Skogsmiljö och Trädlära

Lövskog, ljunghed, granskog - vilket är bäst för klimatet?

10 inlägg 2331 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Lövskog, ljunghed, granskog - vilket är bäst för klimatet?

Torbjörn Johnsen  
#702068 Jag gjorde en tråd för ett antal år sedan om hur ekosystemen har förändrats radikalt i delar av Halland under en relativt kort tidsperiod. Den innehöll även en video som hade tappat länkningen men den är nu fixad. Jag väljer dock att lyfta det här ämnet i en ny tråd eftersom vi har en delvis ny diskussion idag om klimat och kolbindning men att vi även har en betydligt mer intensiv diskussion om biologisk mångfald.

I den här delen av landet (Halland) har vi normalt sett gott om nederbörd under växtsäsongen och klimatet är gynnsamt. Det hör troligen till ett av de områden i Sverige där granen trivs allra bäst vilket det finns goda bevis för i Tönnersjöhedens försökspark. Men det goda klimatet gör att man i princip kan odla vilka trädslag som helst här även om t ex inte vårtbjörken eller tallen trivs lika bra som gran och ädellöv.

Frågan är väl hur man ska förhålla sig framöver? Trä i byggnation blir allt populärare så det kommer att gå åt granvirke framöver. Ska vi då ståndortsanpassa och verkligen satsa på gran där den växer som bäst eller är det viktigt att blanda så att vi sprider riskerna?

Titta på videon här nedan och föreställ er att de här tre beståndstyperna har avlöst varandra på precis samma marker. Under futtiga 300 år.





   TS
Användarvisningsbild

Re: Lövskog, ljunghed, granskog - vilket är bäst för klimate

Mellberg  
#702073 Granskog, annars får det det bli ljunghedar igen. =))

Användarvisningsbild

Re: Lövskog, ljunghed, granskog - vilket är bäst för klimate

rejser  
#702088 Ljung är ju kanon luftrenare som jag förstått det.
Planteras mer och mer på tak i städer för att hjälpa till att hålla luften bättre.

Jag är fortfarande nyfiken på hur snabbväxande löv påverkar, dom borde ju rent teoretiskt sett binda en himla massa. Och södra har ju börjat ge lite hintar om att asp är ett framtids-material. Hur ser man då på t.ex. hybrid-asp och hur liknande trädslag kan påverka naturen miljömässigt vad det gäller co2 osv. Sedan finns ju aspekten av miljöpåverkan.

Men sedan är ju frågan jättestor när man går in på biotoper. Har vi inte bra biotoper som gynnar ekosystemet i en bredare skala så missar vi ju tämligen mycket insektsliv, svamp och liknande som är ett måste för att allt det andra ska kunna arbeta effektivt.

Vi väljer ur miljösynpunkt (vad man tror för stunden) och ur t.ex. stormsäkerhet, barkborrar osv att gå mer och mer över till blandskog. Men vi har även kulturskyddade marker där det varit ljunghedar (dom har dock påverkats av avverkningar runt omkring). Veketågshedar är inte lika snygga.

Vi försöker tänka långsiktigt och hålla ihop det. Det finns mycket löv där vi bor i mittersta/norra Halland, och som Torbjörn skriver, det spelar egentligen inte någon roll vad vi gör så växer det som ogräs.
Har börjat gå på delar till kontinuitets-skogsbruk, det är ju på modet nu och känns bra, men att ställa om produktionsområden till kontinuitet är ju inte lätt när det står 4ha med träd som ser likadana ut och är lika gamla..

Så vad har vi då, skogstyper, klassiska trädslag eller modernare, hur man sköter dem och hur man tar hand om det övriga i biotoperna och försöker hålla djur och fauna så levande som möjligt.
Samt, källkritik angående vem man ska tro på?

