SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Skogsnyheter

Skogsforum får en nyhetssajt

14 inlägg 5956 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skogsforum får en nyhetssajt  ARTIKEL

Fredrik Reuter  
#701185 Hör du som mig till kategorin “vanligt skogsfolk” som saknat en nyhetskanal om skogen och skogsbruket där du enkelt och snabbt och dessutom utan betalvägg kan ta del av relevanta skogsnyheter? Gillar du dessutom att diskutera nyheter och dagens skogsbruk här på Skogsforum?

Då behöver du inte leta längre. Skogsforum har nu startat iskogen.se, tjänsten som ska täcka upp för det du saknat.

Bakgrund
Som du säkert vet vid det här laget så har vi i allt större utsträckning jobbat med att förmedla skogsnyheter här på Skogsforum. Det har fungerat men inte optimalt och vi har genom åren fått feedback om att det skulle vara enklare att sålla ut enbart exv. skogsnyheter på ett bättre sätt. Jag och Torbjörn har funderat mycket på detta och vi kom till slut fram till den lösning vi nu presenterar.

Förändras Skogsforum?
Det enkla svaret är nej. För dig som är inbiten “Skogsforumare” så blir det ingen större skillnad. De nyhetsartiklar som läggs upp på iSkogen kommer speglas här på Skogsforum och den diskussion som det blir om en nyhet sker alltid här på Skogsforum.

Inriktningen
De artiklar som vi idag skriver på Skogsforum (märkt Artikel), kommer finnas kvar precis som vanligt. Det handlar bland annat om “hemma-hos” artiklar och produkttester. Dessa kommer fortsätta att produceras som vanligt av oss här på Skogsforum. Det vi lägger på iSkogen är lite större skogsnyheter och analyser. Dessa kommer nu finnas på iSkogen men vara med här också genom den så kallade speglingen.

Välkommen Armas
Med iSkogen så kommer du också bli bekant med ett nytt ansikte hos oss. Armas Jäppinen är redaktör på iSkogen och kommer tillföra många spännande nyheter, analyser och perspektiv på iSkogen.

Bild

Armas Jäppinen, Foto: Martin Roland

Armas har en mycket bred bakgrund i skogsnäringen och har jobbat som huggare, forskare, centralbyråkrat, skogsinventerare och -investerare. Han är dessutom “skogstokig”, skogsägare och journalist. Det finns med andra ord förutsättningar för att iSkogen kan komma bli hur bra som helst!

Vanligt skogsfolk
När vi nu startar iSkogen så kommer vi ytterligare att fokusera på det vi tycker är viktigt - att försöka hjälpa till att göra livet bättre för vanligt skogsfolk på landsbygden. Kunskap är nyckeln till framgång och även om fakta ibland både kan misstolkas och/eller svida lite så är det mycket viktigt att presentera så bra fakta som det möjligtvis går.

För så enkelt är det; fakta ger kunskap, kunskap ger makt, och makt kan ge bättre lönsamhet. Inte bara för skogsägaren utan också för skogsentreprenören med anställda, oavsett om det handlar om entreprenad med skogsmaskiner, röjsågar eller turism.

Skogsgille
Om än det medeltida ordet gille (som betyder en sammanslutning av människor) kanske är utdaterat 2021 så känns det ändå relevant i denna mening. Skogsforum fortsätter vara ett digitalt skogsgille och vi hoppas att iSkogen enbart kommer stärka detta gille.

Att gille på inom vissa värmländska dialekter betyder gilla ser vi som en bonus och tar tillfället i akt och uppmanar dig - om du “giller” iSkogen, dela gärna med dig och hjälp oss sprida den nya tjänsten. Det kan vara att tipsa närstående via mail, dela på sociala medier eller länka till iskogen.se om du har en egen sajt. Tack på förhand!

