Skogsnyheter

Nu kan skogsägare få betalt av campingsugna

80 inlägg 20066 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Nu kan skogsägare få betalt av campingsugna

Fredrik Reuter  
#698413 Digitaliseringens frammarsch gör nu att nya tjänster lanseras i en strid ström. En ny tjänst från det Svenska företaget Eremit erbjuder nu en plattform där främst husbils- och husvagnsägare kan få kontakt med skogsägare i Sverige. Syftet är lika enkelt som genialt - att skogsägare enkelt kan göra en betald campingplats av ett smultronställe.

Företaget som startades av bland annat Axel Hjelmer har identifierat ett problemområde hos bland annat semestrande husbilsägare i det att många vill “fricampa” i den Svenska naturen men eftersom det handlar om fordon så är detta inte tillåtet på privat mark. Lägg därtill att många Svenska skogsägare har mycket fina platser i sin skog där camping enkelt skulle kunna ske, Eremit skriver bland annat: De vardagliga miljöer som du tar för givet, kan för någon annan vara en naturupplevelse för livet.

Via plattformen eremit.app så löser man nu detta genom att man erbjuder skogsägare att lägga upp “annonser” på smultronställen som skulle kunna vara intressanta för campare. Eremit ombesörjer sedan att potentiella campare hittar till appen. Husbilsägaren till exempel, kan då hitta ett bra ställe och helt enkelt boka en natt eller två via tjänsten.

Skogsägaren får sedan betalt per natt man hyr ut platsen. Eremit har ett räkneexempel som visar att camparen betalar 250 kr per natt och sedan tar Eremit 15% i provision. Då kan du enkelt räkna själv att har man ett attraktivt smultronställe så kan det snabbt ge lite extra klirr i skogsägarkassan.

Antalet husbils- och husvagnsägare har tillsammans med camping som företeelse formligen exploderat de senaste åren. Coronapandemin har också bidragit till boomen genom det som kallas “hemester”. Eremit drar nu igång sin verksamhet på allvar under 2021. Är man som skogsägare intresserad att vara med så finns ett kontaktformulär på deras sajt - https://www.eremitplats.se/

De har testkört konceptet förra sommaren, bland annat i “egen skog”, och det är detta lyckade test som nu gör att de satsar på en plattform som kan nyttjas av markägare i hela Sverige.

En av våra första gäster i Eremit var ett par från Hannover. De övernattade på vår vändplan vid sjön och metade abborre som de åt till kvällsmat. De beskrev det som sin största naturupplevelse någonsin och att det var första gången de hörde riktig tystnad - min vändplan! säger Axel Hjelmer.


Hur konceptet faller ut får vi helt enkelt avvakta och se, men det ser lovande ut. En aspekt som Eremit tagit fasta på är den fördel som ges till skogsägaren i att man har minimalt med förberedelser och investeringar. Detta är annars ett fenomen som troligtvis hållit tillbaka naturturismen som intäktskälla hos skogsägarna. Det kan helt enkelt vara svårt att antingen motivera en ny investering eller att starta en ny verksamhet som innebär kontakt med nya kunder. Kanske kan då tjänster som Eremit påbörja en process som gör att denna gren utvecklas framgent?
Bild från Eremit.




   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Nu kan skogsägare få betalt av campingsugna

H-E  
#698418 Låter ju som en bra tjänst! I vanlifekretsar (begreppet vanlife handlar mycket om fricamping) pratas det oftast om problemen att hitta bra ställplatser för natten. Speciellt i tätbefolkade områden i europa är det extra svårt. Platsen ska vara lite avskiljd, vid ett vatten och helst gratis. Fördelen med att ha en betaltjänst är ju att man VET att man får stå där.

Det finns en liknande internationell sida som heter park4night.com

Avatar Fallback

Re: Nu kan skogsägare få betalt av campingsugna

Skurken  
#698423
H-E skrev:Det finns en liknande internationell sida som heter park4night.com


Fast park4night är mer en site för fricampare att tipsa varandra om ställen. Skogsägaren har ingen förtjänst så vitt jag vet.

Användarvisningsbild

Re: Nu kan skogsägare få betalt av campingsugna

H-E  
#698436
Skurken skrev:
H-E skrev:Det finns en liknande internationell sida som heter park4night.com


Fast park4night är mer en site för fricampare att tipsa varandra om ställen. Skogsägaren har ingen förtjänst så vitt jag vet.


Precis, det är skillnaden. Men konceptet liknar varann.

Avatar Fallback

Re: Nu kan skogsägare få betalt av campingsugna

palte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#698463 Park4night har även betalplatser så som ställplatser och campingplatser. Vad jag förstår så måste det till tillstånd för att driva en ställplats eller camping så jag tror inte på idén. Möjligtvis att ta betalt för parkering, då kan du skapa en plats på park4night och behålla hela "parkeringsavgiften" själv.

