Socialt (mer om oss)

Vilken bok läste ni senast?

150 inlägg 39806 visningar 31 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vilken bok läste ni senast?

Arso  
#699885
Mettämies skrev:
Arso skrev:Läser hela the Wheel of times serien ihoptryckt till en bok i min ebook läsare. Passerade 4000 sidor I förra veckan så nu är det bara typ 7000 sidor kvar.


Läste de fyra första böckerna men det tog ett tag mellan varje bok så jag upptäckte att jag inte hade en susning om vilka karaktärer som gjort vad så jag gav upp.


För mig är det lite omvänt problem. Början av varje bok innehåller en hel del tillbakablickar så det blir mycket repetition, vilket inte är nödvändigt för min del då jag precis läst ut boken innan. Så ärligt talat är början av varje bok (förutom första då) lite långtråkig. Men eftersom jag vet att det vänder så är det bara att plöja vidare.

Men va falls Jens!, Har man väl börjat med något så går det ju inte bara att sluta.

En annan bok jag läste ut innan jag började med WoT serien var en bok som heter "Where the Crawdads Sing". Den kan jag varmt rekommendera.

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Vilken bok läste ni senast?

JensSkoog  
#699911
Arso skrev:
Men va falls Jens!, Har man väl börjat med något så går det ju inte bara att sluta.

En annan bok jag läste ut innan jag började med WoT serien var en bok som heter "Where the Crawdads Sing". Den kan jag varmt rekommendera.

Har aldrig haft svårt för att ge upp böcker som inte fångar mig in.
Har du läst den norska sensationen Karl Ove Knausgårds böcker i
serien "Min kamp" - jag läste trettio-förtio sidor i första boken av
sex, och senn smet jag boken i sopen :mrgreen:
Men "Wheel.." serien kommer jag nog till att grava fram igen. Det som
frustrerade mig var att det blev så många människor och handlingar
att ha koll på utöver i böckerna.

Tack för tipset om "Where the Crawdads Sing" - den är nu beställd :-bd

Användarvisningsbild

Re: Vilken bok läste ni senast?

Arso  
#699918
JensSkoog skrev:
Arso skrev:
Men va falls Jens!, Har man väl börjat med något så går det ju inte bara att sluta.

En annan bok jag läste ut innan jag började med WoT serien var en bok som heter "Where the Crawdads Sing". Den kan jag varmt rekommendera.

Har aldrig haft svårt för att ge upp böcker som inte fångar mig in.
Har du läst den norska sensationen Karl Ove Knausgårds böcker i
serien "Min kamp" - jag läste trettio-förtio sidor i första boken av
sex, och senn smet jag boken i sopen :mrgreen:
Men "Wheel.." serien kommer jag nog till att grava fram igen. Det som
frustrerade mig var att det blev så många människor och handlingar
att ha koll på utöver i böckerna.

Tack för tipset om "Where the Crawdads Sing" - den är nu beställd :-bd


Tror inte du kommer ångra dig :). Egentligen inte en typ av bok som jag normalt läser, men vid ren idétorka så tog jag hem ett gäng av böcker som var best-seller i americat eller nåt sånt. Hälften av de jag påbörjade var rena smörjan, någon gick knappt att läsa. Några lyckades jag plöja igenom men tipset ovan är den enda jag skulle rekommendera.

Livet är för kort för att läsa ointressant litteratur.

Användarvisningsbild

Re: Vilken bok läste ni senast?

Williamm  
#701877 Inte den senaste jag läste men..

Lyssna till Månen av: Michael Morpurgo.
Den klassas som "ungdomsbok" men alla bör läsa den. Nästa alla av hans andra böcker är också bra.

Användarvisningsbild

Re: Vilken bok läste ni senast?

Josephine  
#701933
williamm skrev:Inte den senaste jag läste men..

Lyssna till Månen av: Michael Morpurgo.
Den klassas som "ungdomsbok" men alla bör läsa den. Nästa alla av hans andra böcker är också bra.


Det finns många bra ungdomsböcker som man önskar att fler vuxna läste. Författare som Peter Pohl, Mats Wahl, Annika Thor, Michelle Magorian - viktiga ämnen som berör och biter sig fast i minnet.

Vad handlar "Lyssna till månen" om?

Avatar Fallback

Re: Vilken bok läste ni senast?

isteskog  
#701934 Håller på med Änkan av Sven Delblanc. Verkar inte sluta lyckligt ..... 🤔

Användarvisningsbild

Re: Vilken bok läste ni senast?

Williamm  
#701955
Josephine skrev:
williamm skrev:Inte den senaste jag läste men..