Testa iSkogen direkt: https://iskogen.se/




   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Skogsforum får en nyhetssajt

Älgfoderodlare  
#701222 Med detta hoppas man att det ska bli än mer intressant att följa både SFo o "iSkogen" ! Om det blir ett kunskapsrelaterat o objektivt nyhetsflöde, så bör det bli än mer intressant ! Att sålla i SFo*s trådar har blivit mer än en nödvändighet ! Man kan ju hoppas att mer relevanta o objektiva skogsnyheter för oss "själv / manuellt aktiva, kan komma att diskuteras ! 5+ på den ! ! !

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum får en nyhetssajt

Fredrik Reuter  
#701246 Vad kul att du tror på idén Älgfoderodlare!

Ja, det ska bli en spännande resa och se vart det bär hän. Hoppas så många som möjligt följer med oss på den! 👍

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsforum får en nyhetssajt

Saläng  
#701250 Det kommer bli jättebra!
Kör hårt Armas och lycka till.

Avatar Fallback

Re: Skogsforum får en nyhetssajt

Torbjörn  
#701259 Det här är strålande nyheter! Jag tycker definitivt att det finns utrymme för ytterligare en nyhetskanal för oss skogsnördar! Dagens skogstidningar känns, med något undantag, ganska trötta i sin skogsrapportering.

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum får en nyhetssajt

rejser  
#701543 Finns det ett rss-flöde?
(har en skärm med lite olika nyheter som rullar på väggen hemma, men den är baserad på rss då det var modernt då)

Avatar Fallback

Re: Skogsforum får en nyhetssajt

Robertberg  
#701573 Kul!! Detta tror jag kommer bli bra.
Varmt välkommen Armas!

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum får en nyhetssajt

Fredrik Reuter  
#701578
rejser skrev:Finns det ett rss-flöde?
(har en skärm med lite olika nyheter som rullar på väggen hemma, men den är baserad på rss då det var modernt då)


Ska kolla om det går att ordna.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsforum får en nyhetssajt

rejser  
#701591
Fredrik Reuter skrev:
rejser skrev:Finns det ett rss-flöde?
(har en skärm med lite olika nyheter som rullar på väggen hemma, men den är baserad på rss då det var modernt då)


Ska kolla om det går att ordna.


Jag har från forumet så jag får upp vad som diskuteras, väldigt trevligt om man sitter i soffan så ploppar det upp något om vedmaskiner

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum får en nyhetssajt

halvproffs  
#701596 Suveränt bra tycker jag 👍 . Håller helt med älgfoderodlare.

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum får en nyhetssajt

H-E  
#701832 Superbra med en riktig nyhetssajt! Hoppas ni lyckas fånga allt som rör skogen, inte bara det traditionella. Gärna om besöksnäring, mångbruk, ekosystemtjänster osv osv.

👍

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum får en nyhetssajt

Fredrik Reuter  
#701994 Tack!

Sajtens slogan "skogsnyheter för vanligt skogsfolk" är inte något som är taget från höften. Vi kommer göra allt för presentera bra artiklar och nyheter som gör att skogsägare, skogsentreprenörer av olika slag och folk som arbetar i skogen kan utvecklas.

Som sagt tidigare så kommer dock våra artiklar här på Skogsforum att leva vidare. Det handlar då mer om produkttester men också artiklar av "hemma hos" karaktär.

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogsforum får en nyhetssajt

Elmhult  
#702057 Det går inte att dela artiklar ur från appen? Eller blir det problem med de sociala mediajättarna då? En enkel länk hade räckt för min del. Annars gillar jag den skarpt. Lättläst ändå med bra info. Snygg och enkel design på alltihop. Älskar att det inte är massa reklam överallt som i vanliga tidningar. Hoppas på stor succé för er. 👍

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum får en nyhetssajt

Fredrik Reuter  
#702060 Hej,

Bra uppmärksammat, det var en miss men det är åtgärdat nu.
Dessa delningsikoner kan innebära problem med GDPR, men inte de vi kör med. Det är kort och gott ikoner med länkar till nätverken.

Att vi inte kan räkna antal delningar eller få reda på mer om den som delar och dennes förehavanden kan jag leva med alla dagar i veckan. 👍

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).