Friluftsliv, Naturturism

Skidor eller snöskor?

36 inlägg 50843 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Skidor eller snöskor?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#553778 Kan ju ge en liten uppdatering såhär nåt år senare :smile:
Köpte Olskogens jägarbindning till de breda rysskidorna som jag la upp bild på tidigare i tråden.
Har gått ca 300 timmar med snöskor och skidor och jag måste säga att det är lite märkligt att snöskor inte är mer populär än vad de är.
Ska man inventera i skogen så är snöskor bättre i många fall, speciellt på våren när det börjar finnas fläckar med barmark. Man kan gå på alla underlag och det spelar ingen roll om man trampar igenom på nån myr, bara att gå vidare efter att man slagit av isen när det har frusit igen. Med skidor i ett sånt läge blir det lite svettigare.
Snöskorna (iaf mina) har några rejäla dubbar under så man har bra grepp på steniga partier och på skare där skogsskidorna glider lika bra sidlänges som framåt :mrgreen:

Skogsskidorna är dock överlägsna när det gäller att förflytta sig över längre avstånd om det inte är för snårig skog. Redan en sträcka på några hundra meter gör en skaplig skillnad i tid om man kan flyga fram på skidorna istället för att gå på skorna.
I djup lössnö är skidorna också bättre eftersom man inte behöver lyfta fötterna lika högt för varje steg, man liksom hasar sig fram.
Här en bild från i måndags, 5 plusgrader (varm natt också) och utan snöskor sjönk jag till knävecket. Spåren till höger är med gummistövlar (höga Nokia, fick in snö i dem ändå) åt två håll, jag vände och gick tillbaka i samma spår för att hämta snöskorna. Lite skillnad!
1551292640_img_20190225_092039.jpg

   TS
Avatar Fallback

Re: Skidor eller snöskor?

Avslutat-02  
#553809 Röjer väldigt mycket på snöskor, så där håller ja med dig..... Mera snöskor i skogen. \:d/ :-bd

Användarvisningsbild

Re: Skidor eller snöskor?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#701382 Går det att få bra glid på träskidor? Har använt mina rysskidor under den här veckan och det går fint att ta sig fram men skulle inte skada med bättre glid. De är ganska väl intjärade och jag har inte problem med att det fastnar snö under.
Växlar mellan skidor och snöskor, skidorna är snabbare medan snöskorna är smidigare i snårigare terräng eller när jag behöver ha händerna fria.

   TS
Avatar Fallback

Re: Skidor eller snöskor?

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#701407
1613668303_img_1410.jpg

Vältjärade skidor var väl aldrig kända för att ha bra glid, för mig i alla fall. Du får nog köra till dom. Det tar ju ett tag. Olika beroende på hur sträng snön är. När dom blir lite släta och lena glider det som bäst. Då är ju ljusa träet nästan framme igen här och där beroende på hur jämt man lagt på. Dom ska tjäras när dom börjar bli lite fjuniga av träfibrer och vill suga fukt. I lumpen var skidorna så vältjärade att det tog halva vintern å få till dom och att "gå" på skidor är ju ett uttryck som finns (även i Norge så går man på ski)
Jag åker Karhu skogsskidor med plastbelag sen 80-talet, så jag har inte åkt på träskidor i modern tid. Idag kanske jag skulle prova med lite glidvax även på träskidor. Det borde väl funka.
Det beror på föret och terrängen förstås, som i vinter har det varit mil av gåing i myrmarker och lössnö hittills och då är det ju ingen direkt glidåkning. Är det uppför ser jag fördelar med trä som generellt ger fäste hela längden och plastskidorna blir halkiga.

Det har ju blivit så mycket mode med träskidor igen och det är väl inget fel på det, man gynnar svensk tillverkning och trä är speciell känsla ändå. Jag har en kompis som ville med ut på jakt nu vid sista fågelhelgen och han talade så brett om sina Tegnässkidor samtidigt som han har bössa och sikte för 100-tusen. Han var osäker om det behövde tjäras och jag sa att det är väl onödigt nu när dom börjar se ut som dom ska gå som bäst närmsta tiden.
Det kändes lite som att jag med mitt plastbelag skulle skruva av kikarsiktet och köra med kornsikte för att det skulle bli solidariskt då-och-nu-ekipage för oss båda. Köper man hightech-vapen för att ha lyx, hjälp och glädje av så blir träskidor och tjärning ett annat tänk kring utrustningsvalet tyckte jag. Vi tog oss runt under 6 + 7 timmar lö-sö, utan problem båda två, och vi tittade aldrig genom nåt sikte. Det var kallt (-27 o -20) och stilla, fint som ett vykort där vi for fram på trä och plast.

Användarvisningsbild

Re: Skidor eller snöskor?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#701431 Klart du ska köra med kornsikte och träskidor, det var ju bättre förr!
Att jag har träskidor beror ifs på att de "blev över" när min farbror dog så det finns ingen gammeldags romantik i just det beslutet, men man vill ju gärna åka så fort som möjligt på dem. Nackdelen blir väl att man åker lika bra baklänges nerför backen 🙃
Tror absolut inte att det är för mycket tjära på dem, la på ganska försiktigt och värmde och torkade bort överflödigt. De är ljusbruna under, till skillnad från de vita blixten man hade i lumpen som var svarta som natten...Om jag har fattat det rätt så är tjäran främst ett skydd mot väta? Farsan sa att de strök på stearinljus (vaxljus?) när han var ung, kan tänka mig att det funkar en stund för jag har strukit mina dörrlister på bilen med ljus och de fryser aldrig fast!

   TS
Avatar Fallback

Re: Skidor eller snöskor?

Piraboin  
#702208 Snöskor som jag byggde för ca för ca 10 år sedan inför en avverkning av ved på en vall när snön var 30-70 cm djupt och dom fungerar bra även när de går upp för och nerför ska bygga ett par till nu på jobbet i fall vi behöver ut i skogen '
man hålls på ytan fastän man har en klobb på 2.5m i ena handen och en motorsåg i andra

vallen som var ca 2-3 m hög skulle grävas bort inför ett bygge

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).