Skogsmiljö och Trädlära

Berberis vara eller icke vara

5 inlägg 1819 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Berberis vara eller icke vara

Sne4  
#699835 Nu är det ju inga större mängder, men det finns någon enstaka buske per hektar hos mig.

Som jag förstått det hela så sker ju hela tiden en utveckling där svartrosten utvecklas och det finns(väl som alltid) en risk att berberis återigen kan vara med och bidra till svartrostangrepp. Närheten till fält är ju viktig för att drabba ett specifikt fält, men jag funderar ju mest över bär som fåglarna äter och sprider - på något sätt så började de ju växa hos mig så att säga. (Då är jag mer tacksam för en gullrips som ploppade upp)

-Hur gör ni - bort med det, eller låta dem vara?

-Går ju alltid att plantera något annat taggigt elände med bär funderar jag om det nu inte finns någon annan poäng med just Berberis.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Berberis vara eller icke vara

JensSkoog  
#700933 Finns ju olika typer berberis, men den som kallas "høstberberis" på norska,
"Berberis thunbergii" skulle jag inte villa låta sprida sig.
Det är en pest, och om du har otur och mark som den
gillar, så har du buskar överallt. Bara en sak att göra med
den - få den bort.
Bästa sättet att få bort den är om man kapar när den börjar
växa på våren och strax kostar lite Roundup på stubbarna.

Edit: där jag vux upp var den populär som häckplante, isär om man ville hålla grannar
och ungar undan. Berberis och taggtråd gick under namnet "grannehat" :wink:

Användarvisningsbild

Re: Berberis vara eller icke vara

Sne4  
#701093 De sorter jag tror mig ha är dels någon enstaka B Vulgaris, samt främst B. Thunbergii.

Här i Sverige så envisades de med att plantera dem lite överallt vid när jag var liten - och även vid min lågstadieskola - så jag är inte förtjust i dem...

Gott. Häckberberisen åker bort från skogen så får fåglarna nöja sig med den fläder som verkar sprida sig ordentligt efter att jag satt en del plantor.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Berberis vara eller icke vara

JensSkoog  
#701118 Ja, druvfläder är ett värre hot på planteringarna :(( .
Jag bekämpar den så gott jag kan hela tiden, men den
sprids ju med fåglar och dyker upp överallt, men i tät
granskog mår den dårligt - det tar bara så många år
innan man kommer dithen att graner stryper den.

Användarvisningsbild

Re: Berberis vara eller icke vara

Sne4  
#701741 Det jan jag hålla med om. I mitt fall så är det äkta fläder som jag satte en häck på 10 meter och jordmånen är uppenbart bättre här.

Vid förra huset så var markmånen en annan och jag vattnade och tömde på kalksalpeter för att få flädern att växa och överleva..

Om berberisen har samma tendenser så är det lite otrevligare - och jag är ganska säker på att fläderblomssaft är godare än berberissaft(om man nu lyckas plocka bären).

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).