Traktorer och processorer

Ursus 914 i skogen

152 inlĂ€gg 46415 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
AnvÀndarvisningsbild

Re: Ursus 914 i skogen

Skogsfix  
#701090 Det blir snyggt 👍

LantmÀnnen Maskin
AnvÀndarvisningsbild

Re: Ursus 914 i skogen

HannuRöj  
#701102 Tog Àven en videoklipp.
😂 Eller tog ju tre men syns bara toppar pĂ„ de andra.
Jag satt surfplattan med en gummiband runt en tall i rÀtt hÄll och kollade sen hemma vad som syns pÄ videon.

   TS
AnvÀndarvisningsbild

Re: Ursus 914 i skogen

HannuRöj  
#703349 😀 Byte igĂ„r gripen och vagnen pĂ„.
Blev inte fĂ€rdigt i mossgallringen, men nu mĂ„ste jag nog försöka köra ut virke. Lite svalare lovar prognosen men tjĂ€lan hade smĂ€lt Ă„tminstone dĂ€r jag först avverkade dikeslinjor.😬

En blad av flÀckten hade böjd, var och varför har jag ingen aning om, men den punkterade nedre kylarslangen och allt vÀtskan sprutade ut. SÄ hÀmtade jag en ny slang och byte den. Kokade motorn ett par gÄnger förran jag lyckades avlufta hyttvÀrmen pÄ taket. Bara tvÄ last fick jag ut skogen efter denna episod..

   TS
AnvÀndarvisningsbild

Re: Ursus 914 i skogen

HannuRöj  
#703551 😀 Ett par bilder av vedkörning vid samma stĂ€lle som pĂ„ vintervĂ€gvideon.

   TS
AnvÀndarvisningsbild

Re: Ursus 914 i skogen

HannuRöj  
#703890 😀 Avlastning virke vid skogsbilvĂ€gen.
Fyra last fick jag ut i dag frÄn samma blöta bakhörnan. VÀdret var perfekt, -10 pÄ morgonen och hela dagen nÄgra minusgrader.
Fortfarande rinner vatten frÄn bÀrget under snön. Syns bra vart borde diken börja.

   TS
AnvÀndarvisningsbild

Re: Ursus 914 i skogen

HannuRöj  
#704575 Nu har vi haft lite svalare men mosset har inte Ànnu frysit tillrÀktligt. Bara en gÄng gick att köra varje stickvÀg, vatten dök upp i spÄren. En kall natt till sÄ hoppas i morgon Àr lite bÀttre bÀrighet.
Men mycket virke, lĂ„ng skotnings avstĂ„nd och smĂ„a laster Ă€r tyvĂ€rr en omöjlig ekvation.. 🙁.

😁 NĂ„gon som har en smĂ„skotare med plastband hĂ€r i nĂ€rheten? Eller en Terri?

   TS
AnvÀndarvisningsbild

Re: Ursus 914 i skogen

HannuRöj  
#705673 😀 Jag fick sista virket kört nu. Eller sista och sista, mossgallringen Ă€r kvar, ca 100m3, men med det mĂ„ste jag hitta nĂ„gon annan lösning Ă€n traktor.
Utskjutet började lÀcka sÄ jag körde sista dagen utan det.
Trotts jag har sett mycket fina travebilder vÄger jag dela bilder av mina inte sÄ fina travar med;

   TS
Avatar Fallback

Re: Ursus 914 i skogen

gnisten83  Firar 10 Ă„r som aktiv medlem pĂ„ skogsforum! 
#705694 Hade en stÄlrörskoppling som sprack i utskjutet för mÄnga Är sen, rann vÀldig mycket nÀr jag lyfte högre Àn vÄgrÀtt...

AnvÀndarvisningsbild

Re: Ursus 914 i skogen

HannuRöj  
#705708 Ja det misstÀnker jag ocksÄ.
Bomen Àr inte tÀtt, vid hydraulikrörerna har kanske en tallkvist hittat sin vÀg inom bomen.
Dyngt en vecka sen stannade den plötsligt och gick bara mellan helt ut till halvvÀgs. Med sÄgkedjaolja lyckades jag fÄ den glida och mÄnga dagar var den helt okej men sen började den lÀcka. Till slut rann olja vid inrörelse sÄ mycket det kunde inte anvÀndas.
Glid Àr sliten, sÄ det kan ocksÄ vara en sönderkörda glid som spruckit röret.
Jag har aldrig bytt glidlagrer(!), kört tjugo Ă„r och mycket timmar. SĂ„ jag mĂ„ste nog sĂ€ga att Patun har varit en vĂ€ldig bra kran 😀. Lyftcylinder Ă€r enda cylinder som droppar lite och Ă€ven det Ă€r en liten skada pĂ„ kolvstĂ„ngens yta som orsakat packningsslitage.
Förstyrda ventilen lÀcker lite hÀr och dÀr och bÄda gip och utskjuts on/off ventilerna har gick sönder. Det fanns stödbenventilerna som oanvÀnda sÄ jag har undvikt att renovera ventilpakettet.

