Skogsnyheter

Rättegången mot Karl Hedin börjar

71 inlägg 20889 visningar 21 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Rättegången mot Karl Hedin börjar

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#702031 Det finns mycket att säga om cirkusen kring detta ärende.
GW sammanfattade stora delar av det i söndagens morgonsoffa med orden "processen har hittills kostat mer än 10 miljoner vilket är som ett vanligt spaningsmord och i det fallet har man bevis på att ett brott verkligen begåtts".

Elmia
Avatar Fallback

Re: Rättegången mot Karl Hedin börjar

tallen100  
#702049 Gäller det varg så sätts allt annat åt sidan för minsta lilla rykte eller misstanke om brott, till vargälskarnas stora glädje 😀.
Bra att det läggs så mycket resurser på så viktiga saker så folk kan känna sej trygga, om dom tex ska gå ut på stan.

(Sista meningen innehåller stora spår av ironi, för dom som ev inte begrep det )

Avatar Fallback

Re: Rättegången mot Karl Hedin börjar

Elmhult  
#702055 Ja när det gäller jägare i kombinationen med nuvarande regering så är det skyldig till motsats bevisat. Godtyckliga telefonavlyssningar och maskerade insatsstyrkor med automatvapen mot familjer som aldrig begått brott är normen nu. Synd dom inte lägger samma energi på skojarna som skjuter och spränger nästan dagligen. Man kan ju inte säga att förtroendet för polisen eller rättsväsende stärks. 👎

Användarvisningsbild

Re: Rättegången mot Karl Hedin börjar

Fredrik Reuter  
#702072 Rättegången pausad efter 15 min. Ett huvudvittne är sjuk.

https://live.aftonbladet.se/supernytt/n ... .B4EP6hDo9

Användarvisningsbild

Re: Rättegången mot Karl Hedin börjar

Bumpkin  
#702075 SVT Västmanland har direktrapportering på sin sida.

Användarvisningsbild

Re: Rättegången mot Karl Hedin börjar

Torbjörn Johnsen  
#702080 Jag lägger in länken här:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vastmanland/

   TS
Avatar Fallback

Re: Rättegången mot Karl Hedin börjar

Elmhult  
#702082
Torbjörn Johnsen skrev:Jag lägger in länken här:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vastmanland/


Ja på SVT kommer vi få saklig och opartisk information.

Användarvisningsbild

Re: Rättegången mot Karl Hedin börjar

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#702091
Mangan skrev:Tjuvjakt inte så allvarligt?

https://www.landskogsbruk.se/skog/tjuvj ... lsestraff/


Märkligt att det anses ok att inte skjuta sin tilldelning, men att överskjuta älg ger 8 månaders fängelsestraff...
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Rättegången mot Karl Hedin börjar

Bumpkin  
#702092 Om man inte har förtroende för SVTs direktrapportering så kanske Jaktjournalens direktrapportering är bättre.
( fast dom skriver i stort sett samma sak.)

https://www.jaktjournalen.se/live-folj- ... for-minut/

Användarvisningsbild

Re: Rättegången mot Karl Hedin börjar

totte  
#702117 Den här tråden handlar om Karl Hedin-målet. Några inlägg om huruvida vissa byråkrater skulle sitta i fängelse är helt utanför trådens ämne och har tagits bort

Avatar Fallback

Re: Rättegången mot Karl Hedin börjar

Vågen  
#702173 Jag tycker att det faktum att rättegången inletts visar på att vi har myndigheter som fungerar. I många andra länder skulle en miljardär aldrig ställas inför skranket.
Åtalet handlar i grunden om vissa tror att de ska få bestämma vad som är rätt. Är det bara de med bössor, egen mark och avsky för rovdjur som ska sätta upp kvoterna i vår natur tex?
Eller det kanske räcker med världens största älgstam, 500 000 vildsvin och plantageskogar som naturupplevelser. Jag vet inte hur utfallet blir men att det finns människor som "tar sig friheter" "ser mellan fingrarna" "håller varandra om ryggen" och inte ser brott som brott måste jag ändå tillstå. Om det förekommer i förorten till storstäder, i jaktområden eller på bankkontoret så hoppas jag att det går att åtala. 😉

Avatar Fallback

Re: Rättegången mot Karl Hedin börjar

jannee  
#702179 Åklagaren tycker tydligen att hen har något, dessutom känner nog hen att hen är tvingad att fullfölja åtalet.
Om hen sedan får gehör för sin sakframställan spelar troligtvis mindre roll.
Läger hen ned åtalet får denne skit för det, hen sitter m.a.o. i en dålig sits.
Dock kommer nog vargvännerna aldrig acceptera en friande dom.
Ett åtal som bygger på en otillräkneligs utsaga låter ändå ganska horribelt.
Synd bara att Karl är svensk och inte invandrare, då hade inget åtal över huvud taget väckts.

Avatar Fallback

Re: Rättegången mot Karl Hedin börjar

Bosse1  
#702187 Kommer helikoptrarna räcka till om vi nämner g r å b e n i mobilen i skogen i morron 🤣

Avatar Fallback

Re: Rättegången mot Karl Hedin börjar

gurka  
#702191
Vågen skrev:Åtalet handlar i grunden om vissa tror att de ska få bestämma vad som är rätt.


Nej, åtalet ska handlar om det begåtts brott mot svensk lag men som du antyder kan åklagaren missuppfattat sin roll och istället väckt åtal mot någons åsikter.

Användarvisningsbild

Re: Rättegången mot Karl Hedin börjar

Mellberg  
#702192 Normalt skulle man inte skriva i denna tråd och en möjlig död varg borde vara en mindre sak än ett flertal döda människor i flera stadsmiljöer. Ibland känns det som att 10 miljoner gjorde större nytta någon annan stans.

Sedan borde det vara så att de som i första hand påverkas av vargen, alltså landsbygds och glesbygdsbor skulle ha en större talan, istället för stadsbor i en förening. Här har staten, naturvårdsverket, länstyrelsen och kommuner misslyckats totalt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).