Skogsekonomi

Kvittning för nystartad verksamhet för skogsägare?

3 inlägg 2198 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Kvittning för nystartad verksamhet för skogsägare?

ujja  
#700762 Jag funderar på olika lösningar inför ett köp av en skogsfastighet.
Förutsättningarna är följande fastigheten består av ca 30 ha produktiv skogsmark varav den största delen består av ungskog. Röjningsbehovet är inom närmaste åren ca 15ha. Enligt skogsbruksplanen ska det avverkas ca 5 ha inom 10 år. Anledningen till att jag köper fastigheten är att jag vill vara aktiv och sköta skogen själv, vi har sedan tidigare haft skog i familjen där vi gjorde mycket själv.Min plan är att de första åren röja/gallra och om lusten finns sedan hugga själv mindre poster. Syftet med skogsägandet är främst att ha en meningsfull fritidssyssla och inte att gå med vinst.
Eftersom jag inte har någon enskild firma i dagsläget så finns förmodligen möjligheten att registrera firman som aktiv och då utnyttja kvittning för nystartad verksamhet under 5 år.
Är detta att föredra?
Jag ligger över brytgränsen för statlig skatt från mitt arbete som anställd. Förmodligen blir det inga intäkter det första åren utan bara kostnader och jag funderar också på att köpa ett mindre ekipage för att köra ut virke, tex begagnad Vimek Minimaster för 100000.
Hur räknar jag på det här?
Självklart så kommer jag att anlita hjälp för ekonomin vid köp och deklaration men jag vill ändå få lite orientering först.



   TS
Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: Kvittning för nystartad verksamhet för skogsägare?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#700770 Generellt är det positivt att nyttja kvittning om man betalar statlig skatt. Ligger man under behöver man fundera på kommande behov av t.ex. föräldrapenning och andra ersättningar från staten.
Problemet för dig är troligen att få verksamheten som aktiv med ett så litet skogsinnehav.
Jag har själv lika mycket skog men att jag har den som aktiv är tack vare mina dikor och att jag har en del extern körning med traktorn.

Klarar du likviditeten så är mitt råd att vänta till år 6 med att skapa några intäkter i verksamheten och använda tiden till att investera i röjning och annan kostnadskrävande skötsel.

Avatar Fallback

Re: Kvittning för nystartad verksamhet för skogsägare?

jannee  
#700781 Egentligen behöver man arbeta så mycket som 600 tim/år med skötsel för att räknas som aktiv.
Tror dock inte skattemyndigheterna är så noga med just detta.
Du sitter i en bra sits att kan mycket väl själv räkna dig som aktiv och göra alla kostnader som förlustavdrag.
Glöm inte alla resor till arbetsplatsen (skogen), inköpen av ALLT som kan härröras till skogens skötsel.
Vi är väldigt många som inte alls arbetar så många tim/år i skogen och ändå räknas som aktiva.
Du bör momsregistrera dig så att du kan få tillbaka momsen.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).