   TS
AnvÀndarvisningsbild

Re: Ursus 914 i skogen

HannuRöj  
#705779 😀 Röret var spruckit. Inget som orsakat detta felet.
Jag satt pÄ slangar med snabbkoppling och körde cylindern med en annan traktor och hittade ett osyvanlig fel undanför skÀrringen.
Röret och ett och annat stor pÄ köplistan.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ursus 914 i skogen

bengt.a  Firar 10 Ă„r som aktiv medlem pĂ„ skogsforum! 
#706123 En Terri 2020 eller Alstor med band vore vÀl perfekt för dina mossmarker. GÄr ju att sÀtta stegmatare pÄ dessa med.

AnvÀndarvisningsbild

Re: Ursus 914 i skogen

HannuRöj  
#706159 Ja det mĂ„ste jag erkĂ€nna att jag har sökt pĂ„ nĂ€tet olika smĂ„maskiner och Ă€ven hittat en Terri ATD 😍 som skulle vara lĂ€mplig för mig. Har Ă€ven möjligeter att anvĂ€nda barnarbete sĂ„ en lĂ€ttkörda och liten maskin kan man se ocksĂ„ som investering för familjeskogsbruk 😉.
HÀr i Egentliga Finland Àr mossarna, och skogsfastigheterna övrigt, smÄa och vÀgnÀtet tÀtt sÄ smÄskalig entreprenadkörning med en liten maskin Àr ett alternativ ocksÄ.

   TS
AnvÀndarvisningsbild

Re: Ursus 914 i skogen

HannuRöj  
#707153 😀 Kranrenovering gick framĂ„t.
Jag har Àven tÀnkt bygga nytt slangarna till Arbron. MÄlet Àr att det ska bli mindre storjobbigt att byta grip, sammt att Arbron gÄr att demontera och lasta pÄ slÀpp för renoveringarna. NÄgonstans mÄste man börja, sÄ svetsade jag en fyrkanrör undanför kranspets, som jag tÀnkte bygga en lÄng plattjÀrnhÄllare för slangarna. Elkabel Àr tvÄdelad, jag Àr inte helt sÀkert Àr den andra delen tillrÀcktlig lÄg om jag flytter kopplingsdÄsan, som suttit ganska nÀra kranspets, nÀstan en meter bakÄt.

   TS
AnvÀndarvisningsbild

Re: Ursus 914 i skogen

HannuRöj  
#708349 😀 Hade ett par verkstaddagar nu i pĂ„sken. Regn och blötsnö i dag sĂ„ ingen bra röjningsvĂ€der hade det varit Ă€ndĂ„. Fick provkört teleskopen och det verkar fungera. TyvĂ€rr en av glidlagerna var fel sĂ„ jag mĂ„ste Ă„ka till lagerbutik en gĂ„ng till.
Började med torn/lyftbom lager efter provkörning:

   TS
AnvÀndarvisningsbild

Re: Ursus 914 i skogen

HannuRöj  
#709748 😀 Byte en ny hydraulikpump för styrning. Styrsystem har Ă€ven egen oljetank, jag tog den ocksĂ„ av för rengöring. Rörkoppling mellan tank och eftermoterade returfiltern var lite lös sĂ„ den har sĂ€kert lĂ€ckit.

Pumpen har haft liten oljud i varvtalet över 1500 efter punktering av tryckslangen i vĂ„rvinter. Jag mĂ€rkte inte lĂ€ckan förran styringen försvann sĂ„ det orsakade pumpskadan. Vore inte svĂ„rt att byta annars men nu sitter ramfĂ€ste mitt framför luckan i kopplingshuset. 😝 Var lite svart dĂ€r inne!

En ny lager pĂ„ styrcylindern ska jag byta ocksĂ„, Ă€r sĂ„ mycket glapp att styring vĂ€nder inte mot stannare. Är en vanlig svetsbara lager som anvĂ€nds i hydraulcylinderna.

   TS
Fredrik Reuter
Hej GÀst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gÀrna vilja tipsa dig om hur du kan fÄ ut mer av skogsforum. Klicka pÄ de knappar som passar dig hÀr intill (minifönster öppnas).