Virkesmätning och Matrisfub

Skillnad mellan virkesförråd i skogsbruksplaner

4 inlägg 6627 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skillnad mellan virkesförråd i skogsbruksplaner

JakobS  
#701034 Hej! Ny skogsägare och ny på forumet. Vi köpte nyligen en liten skogsfastighet med ca 62 ha produktiv skogsmark och det fanns vid köpet en skogsbruksplan från 2013. I somras beställde vi en ny plan som tyvärr visar ett helt annat uppskattat virkesförråd än den som vi tittade (och litade) på inför köpet. Räknar man med tillväxt från 2013 så skiljer det ca 3600 m3sk i virkesförråd (Nya planen uppger totalt 8500 m3sk)

Är det vanligt att det är sådana skillnader på olika planer? I mina ögon är det en stor differens. Är det någon som har liknande erfarenheter?

Mvh



   TS
Användarvisningsbild

Re: Skillnad mellan virkesförråd i skogsbruksplaner

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#701038 Det är ju 6-7 års tillväxt mellan planerna och är det inte hugget en pinne ska det inte vara så stor skillnad. Det krävs fler parametrar än bara tillväxt för att det ska bli så fel. Den kan ju varit övervärderad 2013 och undervärderad idag så ingen av planerna är rätt mot vad som står. Men det krävs mer info för det.

Användarvisningsbild

Re: Skillnad mellan virkesförråd i skogsbruksplaner

Rohdin  
#701043 +- 10-20% per bestånd är väl "standarden" för en ok plan. Sen beror ju helt klart på vem man beställer av. Finns ju en del skrivbordsplaner ifrån laser scanningen osv.

Hur ser skillnad ut i SI? (Är ju inte ovanligt att man skriver upp/ner SI g26<->30 T24<->T28(exempel jag nyligen gjort själv) eller tvärtom. Är det då på en större enhet så slår det mycket på beräknade tillväxten kontra vad som står idag.

Skillnaden i planen är ungefär 30% om jag inte tänkt fel. 8500m³sk (-3600 äldre plan=12100m³sk) fram beräkning kan slå väldigt tokigt ibland också i vissa av plan programmen.

Är den nya planen baserad på den äldre eller tog planläggaren fram en helt "ny"? Kan också påverka.

Men är då något avverkat, ändrad SI osv är det inga större förändringar. Finns en anledning alla skogsfastighetsanonser säger ungefär "köparen ansvarar själv för att kontrollera skogen/angivna uppgifter"

För intresse dra en jämförelse med laserskanningen bedöma m³sk på fastigheten på skogsstyrelsen "mina sidor" tex. Jämför de uppgifter mot båda planerna.

Men som sägs ovan flera parametrar behöver nog ha ändrats för en sådan skillnad trots allt.

Om nu någon inte är gallrat/gjort på fastigheten.

Användarvisningsbild

Re: Skillnad mellan virkesförråd i skogsbruksplaner

Mellberg  
#701051 En skogsplan för försäljning överskattaralltid det mesta, därför mäklarna friskriver sig. Bara för att något finns på papper eller är en siffra, är det ingen sanning. :D

Vanliga planer är det nog lite si och så med idag, alltså både upp och ner när det gäller det mesta. Skogsvårdsstyrelsens planläggare fram till 1994 var helt suveräna när det gäller skogsbruksplaner och höll en mycket jämn nivå. Men det är ju historia. :-q

Laserskannat är inte heller det sanningen, hade själv en slutavverkning där felet var ca 20 %. :mrgreen:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).