Användarvisningsbild

Re: Nu kan skogsägare få betalt av campingsugna

H-E  
#698470
palte skrev:Park4night har även betalplatser så som ställplatser och campingplatser. Vad jag förstår så måste det till tillstånd för att driva en ställplats eller camping så jag tror inte på idén. Möjligtvis att ta betalt för parkering, då kan du skapa en plats på park4night och behålla hela "parkeringsavgiften" själv.


Om park4night redan har en sån tjänst så faller ju konceptet. Park4night är dessutom internationell, precis som många tänkbara gäster.

Användarvisningsbild

Re: Nu kan skogsägare få betalt av campingsugna

Mellberg  
#698501 Intressant koncept, detta är inte camping, utan du tillhandahåller bara en uppställningsplats efter en enskild väg. Kan vara husbil eller husvagn..

Samtidigt kan man skylta bort allemansrätten och hägna det attraktiva området. 😎

Användarvisningsbild

Re: Nu kan skogsägare få betalt av campingsugna

Granstorp  
#698507 Intressant! Ska kolla vidare på detta!

Avatar Fallback

Re: Nu kan skogsägare få betalt av campingsugna

Skurken  
#698512
H-E skrev:
palte skrev:Park4night har även betalplatser så som ställplatser och campingplatser. Vad jag förstår så måste det till tillstånd för att driva en ställplats eller camping så jag tror inte på idén. Möjligtvis att ta betalt för parkering, då kan du skapa en plats på park4night och behålla hela "parkeringsavgiften" själv.


Om park4night redan har en sån tjänst så faller ju konceptet. Park4night är dessutom internationell, precis som många tänkbara gäster.


Park4Night är en av många appar som listar betal- och gratisplatser för campare.

Eremit är en app som sköter bokning och betalning.

Två helt olika appar, med andra ord.

Användarvisningsbild

Re: Nu kan skogsägare få betalt av campingsugna

arool  
#698520
H-E skrev:
palte skrev:Park4night har även betalplatser så som ställplatser och campingplatser. Vad jag förstår så måste det till tillstånd för att driva en ställplats eller camping så jag tror inte på idén. Möjligtvis att ta betalt för parkering, då kan du skapa en plats på park4night och behålla hela "parkeringsavgiften" själv.


Om park4night redan har en sån tjänst så faller ju konceptet. Park4night är dessutom internationell, precis som många tänkbara gäster.


Eller skriva upp sig på båda och se var det blir napp 😉

Avatar Fallback

Re: Nu kan skogsägare få betalt av campingsugna

haltegarden  
#698526 Hur många på forumet är det som kuskar runt i husbil och funderar på bra platser själva, har haft husbil i tre år och kan instämma i att det vore bra med ett sätt att lätt hitta markägare med. Själv händer det att jag svänger in för en natt på t.ex små skaftvägar med vändplan för timmerupplag.
Om det är någon/några av Er som kör husbil och hamnar i norra Bohuslän så går det säkert att hitta en plats för en natt här på gårdsplan om intresse finns. Det är i så fall gratis för skogsforumsmedlemmar, skulle ju faktiskt vara ett kul sätt att träffa likasinnade på.

Användarvisningsbild

Re: Nu kan skogsägare få betalt av campingsugna

Mellberg  
#698537 Skylta alltid din enskilda väg med motortrafik förbjuden, då kan du stänga alla obehöriga med en kätting när som helst. =))

Användarvisningsbild

Re: Nu kan skogsägare få betalt av campingsugna

H-E  
#698569
haltegarden skrev:Hur många på forumet är det som kuskar runt i husbil och funderar på bra platser själva, har haft husbil i tre år och kan instämma i att det vore bra med ett sätt att lätt hitta markägare med. Själv händer det att jag svänger in för en natt på t.ex små skaftvägar med vändplan för timmerupplag.
Om det är någon/några av Er som kör husbil och hamnar i norra Bohuslän så går det säkert att hitta en plats för en natt här på gårdsplan om intresse finns. Det är i så fall gratis för skogsforumsmedlemmar, skulle ju faktiskt vara ett kul sätt att träffa likasinnade på.


Vi på forumet borde alltså ha en egen app, då vi kan kryssa runt i landet bland medlemmar. Gäller bara att övertyga övriga familjen. :-bd

Men handen på hjärtat, hur kul är det egentligen att åka runt från camping till camping? Vi bodde två nätter i Östersund i somras, vi hyrde en lägenhet ovanpå ett garage. Bara att komma in på någons gård och få en inblick i deras liv är ju en upplevelse.

Användarvisningsbild

Re: Nu kan skogsägare få betalt av campingsugna

Granstorp  
#698695 Efter att jag anmält intresse blev jag idag uppringd av Axel Hjelmer på Eremit och jag är nu själv registrerad och även två platser jag tror kan uppskattas av övernattande husbilsägare! Jag ser detta som ett ypperligt tillfälle att känna efter om turism kan vara något jag vill vidareutveckla! Minimalt med jobb och inga större investeringar är nödvändiga!

Användarvisningsbild

Re: Nu kan skogsägare få betalt av campingsugna

grönmossa  
#698708 Genialt! Tyskar och holländare älskar vår natur och det här är ett lysande sätt att ta vara på det.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).