Motorsåg och handhållet

Villrådig motorsågsköpare

22 inlägg 3780 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Villrådig motorsågsköpare

Miche1  
#699485 Jag har fått beslutsångest angående Husqvarna 550 xpg.... Skulle hämta ut en ny idag för att använda som demo,
då stod det en 4 månader gammal med rasat kedjedrev i verkstan.
Så min fråga är om man ska välja Stihl istället och vilken modell 241, 261 ?
Ska inte användas som proffs såg mer för hemma bruk men alltid roligt med en ny fin såg.
Tacksam för all vägledning ni kan hjälpa mej med.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Villrådig motorsågsköpare

Nyborg  
#699487 Kedjedrevet är en förbrukningsvara. Hade kanske gått rätt så några timmar...

Användarvisningsbild

Re: Villrådig motorsågsköpare

Miche1  
#699489 Ska det inte hålla längre även om den går dagligen ??

   TS
Användarvisningsbild

Re: Villrådig motorsågsköpare

Williamm  
#699493 Kedjedrevet har inte med märket på sågen att göra. Det kan vara vilket märke som helst. Att ett drev går sönder på 4månader känns inte som extremt dåligt om sågen går professionellt. det kan också bero på yttre omständigheter.

Stihl 261 är motsvarande hva550, 241 är för liten.
Senast redigerad av Williamm mån 08 feb 2021, 19:46, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Villrådig motorsågsköpare

Miche1  
#699498 Okay.. tack för svar då får jag fundera en vända till.....

   TS
Avatar Fallback

Re: Villrådig motorsågsköpare

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#699499 Vad kostar ett kedjedrev? 50 kr? Måste man lämna in sågen varje gång det ska bytas blir det förstås dyrt. Drevet är lättare att komma åt på Stihl.

Användarvisningsbild

Re: Villrådig motorsågsköpare

Miche1  
#699500 Det hade hänt något mer i samband med detta, något hade spruckit hörde jag innan jag gick....

   TS
Avatar Fallback

Re: Villrådig motorsågsköpare

Tralsmo  
#699502 Tror inte du ska va rädd för att köpa en hv 550 på dom premisserna du har.
Ja föredrar mer å mer stihl men har en 550 för andra gång den förra blev stulen.

Som nämnt är kedjedrev förbrukningsvara om man kör som proffs å är billiga å byta.

Det är en bra såg. Det du möjligen kan fundera på är om du klarar dej med en lättare såg.

Användarvisningsbild

Re: Villrådig motorsågsköpare

Miche1  
#699506 Då får jag åka till den lokala återförsäljaren igen o klämma på både stihl och husqvarna....

   TS
Avatar Fallback

Re: Villrådig motorsågsköpare

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#699508
Miche1 skrev:Det hade hänt något mer i samband med detta, något hade spruckit hörde jag innan jag gick....


Själva drevet kan spricka. Upplösas i sina beståndsdelar och försvinna i tomma intet. 😀

Användarvisningsbild

Re: Villrådig motorsågsköpare

Miche1  
#699509 Då var det inte så farligt... fick en annan känsla när jag stod där.... vet att kedjedrevet kan gå sönder men har inte råkat ut för det på så kort tid...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Villrådig motorsågsköpare

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#699511 Inte ovanligt kopplingstrumma går åt när drevet är kass.
Det är förslitningsdetaljer och de ska man ha koll på och byta så det inte blir mer skador.
Det är oftast användaren som ställer till detta med slarv och ibland fel kedja eller nåt.

Har kasserat såg här med kass vevaxel pga slarv.

Användarvisningsbild

Re: Villrådig motorsågsköpare

Miche1  
#699516 Dom kanske är räddare om sågarna runt där jag bor....... eller också så går dom inte lika hårt....

   TS
Användarvisningsbild

Re: Villrådig motorsågsköpare

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#699561 Nja, det hade nog undvikt helt då. Rätt enkelt o kolla drevet ibland...

Användarvisningsbild

Re: Villrådig motorsågsköpare

JensSkoog  
#699577
williamm skrev:Stihl 261 är motsvarande hva550, 241 är för liten.

Beror på vad man ska använda sågen i.
550 och 261 är grymma sågar, men om man inte kör proff, så duger 241 mycket väl.
Grymt med en stor, stark såg, men om mestadelen av det man ska ta ner och kvista inte är grovre än fyra-fem tummar, så mår man mycket bättre med en mindre, lättare såg. Betänk att mestadelen av tiden man har en såg i händerna, bär man den utan att köra den. Vet själv att om jag inte fällde så mycket grovt som jag gör i skog och trädgårdar, och bara skulle ha en såg, så skulle det vara en MS201.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).