Är granskog bättre för att vi för stunden kan använda den till mycket för att ersätta fossilt och material med hög påverkan.
Ska vi plantera gran nu för att hoppas att man tänker likadant om 55 år när vi i Halland kan kapa våra träd? Eller blir det hybrid-sorter och paulownia? Konstiga träd, vad tycker biotoperna om detta?
Kommer man behöva mer snabbväxande att flisa och koka på för att göra kläder och plastgranulat än vad vi kommer behöva gran till att bygga hus med. Kommer vi bygga i plastgranulat för att det är mindre underhåll långsiktigt?
Skogen gör nytta på plats och nedkapad.

Tror inte det räcker med 3 typer, tror kanske att vi kommer få kombinera lite olika varianter på sikt med behov, klimat och skador. Blandskog 2.0.
Stormsäkra, skadeinsektssäkra, eldsäkra, vatten-säkra.
Komma bort från produktions-tänket på detta sättet som ändå är en väldigt onaturligt och nytt.

Användarvisningsbild

Re: Lövskog, ljunghed, granskog - vilket är bäst för klimate

Brozzlaren  
#702103 Här har du på ett enkelt sätt visat skogshistorien i södra Sverige. Inte många som har en susning om den förändring som varit och som alltid kommer på ett eller annat sätt.
Kan du nå ut till den breda allmänheten med den snutten så har SFO gjort ett behjärtansvärt missionsuppdrag för skogsbruket i södra Sverige. Så ser vår historia ut här.

Avatar Fallback

Re: Lövskog, ljunghed, granskog - vilket är bäst för klimate

jannee  
#702112 Vi kanske inte behöver fundera så mycket på vad vi ska odla på vår skogsmark, ifall att....
https://www.expressen.se/nyheter/klimat ... -nagonsin/

Användarvisningsbild

Re: Lövskog, ljunghed, granskog - vilket är bäst för klimate

Sne4  
#702130 Det har skett många skiften genom tiderna, med en länk från Expressen, så slänger jag med denna med :)
https://www.aftonbladet.se/debatt/a/wEr ... men-vander

En intressant genomgång av de senaste århundradena i Halland. Jag kan inte låta bli att dra paralleller till de skotska högländerna och bergsängarna i alperna.

Användarvisningsbild

Re: Lövskog, ljunghed, granskog - vilket är bäst för klimate

Mosstorpet  
#702370 Är ju angenämt när man har marker som man kan plantera i stort sett vilket trädslag som helst och det växer som bambu. Men vad som är bäst på sikt är ju inte lätt att förutse. Triad skogsbruk ? Både för och nackdelar , men man får väl göra en kompromiss för att tillgodose både industri , skogsägare , miljön. Ja inte riktigt bra för någon men vad gör man ?

Avatar Fallback

Re: Lövskog, ljunghed, granskog - vilket är bäst för klimate

Bosse1  
#702381 Brukar roa mig med "googlegubben" ibland nu for jag till Spanien,vad är detta för något ?Ser ofta mycket "wasteland" fattar inte att man odlar något tex skog, någon gång har väl ändå skog växt även här ?

https://www.google.com/maps/@42.7650166 ... 312!8i6656

Användarvisningsbild

Re: Lövskog, ljunghed, granskog - vilket är bäst för klimate

Skogssörk  
#702387 Ståndortsanpassning, alltid och överallt. Det innebär inte att det är det trädslag med högst tillväxt som man ska välja utan snarare det som har bäst förutsättningar att nå en hög ålder fri från skador och med bra virkeskvalitet. Sedan kan man väl spara någon ljunghed som något slags kulturminne.

Användarvisningsbild

Re: Lövskog, ljunghed, granskog - vilket är bäst för klimate

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#702389 Sedan kan man ju fundera om det blir varmare eller kallare här om säg 50 år. Enligt de senaste rapporterna har ju den globala uppvärmningen lett till mindre is i Arktis och därmed en svagare Golfström, eftersom det är det kalla smältvattnet som sjunker och driver Golfströmmen. Så om Golfströmmen avtar redan nu när isen smälter mer än den växer så borde det ju bli riktigt illa i framtiden med kallt klimat i hela landet, och då kanske det bara är barrträd och björk som överlever.
Känns lite som att spela på roulette om man tänker på kommande generationer :-?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).