Skogsmiljö och Trädlära

Hur länge håller tjälen?

10 inlägg 4585 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hur länge håller tjälen?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#699057 Ja, det är ju den stora frågan. Vi är ju inte vana vid sån här vinter på västkusten, så jag har ingen direkt erfarenhet.
🤔

Och nu ser det ut som man kan köra på mossar och sanka partier utan större problem, och eventuellt skulle jag då påbörja en mossgallring. Det har varit -15 några nätter, och ett par minusgrader mitt på dagen som varmast. Vädret ser likadant ut den närmaste 14 dagarn , kanske något varmare. Vi har 2 dm snö, så det måste trampas nu direkt.

Kan man räkna med att det håller februari ut, kanske en bit in i mars?

1612605978_skaermbild_fran_2021-02-06_11-03-38.png




   TS
Avatar Fallback

Re: Hur länge håller tjälen?

isteskog  
#699058 Du ska väl få ner snön i det blötare underlaget om det ska vara någon idé. Då tror jag det fungerar långt på säsongen.

Avatar Fallback

Re: Hur länge håller tjälen?

Aleck  
#699061 Luftströmmarna indikerade ju redan efter årsskiftet på att det skulle bli ett rätt stabilt kallt väder i vinter här. Om vi kollar på tidigare år när detta hänt så kan det hålla i sig fram till påsk utan problem. Men jag skulle inte ta gift på det, strömmar kan ändras, men det ser rätt lovande ut...

Avatar Fallback

Re: Hur länge håller tjälen?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#699070 Jag körde ut igår i ett vinschstråk på en mosse jag tidigare stått i land och gallrat. Förvisso bara med en olastad 135:a, men det kändes stenhårt och kom inte upp något vatten. Endast i laggen blev det lite blött på snön.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur länge håller tjälen?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#699075 Hugg vägar och trampa så mycket du kan alla kvällar i veckan. En väl trampad mosse håller någon vecka med plusgrader så när det väl vänder så bör du hinna ut med virket.

Avatar Fallback

Re: Hur länge håller tjälen?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#699077 En vecka, okej. 👍 Jag kör ut under tiden, brukar fungera bäst tycker jag.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur länge håller tjälen?

jl  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#699219 Tänk på att en mosse kan isolera rätt bra så det kan ta tid för tjälen att tränga ner.
Inte så roligt om man har kommit ut långt på mossen och man plötsligt brakar igenom.
Har själv provat det.

Avatar Fallback

Re: Hur länge håller tjälen?

hfab  
#699242
Mangan skrev:En vecka, okej. 👍 Jag kör ut under tiden, brukar fungera bäst tycker jag.

Om det är en djup mosse tycker jag att du ska mäta tjälen.
Skaffa dej ett armeringsjärn eller liknande.
Tryck/slå ner järnet i mossen så känns tydligt hur djup tjälen är.

Avatar Fallback

Re: Hur länge håller tjälen?

jannee  
#699245 Köld, fuktig mark och packat då fryser det fort.
Packad snö isolerar väldigt dåligt och tur är väl det.
Efter ett par nätter med - 10 grader får du bra bärighet.
Där det däremot är opackad snö, kanske ingen tjäle alls eller högst någon centimeter.
Ris i spåren ökar bärigheten men minskar även tjäldjupet.
Har du en risad väg som blivit tjälad håller den väldigt länge, mycket längre än vad man kan tro.
Förr i tiden tog man upp is, täckte den med sågspån, kunde på så sätt ha is tillgängligt långt efter midsommar.

Avatar Fallback

Re: Hur länge håller tjälen?

ÅsaNisse  
#699277 En mosse fryser sent och sakta men håller tjälen länge.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).