fast i marken där man vill ha stocken, sen för man repen under stocken och går tillbaka och börjar dra, så rullar stocken mot en. Alternativt hade man kunnat snurra repen runt stocken flera gånger.

Detta låter som man bara behöver vara en person dock och man kan ta paus i mitten typ.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Fält några träd, hur tar man hand om stockarna bäst?

JensSkoog  
#702891 Ja, det är det som är det bästa med den metoden. En person fixar det.
Med rep får man vara två i alla fall, och hela tiden måste man justera
hur stocken ligger, och det ska mycket krafter till för att dra i reper.
Dom som hittade på stockstigan visste säkert inte mycket om teorien
runt viktstångsprincipet, men de använde det i praxis.

Användarvisningsbild

Re: Fält några träd, hur tar man hand om stockarna bäst?

DennisCA  
#702908 Börjat flytta stockarna, till att börja med får dom komma upp på några andra stockar för att torka ifred.

Bild


Bild


Bild

   TS
Användarvisningsbild

Re: Fält några träd, hur tar man hand om stockarna bäst?

DennisCA  
#704412 Litet trådlyft, men detta såg riktigt smart ut

   TS
Användarvisningsbild

Re: Fält några träd, hur tar man hand om stockarna bäst?

DennisCA  
#712653 Bättre väder nu, har börjat bila en kortare stock som övning

Bild


Bild

   TS
Användarvisningsbild

Re: Fält några träd, hur tar man hand om stockarna bäst?

DennisCA  
#715800 Första stocken blev klar för nån vecka sen annars
Bild


Bild

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).