Lyssna till Månen av: Michael Morpurgo.
Den klassas som "ungdomsbok" men alla bör läsa den. Nästa alla av hans andra böcker är också bra.


Det finns många bra ungdomsböcker som man önskar att fler vuxna läste. Författare som Peter Pohl, Mats Wahl, Annika Thor, Michelle Magorian - viktiga ämnen som berör och biter sig fast i minnet.

Vad handlar "Lyssna till månen" om?


Den utspelar sig på skillyöarna under första världskriget.
Såhär står det på barsidan:
Under en fisketur vid Isles of Scilly hittar Alfie och hans pappa en flicka på en obebodd ö. Hon är skadad, hungrig, törstig och helt uppenbart vilse. Hon minns inte vem hon är eller hur hon hamnade på ön. Det enda ord hon säger är Lucy. Alfies familj har inget annat val än att hand om flickan, som de fortsätter att kalla Lucy. Hon är till en början svårt medtagen och sjuk, men trots att hon långsamt blir bättre så börjar hon inte prata.I det lilla fiskesamhället spekulerar folk om vem Lucy egentligen är. Barnen säger att hon är en sjöjungfru, de vuxna pratar om att hon kommer från en tysk u-båt, att hon till och med kan vara tysk spion. Bara en sak är säker: Lucy har fantastisk hand med hästar och när hon lyssnar på musik börjar små strimmor av den flicka hon en gång var bryta igenom.Men ute i världen rasar första världskriget, människor är rädda och blir allt mer misstänksamma, i synnerhet mot främlingar som Lucy ...

Avatar Fallback

Re: Vilken bok läste ni senast?

Flax12  
#706957 "En klimathistoria" av Sven Börjesson
Rekommenderas!
Har sträcklästs under rehabiliteringen av senaste ryggskottet. Är överygad om att det har påskyndat tillfrisknandet.

Användarvisningsbild

Re: Vilken bok läste ni senast?

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#766792 Korthuset av den gamla fotbollsdomaren Jonas Eriksson. 😀

Handlar om politiken o ryggkliande inom fotbollen.

Intressant läsning även om man inte är en total sportfåne. 👍

Avatar Fallback

Re: Vilken bok läste ni senast?

Hema  
#767975 Hej.

Jag har börjat läsa Jan Guillous serie Brobyggarna. Jag och en vän tycker det är väldigt intressant, bla när det handlar om bygget av bergenbanan i Norge. Så vi började prata om att kanske besöka Norge och försöka få se på bygget. Så då dök det upp en fråga i huvudet. I Sverge efter AN-böcker anordnades det en hel del ARN-resor. Är det någon som vet om något motsvarande har hänt/erbjuds i Norge efter Brobyggarna-böckerna?

Tack på förhand.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vilken bok läste ni senast?

Bert1  
#767979 Instruktionsboken till en Valtra för å hitta en felkod idag :)
När jag var liten låg det ett åkeri på grannstället som körde på Mellanöstern mm på 70talet och framåt sonen där och några till som körde där nere i sandlådan då har skrivit en pocketbok med lite berättelser mm om hur det gick till på den tiden Sailors on wheels heter den
Dom har även en sida på FB med samma namn om ni är nyfikna
På Youtube finns en film som heter Dubai road express där dom följer en från Norge ner till Mellanöstern nån stanns filmen har inget med boken att göra

Avatar Fallback

Re: Vilken bok läste ni senast?

Piraboin  
#768215 Robinson Crusoe från 1945 i bokform och just nu lyssnar jag på hamilton serien är inne på den enda segern

Avatar Fallback

Re: Vilken bok läste ni senast?

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#820069 Denne her:
tjukk som èin telefonkatalog. Nesten 1000 sider. Nordmenn var faktisk blandt dei siste som kjempa, på tysk sida i sluttkampane i Berlin. Divisjon Nordland.

Användarvisningsbild

Re: Vilken bok läste ni senast?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#820349
Lamotte

Läste Lamottes bk, och den var mkt bra.
Lyssnat många ljudböcker bla Charlotte Kallas biografi, hon nämner Masugnsbyn tidigt i boken, mfl mfl.

Användarvisningsbild

Re: Vilken bok läste ni senast?

Arso  
#824714 "I grunden god: en optimistisk histroia om människans natur." av Rutger Bregmans.
En fantastisk bok som tar upp en mängd kända koncept, som visar sig vara totalt fel efter lite granskning. Min syn på folk fick sig en knuff i en bra riktning. Rekommenderas varmt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).