Grävmaskiner

HYMAS 474 DEFEKT 4wd-drivning framaxeln

4 inlägg 7716 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

HYMAS 474 DEFEKT 4wd-drivning framaxeln

mix_micke  
#699504 Hej!

Jag funderar på att köpa en Hymas 474 årsmodell 1980 Nr 5060 

Problemet som är på denna är att fyrhjulsdriften på framaxeln funkar till och från som jag förstod det och han sa att den vart renoverad för 5år sedan då tydligen samma fel var då,men då lämnades denin på verkstad. 

Som jag fattade det kunde det vara något med kronhjulet i framaxeln..

Vill gärna inte köpa den om detta är ett hästjobb att laga och så undrar man vad priserna är på kronhjul etc.. som man kan behöva låter dyrt men är osäker? 😐


Alternativt om ni kan tipsa vart man köper sådana delar och får tag på sprängskisser till denna? 

/ Mvh Micke tacksam för svar jag ska kolla på denna nu på onsdag 😀 👍



   TS
Avatar Fallback

Re: HYMAS 474 DEFEKT 4wd-drivning framaxeln

mix_micke  
#699564 Inte någon som har en idé ens?😑

   TS
Avatar Fallback

Re: HYMAS 474 DEFEKT 4wd-drivning framaxeln

Blondin 750  
#699571 Jag förmodar att den här maskinen är befriad från elmanövrering och då går ” till och från” -alternativet bort, och det troliga är att fyrhjulsdriften är rasad i någon del. Felkällor som jag ser det, inkoppling i växellådan, diffen, knutkors eller navreduktion om sådan finns. Enklast att lokalisera ett ras om det inte syns utifrån är att med en teleskopmagnet fiska lite via påfyllningspluggarna och se var det nappar med defekta kuggar etc.
Utan ordentlig mekkunskap så skulle jag avstå ett sådant ”klipp”.

Avatar Fallback

Re: HYMAS 474 DEFEKT 4wd-drivning framaxeln

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#699572 Finns endel downloads på maskinisten.net och 474 är nog med diskuterad

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).