Skogsmiljö och Trädlära

Sveriges prosentandel av tiur og orrfugl

4 inlägg 1403 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Sveriges prosentandel av tiur og orrfugl

Sti L  
#700948 God kveld i stugan, jeg og en kamerat har i høst og vinter funnet nesten ingen rype, tiur eller orre (Norge). Dette mener vi er et verdensproblem, i alle fall for oss og vi søker årsaker til dette. Jeg tenker: Sverige driver skogen industrielt godt og har ung skog med mye fugl, Norge lar den bare stå som den er grunnet manglende interesse og røft terreng men har lite fugl. Miljøvernfolket sier vi ikke må ha ung skog for å få skogsfugl. Er det noen som vet hvor mye fugl Sverige har ca på verdensbasis? Eller i forhold til Norge?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Sveriges prosentandel av tiur og orrfugl

Mellberg  
#700951 Svenskt "trakthyggesbruk" missgynnar inte, varken orre eller tjäder. Dal och fjällripa har jag ingen kännedom om. :D

Avatar Fallback

Re: Sveriges prosentandel av tiur og orrfugl

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#700976 Som jag har förstått det så äter tjädern i ungskog/gallringsskog medens den spelar och vilar i de klassiska tjädertallarna.

Rovdjursfrågan är nog en betydligt större faktor än skogsbruket i detta fall. När det gäller ripa föreställer jag mig att räv och mård styr mängden fågel i hög grad. Tjäder och orre får nog mer stryk av grävling, åtminstone i mina trakter.

Avatar Fallback

Re: Sveriges prosentandel av tiur og orrfugl

Sti L  
#701129 Rypekyllingens mat er insekter just etter klekking men 4 juli hadde vi 8 minus i fjellet to år på rad. Da dør insektene og kyllingene dør av sult og energimangel. Store mengder rovdyr og rovfugl er og en årsak, på skogsfugl er det vel rev og mår som tar mye her-lite grevling. Men maten til skogsfugl er altså i ung skog, da vet jeg det. 👍

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).